#TNW: Mayor heet Koning bij geslaagde Nederlandse location based service Feest.je

28 april 2010, 07:17

Nederland heeft zijn eigen location based service, sinds vandaag live, zoals ik hier al eerder aankondigde. De iPhone-app stond stiekem gisteren al in de app-store, één dag voor de officiele launch van Feest.je. Aangezien ik geen iPhoner ben, moet ik geheel en al afgaan op de review van Gonny van iPhoneclub. Dus hier volgt een eerste blik op de website vanaf The Next Web – die Foursquare met straatlengtes achter zich laat, temeer daar je hier wel kan inchecken zonder naar de mobiele browser te hoeven surfen zoals bij Foursquare! En, de web interface ziet er zéér gelikt uit. Eerste pluspunten dus binnen voor Feest.je. Ook het aanmelden gaat soepel (niet eens een bevestigingsmail nodig!). Voor online reputatiemanagement raad ik je aan om de ego url meteen vast te leggen, trouwens.

Mayor heet koning

Maar op een tweede blik blijkt feest.je ook een hoop ‘me too’ eigenschappen te bezitten. Het eerste grote ‘verschil’ is dat de mayor hier koning heet. Wat wel weer als voordeel heeft dat je een koninkrijk kan bouwen, aan landjepik kan doen en wellicht zijn er ook hogere titels te verkrijgen (ik had een adellijk systeem ingebouwd; meer competitie leidt ongetwijfeld tot meer gebruik). Feest.je, de Risk onder de sociale netwerken… Ook de badges zijn nageäapt: zij heten bij feest.je ‘medailles’.

Punten

Ook krijg je voor elke medaille punten, maar ik zie nog niet in waar die punten toe leiden. Beter goed gejat, dan… En goed gejat, dat is het. Spots hoef ik denk ik niet uit te leggen, je kunt ze raten uiteraard. Wel een leuke extra is dat je vrienden een eigen feestje kunnen toevoegen. Die functie volgt voor de zomer. Events is a ‘big feature’ belooft feest.je: je kunt alle nationale events en festivals toevoegen en inchecken.

Want… Feest.je… What’s in a name?! Zoals Albert zegt tijdens The Next Web: “We think life is a party, and live life to the max!”

Foursquare

De Foursquare-liefhebbers kunnen hun lol op, los van de verbeterde web UI, want zij kunnen hun vierkante socialites meteen uitnodigen om te connecten. Evenals je Googlecontacten, Hyvesvrienden of Twittertweeps trouwens – zij zijn in een vloek en een zucht toegevoegd. Handig: je kunt via feest.je óók inchecken bij #4sq, dus voor de internationale contacten kun je blijven updaten. Nu is de optie overigens nog niet actief. Mijn check-in wilde ik pushen naar Twitter (die discussie gaan we hier niet voeren!!), maar ik heb geen tweet gezien in m’n timeline. Klein aandachtspuntje, of bewust gedaan vanwege de conferentie The Next Web.

Overzicht

Voor het overzicht heeft feest.je goed gekeken naar Twitter. Het overzicht is niet anders dan een publieke timeline. Fijn, want in een sociaal netwerk wil je weten wat je netwerk uitspookt. Helaas geen reactiefunctie mogelijk op een check-in. Dat zou op het web een driver voor conversatie kunnen zijn. Je kunt zelf aangeven of je profiel publiek is of privé. Geen uitleg over de mate waarin je check-ins publiek zijn of weergegeven worden in zoekmachines. Als de hype, als die er komt, voorbij is dan volgt altijd een discussie over privacykwesties, viel mij op. De mobiele browser doet het en je kunt via laptop ook automatisch je locatie doorgeven: m.feest.je.

Ik stap over naar Feest.je

Blijft de vraag die ik eerder stelde relevant: gaan bedrijven bijdragen aan sponsored medailles en spots om een verdienmodel te waarborgen? De partnership met Boomerang – die van de kaarten – lijkt mij cruciaal om de spots ook echt betalend toe te voegen aan feest.je. Tot zover de eerste indrukken. Maar ga ik het gebruiken, dat Feest.je? Ja, ik stap denk ik wel over, ja. Vind Feest.je serieus sympathieker en lokaal relevantere location based service dan Foursquare. Nee, echt. Er zal vast nog wel het een en ander misgaan. Zoals op de website staat: “Feest.je is nog een kleuter en zal soms onverwacht of onverklaarbaar reageren. Hij moet hier en daar opgevoed en bijgestuurd worden. Meehelpen? Kom maar op met die feedback.”

Wat vind jij?

Volg mij trouwens op feest.je/remcojanssen. En die feedback mag natuurlijk ook hier. Wat vind jij van feest.je? Wie vragen heeft aan de makers, stel ze hier ook. Dan kan ik ze later stellen in een video-interview.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

5 Reacties

    DannyK22

    Ik heb hem ook getest en de naam klopt nog niet. Bij mij heet hij nog gewoon .je. Reden: De feestjes functie werkt nog niet. Je krijgt dan groot in je scherm: Nog niet beschikbaar.

    Geen ramp natuurlijk, maar toch even het melden waard.

    Het registreren vond ik wel raar dat je niet in je scherm te zien kreeg: registreren gelukt. Je komt er pas achter wanneer je nog een keer op registreer drukt, omdat je denkt dat er niks is gebeurd of wanneer je meteen inlogt.

    Ben benieuwd of deze het lang zal overleven. Grafisch ziet hij er goed uit, maar ik mis nog net die ene unique selling point. Wat het echt anders maakt dan Rummble, Gowalla of Foursquare.


    28 april 2010 om 07:52
    Oli4b

    @remco het is duidelijk dat je de iPhone app niet gebruikt, dan had je geslaagd weg gelaten, die buggt nml als een dolle 🙂 Zijn nog een boel dingen die ze moeten glad trekken maar ze hebben wel iets dat heel goed kan gaan slagen. Maar heb na wat moeite mijn eerste checkins kunnen doen. Ziet er inderdaad lekker gelikt uit.


    28 april 2010 om 11:45
    Gijs Heerkens

    Het ziet er allemaal zeer goed uit, het wachten is nu op de hype. Ik denk dat het zeker potentie heeft, echter zullen er inderdaad wat meer USP’ moeten komen…

    Verder vraag ik me af wat het businessmodel is van de dienst.


    28 april 2010 om 12:51
    remcojanssencom

    Nagevraagd natuurlijk: @aldert en co zijn mede-eigenaren, samen met Boomerang Media en TNW als incubator. Wie hoeveel aandelen heeft, wilde Aldert niet zeggen.

    De joint venture met Boomerang is cruciaal voor het welslagen van de dienst. Daarmee ontsluit TNW/Aldert&Co; de weg naar de horeca – de spots. Boomerang heeft sales reps die de weg kunnen effenen richting kroegen en dergelijke. Verder zijn branded spots & events een optie, alsmede promotional offers en zo. Goed, niets nieuws onder de zon.

    Toegegeven, Feest.je is me too, maar dan beter. Nu nog zorgen dat de iPhone app niet krak zegt, maar goed, zijn wel meer apps die bij versie 1.0 niet erg stabiel zijn heb ik vernomen…


    28 april 2010 om 16:23
    robin

    Waarom geen connect met facebook or friends vinden via facebook? Thnx


    28 april 2010 om 16:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!