Demo Autoweek op de iPad: Interview Joris van Heukelom

1 april 2010, 13:13

Vanmiddag introduceerde Sanoma Digital’s director digital Publishing Joris van Heukelom eigenhandig een iPad applicatie voor Autoweek, een van papieren uitgaves van Sanoma die ook online zeer succesvol is. De iPad wordt overmorgen voor het eerst gereleased in de VS, in Nederland moeten we er nog even op wachten. We mogen verwachten dat Van Heukelom er nog wat strategische overwegingen op na houdt voor Sanoma. Daarom een paar vragen over het waarom van de iPad voor Autoweek aan Joris van Heukelom (“Het zou arrogant zijn om te zeggen dat je verstand hebt van uitgeven op een iPad”), hier de link naar de demo die niet embeddable is en dus hieronder óók de screenshots van de Autoweek-app:

Een device dat veel te duur is, waarschijnlijk kinderziekten heeft en niemand in Nederland nu nog kan kopen. Joris van Heukelom, is dit vooral bedoeld om innovatiekracht uit te stralen?

“We wilden weten welke usability apecten belangrijk zouden zijn bij het uitgeven op een multitouch device. Ook wilden we natuurlijk ontdekken welke commerciële mogelijkheden er zijn. We wilden ook weten wat we wellicht tekort kwamen aan content. We claimen niet dat we de beste pad-app hebben gemaakt. We hebben wel een interessante studie gedaan, vind ik zelf. Uiteindelijk wordt het een combinatie van geautomatiseerd content in een app laten flowen, en vervolgens daarna nog dingen toevoegen. En ja, als je dit wilt maken is het iets duurder, dan alleen het maken van een magazine.”

“Het is niet ons doel om innovatiekracht uit te stralen. Ons doel was een studie, die nog niet afgerond is. Dit is een kans voor de klassieke uitgeefmarkt. Binnen 3 tot 5 jaar gaat dit impact hebben op onze busines. En ja, dit is óók een greenfield voor new entries: wij overschatten onszelf niet.”

Is dit voor jullie dé manier om papier en digitaal in elkaar te verweven? Zijn de adverteerders al een beetje enthousiast, of is het voor hen allemaal abracadabra?

“Adverteerders zijn wel enthousiast. Maar, ook voor óns is het een beetje abracadabra. Het zou arrogant zijn om te zeggen dat je verstand hebt van uitgeven op een iPad. Laten we adverteerders eerst meenemen op het mobiele stuk. Adverteerders die nu moeite hebben om online te gaan, zullen gemakkelijker te porren zijn om dat nu wel te doen.”

Het in elkaar draaien van een multimediaal, interactief magazine kost óók tijd en dus een heleboel geld. Hoe verdien je dat terug, hoeveel gaan we betalen voor die app of de magazines?

“We weten nog niet of de app gratis wordt. Nederland staat niet vooraan bij de introductie van de iPad. Het gaat ons dan ook om multi-touch devices. De iPad zorgt in die wereld voor een groundbreaking shift. De prijs: we kijken om ons heen hoe anderen het doen, maar we willen zeker niet alles gratis weggeven. Ik denk dat er ook mensen zijn die ervoor willen betalen. Nu, in de demo betaal je per editie. We hebben nog maanden om erover na te denken. Het kan via in-app payment, of via subscription modellen.

Waarom autoweek als demo?

“De adverteerders in de automotive zijn ver, daar is een match. De doelgroep is een match: mannen hebben wel iets met gadgets. En ook de hoofdredacteur van Autoweek is ver in zijn crossmediale denken.”

