NOS wil de YouTube van de nieuwsjournalistiek worden

11 december 2009, 05:55

{title}14 december a.s. lanceert NOS een nieuwe website (beta preview). Deze nieuwe versie zal vooral de focus leggen op meer videobeelden en audiofragmenten. Naar eigen zegge staan er direct bij de lancering al 50 duizend clips klaar om bekeken en beluisterd te worden. Daarnaast is de zoekmachine verbeterd en krijgen de bezoekers vaker de mogelijkheid om te reageren. Binnen de nieuwe video omgeving kan door het NOS video- en geluidsarchief van de afgelopen twee jaar gebladerd worden. Dit archief bevat de losse nieuws- en sportreportages van alle NOS-programma’s en daarnaast veel extra materiaal, zoals langere versies van interviews of samenvattingen van sportevenementen.

Roeland Stekelenburg, hoofd nieuwe media van de NOS noemt het digitale NOS-archief ‘de YouTube van de nieuwsjournalistiek’. Daarbij doelt hij vooral op de manier van navigatie en het bekijken van videobeelden, want er zijn – zover ik weet – geen plannen ook een upload functionaliteit te bieden zoals YouTube dat doet.

Open source zoekmachine

Voor de ontsluiting van het digitale NOS-archief is een eigen zoekmachine ontwikkeld. Deze is gebaseerd op de open source-technologie die Google ook gebruikt. Omdat alle verhalen, video’s en geluidsfragmenten voorzien zijn van beschrijvingen en tags, krijgt het publiek bij elk onderwerp gerelateerde video en/of audio-items aangeboden om meer context te bieden.

Voorzichtig reageren

Op de nieuwe site is meer interactie met het publiek mogelijk. Bezoekers van de huidige site konden eerder al reageren op weblogs. Daarnaast kan het publiek nu ook reageren op bepaalde redactionele verhalen of eigen foto’s en videomateriaal insturen als de redactie daar een oproep voor doet. Helaas wordt het voor de bezoekers niet mogelijk gemaakt om op ieder artikel te reageren. NOS.nl krijgt op dit moment zo’n 6,5 miljoen unieke bezoekers per maand te verwerken en is daarmee derde nieuwssite van Nederland.

Tevens verschenen op Zoomz

Remco Bron
Founder bij inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl

Categorie
Tags

9 Reacties

    Paulo Lopes

    check vooral die Teletekst mogelijkheid rechts…briljante zet van de NOS door het eeuwige succesvolle Teletekst daar te plaatsen!


    11 december 2009 om 09:05
    Remco Bron

    @Paulo: Het blijft inderdaad bijzonder om te zien hoe een primaire dienst als teletekst de tand des tijds blijft overwinnen. Ik moet zeggen dat ik het ook dagelijks gebruik op mijn iPhone!

    @Jochem: Ik ben het helemaal met je eens dat speech-to-text uitstekend zou kunnen werken voor met name de journaals. Ik ben ook benieuwd hoe ze de tagging en beschrijvingen hebben gemaakt…zou dat handwerk zijn geweest of hebben ze hiervoor al een speech-to-text oplossing gebruikt?


    11 december 2009 om 09:39
    Jochem Prins

    @Remco: Voor zover ik heb begrepen uit gesprekken met NPO is dat allemaal handwerk.


    11 december 2009 om 09:45
    Gerben

    @jochem, @remco Ik zou me kunnen voorstellen dat handwerk zelfs beter werkt dan een geautomatiseerd systeem. Bovendien zal het nauwelijks extra werk op moeten leveren. De uitzendingen worden tenslotte ook ondertiteld voor doven via TeleTekst. Kwestie van de al intetikte teksten hergebruiken, lijkt me?


    11 december 2009 om 11:57
    Remco Bron

    @Gerben: daar had ik zelf nog niet bij stilgestaan – ze kunnen inderdaad met het gebruik van de ondertiteling direct het hele archief doorzoekbaar maken. Ben benieuwd of ze daar ook zelf aan hebben gedacht…


    11 december 2009 om 13:08
    Tom

    Gaat ze nooit lukken.

    Het is een ambtelijk staats gesteund bedrijf.

    Daar werken dus niet de mensen die zoiets zouden kunnen opzetten. Buiten dit feit is de NOS links en staat dus nooit open voor nieuws van buiten en vanuit een ander standpunt.


    11 december 2009 om 21:34
    Remco Bron

    @Tom: Het is mij niet helemaal duidelijk wat je denkt dat ze nooit gaat lukken. Grootste nieuws website worden? YouTube verslaan? Of misschien wereldheerschappij bereiken?

    Wat bedoel je precies?


    11 december 2009 om 21:59
    Sytze

    Met alle respect maar de relatie leggen tussen de 1.0 dienst die de NOS gaat aanbieden en de 2.0 interactieve service die Youtube is vind ik persoonlijke een heel doorzichtige marketing actie, ‘namedropping’ om je activiteit onder de aandacht te krijgen.

    “Daarbij doelt hij vooral op de manier van navigatie en het bekijken van videobeelden” Mijn god, dat klinkt als een Trabant met een BMW vergelijken alleen omdat ze allebei vier wielen hebben en een stuur. Sorry NOS, een heel leuk en goed initiatief maar hou de eer aan jezelf en leg geen relatie tussen je eigen optimalisatie en een echt innovatieve service….

    Desalwelteplus wens ik ze erg veel succes toe en juich ik initiatieven die transparantie en toegankelijkheid verbeteren enorm toe.


    14 december 2009 om 07:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!