Onderzoek: Mobiel telefoongebruik in Nederland (Synovate)

9 september 2009, 05:49

{title}Het merendeel van de Nederlanders (64 procent) gaat niet zonder mobiel de deur uit, een derde gaat er mee naar bed. 3 procent van de Nederlanders heeft geen mobiele telefoon, 5 procent heeft er twee. 58 procent gebruikt de telefoon als wekker, 57 procent maakt ook foto’s met de telefoon. Ongeveer een vijfde van de Nederlanders speelt spelletjes, surft op internet of leest e-mail. 16% luistert muziek, tv-kijken is minder populair (2 procent).

Dit en meer blijkt uit een grootschalig onderzoek dat Synovate in juni 2009 uitvoerde in 11 landen onder meer dan 8.000 eigenaren van een mobiele telefoon. Genoeg data: we gaan nog even door. Twee op de tien Nederlanders (18 procent) geeft de voorkeur aan een touchscreen-toestel terwijl 60 procent het ‘knoppen drukken’ verkiest. Gevraagd naar welke kenmerken een volgende generatie mobiele telefoons zouden kunnen verbeteren heeft 43 procent geen antwoord. Maar… 19 procent noemt een betere kwaliteit camera als verbeterpunt, 13 procent wil sneller internet en 8 procent wil meer geheugen of schijfruimte. Van 8 procent mag de mobiele telefoon wat kleiner zijn.

Smartphones

Uit het onderzoek blijkt dat zo’n 13% van de Nederlanders over een smartphone’ beschikt. Een kwart van alle mobiele telefoonbezitters geeft aan een snelle dataverbinding voor e-mail en sites (3G) op hun mobiel te hebben. Smartphone-gebruikers bezitten vaak meer dan één mobiele telefoon. Het zijn voornamelijk hoger opgeleide mannen tussen 18 en 34 jaar.

Smartphonegebruikers zijn veelgebruikers. Ze benutten alle gadgets en functies van hun telefoon intensiever dan bezitters van huis-tuin-en-keuken-mobieltjes. Acht op de tien gebruiken hun smartphone om foto’s te maken, om te internetten of te e-mailen en om wakker te worden. 58% speelt games, 46% luistert MP3-tjes. Bijna een derde onderhoudt zijn sociale netwerk en een kwart checkt de laatste videoclips.

Vier op de tien van de ondervraagde Nederlanders zou niet weten wat ze aan hun volgende mobiel zouden willen verbeteren, smartphone gebruikers weten wel raad met deze vraag. Vier op de tien smartphonegebruikers wil sneller internet gevolgd door een betere kwaliteit camera (17%) en een tv-functie (13%).

Smartphonegebruikers hebben een hogere binding met hun telefoon en met mobiel internet als dienst. Ze geven vaker de voorkeur aan een touchscreen-toestel en kunnen de rekening vaker bij hun werkgever declareren.

iPhone

iPhone bezitters zijn, aldus Synovate, “de koningen” onder de smartphone-gebruikers. Het zijn de meest intensieve gebruikers van mobiele websites of applicaties; de helft gebruikt het elke dag en het merendeel zou deze diensten vrijwel zeker aanbevelen aan vrienden of collega’s.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Enrico M.

    Grappig. Ik heb gisteren het besluit genomen om aan het einde van mijn abonnementsperiode geen mobiele telefoon meer te willen. Ik zal het abonnement dan ook opzeggen. Ik verheug mij nu al op de rust die dat zal brengen.


    9 september 2009 om 08:44
    Joost

    Is het mogelijk om het onderzoek ergens terug te vinden?


    9 september 2009 om 09:02
    Typisch

    Matthijs, waar kan ik dit onderzoek lezen? Heb je een linkje voor me?


    9 september 2009 om 09:24
    mgvandenbroek

    @Typisch en Joost: Ik heb het volledige onderzoek ook niet. Vond het persbericht wel een mooi beeld geven. Als niet, dan vraag ik vaak het volledige onderzoek op.


    9 september 2009 om 10:02
    Typisch

    Zou het erg graag lezen. Dus als je ergens een link kan achterhalen…


    9 september 2009 om 11:54
    joop

    altijd zin in berenburg met een beetje cola


    4 oktober 2009 om 10:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!