Mobiel internet en SMS vaker gebruikt dan apps in VS

11 juni 2009, 06:41

{title}

Uit onderzoek van comScore Mobile blijkt dat consumenten in de VS meer gebruik maken van mobiele browsers en SMS dan van mobiele applicaties. Hierbij gaat het om Amerikanen die op zoek zijn naar “lokale content” zoals routebeschrijvingen, bioscoop- en filminformatie, bedrijfsgegevens of restaurants. Het aantal gebruikers dat informatie opzoekt via de mobiele telefoon, ongeacht techniek, is van maart 2008 tot 2009 gestegen met 51%.

Hoewel mobiele applicaties nog niet het meest worden gebruikt voor het zoeken naar lokale content maakt het wel de sterkste groei door. Ook onderzoek van eMarketer geeft aan dat er een sterke groei is te verwachten in het aantal gebruikers van mobiel internet en mobiele applicaties.

In april is de miljardste mobiele applicatie via de Apple App Store verkocht en zijn zowel de telecomoperators (Vodafone, T-Mobile), telefoonfabrikanten (Google, Nokia, Samsung) als andere partijen (zoals de game industrie) hard aan het werk om hun aandeel te pakken binnen deze markt met eigen App Stores.

Ok! En in Nederland?

Hoewel de twee genoemde onderzoeken zich richten op de Verenigde Staten verwacht ik dat de groei van mobiel internet, sms en het gebruik van mobiele applicaties zich ook in Nederland zal doorzetten. Er worden steeds meer leuke en handige mobiele applicaties aangeboden die het dagelijks leven net even wat leuker en makkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan de applicaties van 9292ov , Hyves , Buienradar en de NOS. Voor marketeers zijn er uiteenlopende mogelijkheden en kansen om hierop in te spelen.

Kasper de Wijs (1982) is eigenaar van iPublishing. iPublishing bedenkt en exploiteert websites en social media kanalen om het leven van mensen makkelijker en leuker te maken. We bereiken dagelijks 450.000 consumenten en zijn actief in diverse branches. In mijn tijd als Marketing Manager bij Mobillion heb ik op Marketingfacts ook een aantal artikelen geschreven.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!