Mobiele telefoon wordt belangrijkste communicatiemiddel

20 april 2009, 03:22

Mobiele telefoon wordt belangrijkste communicatiemiddelMomenteel wordt wereldwijd bijna driekwart (74%) van alle elektronische berichten via de mobiele telefoon verstuurd. Een enorme toename ten opzichte van een jaar geleden, toen 59 procent van alle berichten via een mobieltje werd verzonden. Dit blijkt uit onderzoek dat TNS uitvoerde in 32 markten over de hele wereld (zie ook TNS NIPO).

Vooral in de opkomende markten – China, India en Rusland bijvoorbeeld – worden aanzienlijk meer berichten via de mobiele telefoon verstuurd dan in gevestigde markten als West-Europa en de Verenigde Staten. Zo gebruikt men in de gevestigde markten voor slechts 49 procent van alle elektronisch verstuurde berichten de mobiele telefoon. In Nederland ligt dat percentage met 39 procent nog lager. In gevestigde markten neemt de mobiele telefoon geleidelijk de plaats in van de pc en de vaste telefoonaansluiting. In de opkomende markten wordt de stap naar de vaste telefoonaansluiting en de pc in feite over geslagen.

De meeste berichten die via de mobiele telefoon worden verstuurd, zijn sms-jes. Voor het verzenden van e-mails is de pc nog steeds het populairst. Toch lijkt ook dit snel te veranderen. In Japan worden bijvoorbeeld al veertig op de honderd e-mails via de mobiele telefoon verzonden, en 69 procent van de Amerikanen die via de mobiele telefoon e-mailen, gebruikt deze functie dagelijks. Wereldwijd is dat 43 procent. Gezien de opkomst van de smartphone is de kans groot dat e-mailen via de mobiele telefoon in de toekomst alleen nog maar populairder wordt. In Nederland is de penetratie smartphones overigens nog relatief laag. Veertien procent van de Nederlanders met een mobiele telefoon heeft nu een smartphone, tegen zeventien procent van de Europese mobiele telefoongebruikers, terwijl de penetratie wereldwijd op twintig procent ligt. Vergeleken met andere Europese landen downloaden Nederlanders wel iets vaker dan gemiddeld muziek, tv-programma’s, games, ringtones, films en andere videocontent.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    ardiana

    ik heb eens dit bericht gelezen in verband met school ik heb informatie nodig over communicatiemiddelen ik zou het heel fijn vinden als jullie wat informatie zouden kunnen doorgeven op het e-mail adres dat ik jullie gegeven heb. met vriendelijke groeten en bedankt voor de aandacht

    ps: als u informatie hebt kunt u dat dan via e-mail doorsturen a.u.b


    29 april 2009 om 07:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!