Op de perspagina, waar de demo draait, heeft Van Heukelom laten optekenen:

“De komst van multitouch tablets zoals de iPad voegt aan het reeds bestaande mobiel gebruik van het internet nog een extra dimensie toe. Alhoewel de iPad pas later dit jaar in Nederland op de markt komt, bereidt Sanoma Digital zich voor om dit jaar in ieder geval een aantal van haar online- en tijdschriftenmerken op iPad uit te brengen. We experimenteren daarnaast ook met niet merkgerelateerde diensten. Met de demo van de Autoweek iPad applicatie tonen we welke mogelijkheden wij voor de iPad zien. De content wordt op een totaal nieuwe manier aangeboden en geconsumeerd. De demo toont een veelheid aan mogelijkheden en moet bekeken worden als een studie. Vanuit interface en usability standpunt valt er met dit nieuwe apparaat een hoop te ontdekken en te leren. Dit was onze primaire doelstelling bij de ontwikeling van deze eerste eerste iPad app. Het is een studie, een erg boeiende studie. Momenteel zijn er vanuit ons digitale netwerk 10 apps voor de telefoon beschikbaar, voor mobiel gaan we dat aantal dit jaar zeker verdubbelen. Voor de iPad komen we met 4 app-lanceringen voor het eind van het jaar.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Paul Hottinga

    Joris kreeg applaus na laten zien van de iPad demo op Mobile Convention, publiek was onder de indruk!


    1 april 2010 om 15:47
    Think

    Slim dat Sanoma nu al bezig is met deze ontwikkeling. Het zal uiteindelijk de redding van de dag en week bladen zijn. Net zoals met de iPhone zullen vele andere merken volgen en dit geeft een totaal nieuwe opening voor bladen.

    Kunst is de iPad magazines door blad designers te laten maken en niet door web designers. Op de iPad zal de lat qua design veel hoger komen te liggen dan met websites die vooral functioneel zijn.

    Kijk erg uit naar de Donald Duck op iPad;-)


    1 april 2010 om 16:52
    Lútsen Stellingwerff

    (Ok, nu even serieus dan) @Think: Ik weet het niet hoor. De app is gratis begrijp ik uit de demo, dus de inkosten moeten totaal uit advertenties komen. Dat is dus hetzelfde verdien-model als op internet, en hier zijn de meeste dag- en weekbladen met hun websites nog steeds niet winstgevend. Autoweek wil ook veel extra kosten gaan maken zie ik (video, 3-d modellen van auto’s), dus dat moet ook nog terugverdiend worden.

    Wel zullen mensen makkelijker bereid zijn geld te betalen voor een app dan voor een website, dus dat is misschien wel een optie. Maar alle bestaande internet concurentie is op de iPad ook erg dichtbij, dus waarom niet even naar die auto-blog gesurfd ipv voor de Autioweek app te betalen.

    Ik weet niet of het handig is blad-designers iPad magazines te laten ontwerpen. Er zijn toch veel overeenkomsten met internet (interactie, maar bijvoorbeeld ook resolutie die nog steeds veel lager is dan met drukwerk).

    Het verhaal blijft denk ik, ook met de iPad, dat de tijd van de massa-media voorbij is, en mensen veel meer individueel bediend willen worden. Dus ik denk eigenlijk dat er geen Autoweek app moet komen, maar een “Alles over de Audi A4” app of een “Alles over Straatrace” app. Kortom, meer de niche opzoeken. En dan slim met je content omgaan. Een artikel over Straatracen in een Audi A4 kan je in twee niches kwijt bijvoorbeeld.


    1 april 2010 om 17:47
    H. van Rijen

    Lútsen Stellingwerff

    Als je naar de iPhone kijkt kan je makkelijk een vergelijk trekken. Vele apps van kranten hebben in app shop wat wil zeggen dat je een krant per nummer kan kopen.

    Dit werkt uitstekend en je zit niet vast aan een abo. Dat is een nieuwe manier van verdienen aangezien apps een ander koop patroon vertonen dan traditionele media hebben.

    Tuurlijk moet dit volwassen worden maar mensen met een beetje neus voor marketing en vooruit denken begrijpen dit wel.

    Verder is de resolutie van de iPad geweldig. Haarscherp en uitstekend geschikt voor beter design werk.

