OMI² lanceert sms-dienst voor adverteerders en mobiele sites
Het Open Mobiel Internet Initiatief (OMI²) heeft op 12 maart het eerste flatfee sms-platform voor mobiele sites gelanceerd. Met sms9009 kunnen adverteerders en mobiele sites tegen een vast tarief (€ 500,- per dienst per 3 maanden) onbeperkt sms inzetten ter promotie van mobiele websites.
Doordat sms9009 een vast tarief kent en er dus geen rekeningen achteraf worden gestuurd is de drempel voor bedrijven laag. Het doel van de sms-dienst is het stimuleren van het gebruik van internet op de mobiel en het inzetten van de mobiele telefoon als marketingkanaal. Alle mobiele operators in Nederland hebben toegezegd mee te werken aan het platform.
Hoe werkt het?
Adverteerders kunnen sms9009 inzetten in print-, online- en RTVcampagnes of op verpakkingen. Door klanten aan te moedigen het keyword (bijvoorbeeld merk of productnaam) naar 9009 te sms-en kunnen ze direct een sms-bericht met als boodschap de website retour sturen. Klanten betalen hier de standaard (niet premium) sms-kosten voor. Het retour sms-bericht met daarin een link naar de mobiele website is voor de klant gratis. Vervolgens kunnen zij op de website bijvoorbeeld gegevens achterlaten, commercials bekijken, games spelen of meer informatie krijgen over de campagne of het product.
Telecomproviders draaien voor de kosten van het retour sms-bericht op, dit doen zij om het gebruik van mobiel internet te stimuleren. Op de website www.sms9009.nl las ik dat het in de eerste instantie op een experiment van 9 maanden gaat:
Sms9009 is opgezet als pilot en zal gedurende 9 maanden actief zijn. Afhankelijk van het gebruik en de reacties uit de markt zal gekeken worden naar een structurele dienst.
Om op de website te komen moet de klant een extra actie verrichten, namelijk het keyword tegen standaard tarief sms-en naar 9009. Ik vraag me daarom af of het direct communiceren van de url net zo effectief kan zijn. Hopelijk zijn de eerste meetresultaten snel bekend.
Als ik http://www.domeinnaam.nl op mijn mobiele telefoon bezoek zou ik eigenlijk doorgestuurd moeten worden naar de mobiele versie van de website. Tenminste dat verwacht ik, helaas is het in de praktijk nog niet zo ver.
Zoals je al aangeeft, als je ‘SMS [keyword] naar 9009’ in een advertentie kan opnemen, kun je toch net zo goed ‘m.domeinnaam.nl’ of ‘domeinnaam.mobi’ opnemen? Het openen van een SMS, intypen van een keyword en het SMS nummer kost waarschijnlijk evenveel moeite als het openen van de mobiele browser en het intypen van een domein.