Adfortel en Universal Media introduceren VoiceAds in Europa

8 september 2009, 04:16

{title}Adfortel introduceert dit jaar in samenwerking met Universal Media (UM) zijn VoiceAds Engine in Europa en Zuid-Amerika. Dat melden de organisaties in een gezamenlijk persbericht. Om de uitrol internationaal te ondersteunen (lees: van persmomenten te voorzien door onderzoek) zal Universal Media in alle landen advies- en onderzoekdiensten leveren naar de effecten van VoiceAds als reclamekanaal.

Met de VoiceAds Engine van Adfortel kunnen adverteerders gericht consumenten benaderen met aanbiedingen. De VoiceAds zijn korte audiofragmenten, die je via je mobiele telefoon te horen krijgt als de telefoon overgaat. Consumenten kunnen er voor kiezen deze dienst in te schakelen en daarmee op hun belkosten te besparen. Zodra er wordt opgenomen begint het gesprek als gebruikelijk, waardoor de wachttijd optimaal wordt benut. Onderzoek van Blauw, zo meldt het persbericht, zou hebben aangetoond dat 30 procent van de mobiele bellers VoiceAds zou toestaan. Adfortel en Universal Media werken samen met Tjeepst, de aanbieder van gratis telecomdiensten.

Tja. Ik wil best gratis bellen. Maar ik vind reclames, en al helemaal radio-reclames, waar dit format dus sterk op zal lijken, erg irritant. Helemaal als ze niet getarget zijn. Die mogelijkheid hebben Adfortel en Tjeepst waarschijnlijk wel. Maar of ze zover zijn met de techniek, dat weet ik niet.

Op zich is de trend wel interessant: consumenten vreten generieke massamediale reclamecampagnes liever niet meer, dus moet je als adverteerder iets anders verzinnen. Je wilt graag blijven pushen, gelooft niet in dialoog of transparantie, dus richt je je op de portemonnee van de klant: dat werk altijd. Je hoeft niet te betalen, maar dan MOET je wel naar mijn advertenties luisteren. Of daar een gunstig branding/kooppeffect uit ontstaat: dat gaat Universal Media ons vast vertellen de komende maanden…

Uit onderzoek van de Yankee Group en Æneas Strategy Consulting & Management B.V. in opdracht van het IAB naar mobile advertising bleek in oktober vorig jaar:

In eerste instantie hebben Nederlanders een kritische houding ten aanzien van het ontvangen van reclame op de mobiele telefoon. Deze houding verandert als hier een beloning tegenover staat. Voor jongeren is het effect hiervan het allergrootst; de initiële kritische houding wordt hierdoor zelfs positief. Reclame op de mobiele telefoon scoort nu zelfs gelijk aan buitenreclame, waar jongeren van alle andere, traditionele vormen van reclame het meest positief over zijn. 62 procent ontvangt het liefst iedere maand een bedrag om vrij te besteden, gevolgd door eenmalig een cash bedrag (61 procent) en een maandelijkse korting op de factuur (57 procent). Daarna volgen gratis belminuten, sms’jes of een combinatie daarvan en toegang tot applicaties en entertainment voor de mobiele telefoon.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    evroekel

    Je kunt de experience ondergaan door te bellen met (010) 22 10 717. Maar zou nog eerder mijn abbo opzeggen dan dit moeten aanhoren, maar da’s persoonlijk 😉


    8 september 2009 om 16:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!