TEDtalk Tuesdays: Elisabeth Gilbert
Vorige week lanceerden we een nieuwe rubriek op Marketingfacts: TEDtalks Tuesdays! Volledig geïnspireerd op de actie van CNN zal ik elke dinsdag een talk plaatsen uit de geweldige collectie van TED.com voorzien van wat persoonlijk commentaar of misschien een actuele aanleiding. De tweede talk die ik met jullie wil delen is van Elisabeth Gibert:
De moeite waard omdat …
Ik denk dat iedereen die op Marketingfacts actief is wel eens het gevoel van Elisabeth deelt: Je moet iets verzinnen, creatief zijn; maar soms lukt het niet. Hoe komt dat? Is inspiratie inderdaad iets dat aan komt waaien (the genius), of is het gewoon keihard werken? De boodschap van Gilbert is in ieder geval dat je sowieso keihard moet werken en dat de inspiratie dan wel eens je beloning kan zijn.
Jim’s persoonlijke noot
Toen Elisabeth Gilbert dit verhaal vertelde, zat ik in de zaal (TED 2009). Het optreden van Gilbert leidde tot kippevel in de zaal en een zeer luidruchtige, staande ovatie. Mensen riepen “Olé Olé”, precies zoals zij had omschreven in haar talk. Dat was ook de kracht van haar optreden; in eerste instantie komt daar een schuchter meisje op met de nodige zelfrelativering. Maar het eindigt met een grote boodschap, een fantastisch inzicht en een hard applaus. Later vertelde Gilbert dat ze maanden had geoefend op deze presentatie. Iets dat je er absoluut niet aan af kan zien. Maar wat wel weer in lijn is met haar “just hard work” mentaliteit.
—-
Jim Stolze is organisator van TEDxAmsterdam, een officieel TEDx-event in licentie van TED dat plaatsvindt op 20 november 2010 in de Stadsschouwburg van Amsterdam.
Volgens mij klopt de tekst bij de post niet… Dit is precies hetzelfde verhaal als vorige week.
Hi R. Janssen,
Klopt *schaam* Ik had de oude tekst uit gemak gekopieerd en per ongeluk gepubliceerd voordat de nieuwe tekst erin stond.
Nu zou-ie weer vers moeten zijn!