Mobile Metrics meet mobiel gebruik websites

2 februari 2010, 06:21

RapidSugar, Netprofiler en aFrogleap (mobiele divisie RS) zijn gisteren officieel gestart met Mobile Metrics, een platform dat cijfers en statistieken verzamelt over mobiel gebruik van websites en e-mails. Mobile Metrics richt zich op heel Europa en het gebruik ervan is gratis. Uit een benchmark analyse van Netprofiler onder 20 Nederlandse site blijkt dat 0,7% van het internetverkeer momenteel via mobile devices plaatsvindt. De Apple iPhone is goed voor meer dan de helft van het mobiele internetbezoek.Om het mobile gebruik van websites te kunnen meten heeft Mobile Metrics een tracker ontwikkeld, JavaScript- en pixelversie, die meet via welk mobiel platform en met welke browser de website wordt aangeroepen.

Tevens meet het de locatie door middel van Reverse IP Lookup. Eens per maand wordt er een gedetailleerde rapportage uitgegeven. Zowel het gebruik van de tracker als de rapportage zijn gratis. Het voordeel van het gebruik van de Mobile Metrics tracker is dat deze ook gebruikt kan worden voor e-mail verkeer, waarbij gemeten wordt welke e-mails op wat voor platform/mobiel gelezen wordt. In de toekomst zal het ook mogelijk zijn de tracker te gebruiken voor applicatie.

Ik ben heel benieuwd naar de stats en naar het functioneren van de tracker. De heren van aFrogleap zullen hier ongetwijfeld hun bevindingen, stats, facts & figures op Marketingfacts presenteren. Een van de eerste grafieken staat alvast hieronder:

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Danny Verhoeven

    Hiermee zijn ze Google een stapje voor. Die hebben ook aangegeven dit meetbaar te willen maken in GA.


    2 februari 2010 om 07:30
    BasvdBeld

    Er is veel behoefte aan deze cijfers, heel cool


    2 februari 2010 om 08:58
    Frans Appels

    @ Danny

    In Google Analytics is dit ook te acherhalen door een segment aan te maken waarbij de schermresolutie kleiner is dan 700 pixels. De bezoekers die in dit segment zitten zijn dan vrijwel zeker mobiele devices. Op deze wijze hebben we dit ook in de bovengenoemde benchmarkt gedaan. Als je alleen naar de browsertypes kijkt zie je niet hoeveel mobiele Windows gebruikers er zijn.


    2 februari 2010 om 10:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!