    Als men de iPad bladen gaat vormgeven als websites zou dat dom zijn, daarin ben ik met Think ook eens. De iPad kan de brug tussen print en internet slaan.

    Een open vizier helpt dit te verwezenlijken.


    1 april 2010 om 23:46
    Lútsen Stellingwerff

    @H. van Rijen: Een open vizier ben ik helemaal voor. Het blijft allemaal speculatie natuurlijk, vanaf morgen zullen we gaan zien wie er gelijk heeft (ik vermoed iedereen een beetje 😉


    2 april 2010 om 05:01
    Bas de Kok

    Mooi voorbeeld van Sanoma waarin de functionaliteiten voor zowel uitgever als adverteerder goed in beeld worden gebracht. Vooral de “mid-roll” in het magazine en de picture-in-picture tijdens de video zijn mooie voorbeelden. Wel jammer dat je de advertentie snel kan “weg scrollen/klikken”..daar zal de adverteerder wat minder blij mee zijn. Maar het is zeker een mooie stap voor uitgevers om magazines op deze manier te introduceren. Nu nog iedereen aan de Ipad..


    2 april 2010 om 06:09
    H. van Rijen

    Lútsen Stellingwerff

    Nee, vanaf 2012 zullen we zien wie gelijk heeft.

    Begrijpt u?

    U moet breder denken en kijken. Kijk naar het platform en de mogelijkheden.

    Kijk naar de iPhone die wed ook door dezelfde mensen verguist als nu de iPad. Waren ook de mensen die zeiden dat mobiele telefonie enkel voor de zaken wereld zou blijven.

    Al die mensen hebben dat achteraf natuurlijk nooit gezegd…


    2 april 2010 om 20:37
    Lútsen Stellingwerff

    @H. van Rijen 2012? Want dan eindigt de Maya kalender? De iPad is sinds 3 april te koop in de VS, begrijpt u?

    Ik verguis de iPad niet, maar een wat kritischer blik dan allemaal achter Steve de Verlosser aanlopen kan geen kwaad denk ik. Maar mijn punt is vooral dat de iPad de consument niet terug in zijn hok gaat sturen waar ouderwetse bladenmakers hem misschien willen hebben. En dat je wellicht eerder vanuit niches moet denken dan vanuit de massa.

    Veel kritiek op de iPad heb ik dus niet geuit volgens mij, eerder op de benadering van het medium, maar als u toch wat (mijns inziens interessante kritiek) wilt lezen, kijk dan eens hier: http://www.boingboing.net/2010/04/02/why-i-wont-buy-an-ipad-and-think-you-shouldnt-either.html


    5 april 2010 om 14:22
    Ted Sluymer

    Sanoma doet het slim om te zorgen dat ze voorop lopen met aps voor een hebbeding als de iPad. Dat levert sowieso publiciteit op. Het is natuurlijk ook overduidelijk dat papier op termijn niet gaat overleven. Dus moet je als uitgever ook wel.

    Dan even de vormgeving. Ofschoon ik absoluut geloof in een prettige lay-out, weet ik zeker dat de nadruk veel te veel op design is komen te liggen. Nogal opmerkelijk voor een blad als Autoweek dat in gedrukte vorm nogal basic is en gespeend van enig design. De journalistiek moet de boventoon voeren. Dat lukt – gecompleteerd met noodzakelijk beeldmateriaal – vooralsnog het beste op een desktop of notebook met een behoorlijk scherm.

    Waar het gaat om toepassingen, data, berekeningen etc. ligt er een taak voor programmeurs. Doelgericht kunnen werken is dan het belangrijkste. En daar zie ik vooral een functie voor de iPad. Als gereedschap voor autoverkopers en als tool voor de consument. Daar liggen ook heel wat mogelijkheden voor adverteerders.

    Anders gezegd: prima dat Sanoma bezig is met de iPad, maar veel van wat Autoweek heeft te bieden, is nu net niet waar de iPad dienst zal gaan doen.


    6 april 2010 om 14:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!