Mupps brengt Kyteman, Voicst en 3FM-dj Michiel Veenstra naar de iPhone
Het Nederlandse Mupps brengt een iPhone app uit waarop Kyteman, Voicst, Fakkelbrigade, Drive like Maria en 3FM dj Michiel Veenstra vertegenwoordigd zijn. De applicatie met de top van de Nederlandse en Belgische pop, rock en hiphop is vanaf nu in de iTunes store van Apple gratis te downloaden (zoek op Mupps).
Mupps wordt een platform dat het voor artiesten eenvoudig en betaalbaar maakt om een eigen ‘app’ op de iPhone te realiseren. Mupps gaat over publiceren, communiceren en aggregeren. Elke artiest en dj heeft binnen Mupps zijn eigen sectie waar hij zowel verhalen en nieuws kwijt kan (tekst, beeld, geluid) als het gesprek met zijn fans kan aangaan (Twitter is in Mupps geïntegreerd). Mupps zoekt op internet ook automatisch naar berichten en beelden van de betrokken artiest zodat het voor band en fan ideaal gereedschap is om te volgen wat er rondom die act gebeurt: een band monitor op je mobiel.
Mupps is gestart in de overtuiging dat de mobiel uitgroeit tot het belangrijkste publicatie, communicatie en verkoopkanaal voor band en fan. Eén-op-één contact tussen makers en liefhebbers.Lees, kijk, luister en praat mee. Mupps is het kanaal voor fans en bands. De muziekliefhebber kan binnen Mupps eenvoudig switchen naar andere artiesten. Zo wordt Mupps een alsmaar groeiende collectie bands (maar ook dj’s, clubs, labels, festivals zijn welkom!). Daarnaast is er de rubriek MuppsTalk, een magazine dat over het laatste nieuws en de belangrijkste muziek-ontwikkelingen gaat berichten. Bijvoorbeeld tijdens het Lowlands festival wil Mupps zich als de grote Lowlands aggregator ontpoppen. Meer is te zien in deze video:
This Is Mupps! from erwin blom on Vimeo.
Erwin gefeliciteerd.. mooie overtuiging!
@erwblo gefeliciteerd, prachtige applicatie! btw, wordt het niet tijd voor een nieuwe vloerbedekking? 😉
@marco Dank, dit is in mijn studio. Daar kan het wel 😉
Grappig, maar onverwacht karig op ‘sociaal’ vlak. Oké, je kunt twitteren. Maar daar houdt ’t dan ook meteen mee op.
Verder zitten er nogal wat bugs in. Het tippen op ‘Home’ brengt je bijvoorbeeld niet naar de Mupps startpagina, maar na de voorpagina van de band die geselecteerd is. En als je na een overbodige extra tip linksboven uiteindelijk tóch op de startpagina terecht komt, blijkt ook deze weer niet meteen op je keuze te reageren: ook hier is weer een overbodige tip nodig, ditmaal op een raar onderzeebootje. En als je dan na veel gedoe uiteindelijk op zo’n nieuwe band-voorpagina komt, knippert er heel even een foto fullscreen in beeld. Tot slot verschalen de foto’s in de albums niet goed (er vallen vaak honderden pixels uit beeld), zie je hier regelmatig nog foto’s van de vorige band blijven hangen en knalt de app er zo nu en dan zelfs helemaal uit.
@carl Dank voor je reactie.
Voor mij is Twitter het meest sociale netwerk van het afgelopen decennium, maar dat kan persoonlijk zijn. 😉
En overbodige kliks moeten en gaan eruit! We zetten je bugreports op de lijst. Na 1.0 komt 1.1 !
@Erwin: Dat is inderdaad persoonlijk, enorm veel anderen vinden Twitter echt helemaal nix. En dus is het vreemd dat je alleen dít medium hebt geïntegreerd.
Ik vind persoonlijk LowLand’s ‘Buddy Finder’ veel socialer, en bovendien meer iPhone gericht.
@Carl: Strikt genomen is Twitter denk ik geen medium maar een middel. Van alle Real Time Web diensten (noemen we dat zo?) is het de populairste. Geen vreemde stap, lijkt me. Maar verder integratie met socnets lijkt me logische stap (dat zijn ook middelen).
@Matthijs: eh.. van alle RealTime diensten is Instant Messaging de populairste.
En Twitter is ook geen middel maar een dienst. USB is een middel, Bluetooth is een middel, IP is een middel…
@OnlineNo-No De dienst Twitter is voor mij een middel om te communiceren. Maar whatever 😉
Nog een aanvulling: er komt ook een Android variant.
Onderstaande tweets stuurde ik gister uit, waarvan 1 naar @erwblo, helaas tot nu toe nog geen reactie ontvangen. Misschien bij deze, hier?
