De smartphone vs de feature phone: 2011 is het gehaktjaar VS

29 maart 2010, 06:27

“We are just at the beginning of a new wireless era where smartphones will become the standard device consumers will use to connect to friends, the internet and the world at large.” Bij Nielsen koffiedikken ze er tegenwoordig ook op los op basis van voorgenomen koopintenties. Eind 2011 kruisen de marktaandelen van de smartpone en de feature (gewone) telefoon elkaar in de VS. Uiteindelijk zal het marktaandeel van de smartphone, zo blijkt uit onderstaande voorspelling, doorgroeien en dominant worden, het aandeel van de feature phone zal verder afkalven:

Nielsen schrijft:

“The share of smartphones as a proportion of overall device sales has increased to 29% for phone purchasers in the last six months and 45% of respondents to a Nielsen survey indicated that their next device will be a smartphone. If we combine these intentional data points with falling prices and increasing capabilities of these devices along with a explosion of applications for devices, we are seeing the beginning of a groundswell. This increase will be so rapid, that by the end of 2011, Nielsen expects more smartphones in the U.S. market than feature phones.”

Lees in dit licht ook zeker even deze gastbijdrage (’Feature phones and the RTOS – the ignored 85% of the market’) van Ben Hookway op VisionMobile, een mooi tegengeluid uit 2009 alweer op de hijgerige berichten over de world domination van smartphones. En als je dan toch bezig bent, om het gemakkelijk te maken, kun je gelijk ook dit bericht meepakken over Sony: ‘Sony Ericsson houdt flink in op feature-phones’.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jurriaan

    En zullen we de afgebeelde grafiek voortaan maar ‘strijkijzerdiagram’ noemen?


    29 maart 2010 om 09:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!