Uitzending Gemist op iPhone: 100.000 downloads in twee weken

8 oktober 2009, 07:45

{title}De NPO claimt dat in iets meer dan twee weken de nieuwe Uitzending Gemist applicatie voor de iPhone en iPod touch meer dan 100.000 keer gedownload. In de eerste drie dagen na de introductie werd de applicatie 65.000 keer opgehaald. In totaal zijn via de iPhone en iPod in dezelfde periode bijna een half miljoen video’s bekeken. De piek in het gebruik ligt tussen tien en elf uur ‘s avonds. Ook wordt er meer gekeken via WIFI dan via 3G, zo blijkt uit de eerste cijfers.

‘Deze aantallen overtreffen onze stoutste verwachtingen’, zegt William Valkenburg, directeur Internetcoördinatie bij de NPO. ‘We wisten vooraf dat het internetgebruik op deze toestellen veel hoger ligt dan op andere typen smartphones, maar dat deze applicatie in zo’n korte tijd al door zoveel mensen is geïnstalleerd en wordt gebruikt, is een groot succes.’

Wifi vs. 3G

De NPO heeft veel moeite gedaan om ook het kijken naar video over het 3G netwerk mogelijk te maken. Toch blijkt uit de cijfers dat het merendeel van de video’s via WIFI netwerken wordt bekeken. Valkenburg: ‘De kwaliteit van de video is via WIFI stukken beter. Voor 3G hebben we ons beperkt in de bitrate, anders was de applicatie nooit geaccepteerd’. De NPO is nu bezig om binnen dezelfde bitrate een betere kwaliteit video te realiseren. De eerste tests zijn veelbelovend. Binnen afzienbare tijd verwacht de NPO met een betere kwaliteit video voor 3G te kunnen komen.

Claim

Er zijn 200.000 Nederlandse iPhone-gebruikers. Deze cijfers zijn van augustus, dus ondertussen zullen het er iets meer zijn. De gebruikers zijn vooral tussen de 15 en 29 jaar. Volgens de cijfers van de NPO heeft dus meer dan de helft daarvan de applicatie gedownload. Gemiddeld downloadde deze groep vijf video’s in twee weken.

Wendy van Esveld is sinds maart 2008 redacteur bij MarketingTribune. Haar opleiding communicatiemanagement aan de Coop-HEAO van Amsterdam sloot ze af met een scriptie over media-impact en een klanttevredenheids- en perceptieonderzoek voor Quote Media Sales. Ze werkte ondermeer als pr- en marketingmedewerker en als communicatieadviseur.

Categorie
Tags

4 Reacties

    mgvandenbroek

    “Volgens de cijfers van de NPO heeft dus meer dan de helft daarvan de applicatie gedownload.”

    Dat is megaveel….


    8 oktober 2009 om 07:58
    Gary

    Dat NPO claimt dat de app uitzending gemist 100.000 keer is gedownload betekent niet dat de helft van de iPhone bezitters de app heeft gedownload. Zoals eerder in het artikel wordt aangegeven kan het ook op de iPod Touch zijn gedownload.


    8 oktober 2009 om 08:03
    Gary

    Dat verklaart misschien ook de hogere Wi-Fi i.p.v. 3G verbinding.


    8 oktober 2009 om 08:05
    mgvandenbroek

    @Gary: je hebt gelijk. Geen idee hoeveel iPod Touch toestellen er in omloop zijn in NL. Verklaart misschien de hogere Wifi cijfers!


    8 oktober 2009 om 08:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!