1. @diegozer mupps app ziet er slick uit. usability done right… maar wat is de meerwaarde? de integratie van twitter search en youtube? hmmm…
2. @diegozer mis ik nou iets in de mupps app? twitter search en youtube heb ik al, beide subscribed op favourite artists…
3. @diegozer @erwblo waarom geen unieke content in mupps? audio? lijkt mij nu juist de meerwaarde… of zie ik iets over het hoofd?
Gilles, ik heb helemaal suf zitten reageren gisteren 😉 Maar kennelijk niet alles.
Of jij het speciaal genoeg vindt, weet ik niet. Maar ik heb geen plek waar ik zowel het verhaal van de band (in blog kunnen ze tekst, beeld en geluid gaan plaatsen, dus ook unieke inhoud), als de communicatie rond de band (twitter) als video’s en foto’s geagreggeerd bij elkaar heb. En dan ook nog van een serie bands (in de toekomst selecteer je zelf welke bands je wil). Ik heb veel reacties van mensen die dat handig en waardevol vinden, de bands vinden het leuk en goed om te hebben. Maar dit soort dingen is natuurlijk nooit voor iedereen. En dan is dit natuurlijk fase 1. More to come!
@Erwin misschien had ik eerst even het artikel / persbericht goed moeten lezen alvorens te reageren 😉 Ik heb het “door artiesten zelf kunnen publiceren” totaal over het hoofd gezien. Hier kan vanzelfsprekend de unieke content uit ontstaan waarvan ik denk dat Mupps deze hard nodig heeft… Het probleem echter wat je hier mee creeert is dat de unieke content alleen ontstaat wanneer de artiest deze plaatst… Een flinke afhankelijkheid dus voor dat wat deze app onderscheidend maakt van een twitter search of youtube app…
Mijn commentaar is als opbouwend en constructief bedoeld. Ik zou graag zelf een dergelijke app op de markt hebben gebracht 😉 Petje af!
@gilles Het is de combinatie van wat de artiest zelf plaatst en produceert en van wat er op internet over de artiest wordt gezegd en gepubliceerd. Die combinatie. Dank voor de opbouwende woorden!
@roelandp Eens met de genoemde uitdaging. Je benoemt het goed: bands met creatieve/interessante content, want niet alle bands voldoen aan dit criterium. En wat Lowlands betreft, daar mag @erwin op antwoorden over aanpak en invulling van dit streven.
@roelandp
!) Het is absoluut uiteindelijk aan de bands om het leuk en spannend te maken. Dat zal van groep tot groep gaan verschillen.
2) Er is natuurlijk maar één Lowlands aggregator op de computer, daar heb je helemaal gelijk in. Een pracht ding ook. Niet aan te tippen. Gaan we ook niet proberen.
Maar wie met een iPhone op Lowlands rondloopt heeft daar niet zoveel aan. Daar is het niet voor hgemaakt. En de rss-feeds van 3VOOR12 serveren alleen samenvattingen uit. Geen complete feeds. Daar heb ik op mijn iPhone ook niks aan.
Mupps gaat je dichtbij Lowlands brengen doordat Fakkelbrigade, Kyteman en Drive like Maria op Lowlands optreden en Michiel Veenstra die tijdens Lowlands voor 3FM werkt en door een Mupps team dat ter plekke is. En inderdaad, daar bovenop tweets, photos’s en videos met #LL09.
Mupps gaat geen concurrentie aan met dé Lowlands aggregator, wil een tool voor bands en fans worden. Maar dit keer komt het toevallig zo uit dat Mupps en het evenement zoveel overlap hebben, dat we ook dat laatste stapje voor de iPhone gebruikers zetten.
PS Overigens zijn festivals en iPhones en Google Androids en aanverwante zaken een uitdagende combinatie door de factor stroom!
@erwblo Great! klinkt goed! Als je nog een RSS feed nodig hebt van alle items (of alleen alle fotos van 5 verschillende bronnen bijv.) dan hoor ik het!
En stroom is idd altijd een uitdaging. Zelf heb ik nu de oplossing dat ik 3 batterijen heb. (en dus 2 telefoons mee, zodat de ene de ene batterij weer kan opladen :D) Maar heb dan ook geen Iphone.
Wat je op deze manier doet met Mupps is natuurlijk erg mooi, maar zelf ben ik van mening, net als @BarkingSquirrel denk ik, dat deze features ook allemaal ingebouwd hadden moeten zijn in de app. van Lowlands zelf. Maar daar kunnen we het tijdens de digitale meetups op LL09 nog eens over hebben!
Onder de B van Bravo? Nog maar 5 nachtjes slapen! 😀 zin an!
@roelanp:hoe vaak moet ik het nou nog zeggen.. Onder de A van Bravo natuurlijk. En om 18:00 uur!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!