KPN basht T-Mobile op homepage om 3G netwerk
“Meer dan 50.000 iPhone gebruikers maken gebruik van het betrouwbare 3G-netwerk van KPN.” Die tekst, met een link naar privé of zakelijk overstappen, staat vandaag (en wellicht al langer) op de homepage van KPN. Het is een mooie bash aan het adres van T-Mobile, dat onder vuur ligt wegens capaciteitsproblemen met het 3G-netwerk. Hoewel KPN al heeft aangekondigd te stoppen met het leveren van flatfee abonnementen en zélf de iPhone 4 niet gaat verkopen, zijn ze bij KPN dus niet te beroerd om alle ontevreden T-Mobile klanten met een nog goed werkende iPhone op te vangen met een sim-only abonnement. Maar er is meer.
Want KPN jaagt hiermee óók op iedereen die de iPhone 4 los gaat kopen en op zoek is naar een abonnement. Ze hebben het meest betrouwbare netwerk, zeggen ze zelf. In vergelijking met T-Mobile zou dat vast wel kloppen, het is de vraag hoe die kwaliteit zich verhoudt tot het netwerk van Vodafone. Dat laatste telecombedrijf zal binnenkort ook wel komen met een inhaker op de problemen.
In oktober schijnt de iPhone 4 bij Vodafone verkrijgbaar te zijn, dat bedrijf begint eerste met een niet al te concurrererende constructie met de verkoop van de 3GS. Ik ben heel benieuwd hoe T-Mobile uit de problemen gaat komen in deze iPhone heksenketel.
T-Mobile mocht in het verleden de iPhone alléén verkopen. Als alle klanten nu overstappen naar andere providers, dan is het maar de vraag of zij hun netwerken wél zodanig op orde hebben dat ze het enorme dataverkeer dat iPhone gebruikers genereren ook daadwerkelijk aankunnen….
Ik vind het nogal goedkoop. Toegegeven, het T-mobile netwerk is de laatste maand, wellicht twee maanden, niet al te stabiel. Maar als het werkt, werkt het als een trein. De 3G snelheid van de iPhone abonnementen is 2Mbit, terwijl KPN standaard maar 384kbps levert. Zou T-mobile dat ook doen, dan konden ze een veelvoud aan data besparen en was er nu wellicht niks aan de hand geweest.
KPN profileert zich als stabiel netwerk en heeft dat ook, maar dat gaat wel gepaard met een aantal minpunten, zoals hoge kosten en lage(re) snelheden. Als T-mobile dit als een directe ‘aanval’ ziet, zou het best een tegenactie mogen starten. Ik ben wel benieuwd.
@Koen: Dat verhaal van die snelheid had ik ook al terug gelezen op het forum van iPhoneClub. Ik zag daar veel verschillende verhalen, dus heb het niet opgenomen. Ik denk dat T-Mobile iets harder op die snelle propositie moet gaan zitten in dit geval. Ben benieuwd hoe het Vodafone en KPN vergaat als de hoeveelheid iPhone gebruikers toeneemt.
T-Mobile heeft de compensatie regeling offline gehaald. Maar het netwerk valt nog steeds zo’n 3-5 keer per dag weg en het mobile internet is onwijs traag. Als ik het zelf ga halen, ben ik nog sneller. Lekkere service; not!. kom op T-Mobile, is dat nou ‘klantenservice’?
Ik was afgelopen zaterdag in de T-Mobile shop, omdat mijn iPhone kapot was (Apple kan geen goede producten maken).
Ik was daar zonder pakketbon en ze hielpen mij uitstekend.
Dus na al dat negatieve nieuws over T-Mobile mag ook wel wat positiefs.
Ik heb nu trouwens een andere telefoon (HTC Desire) met zelfde iPhone abonnement.
3G lijkt het dan wel beter te doen. Maar het ligt natuurlijk ook aan de plek waar je bent en hoe laat.
Persbericht Vodafone:
Vodafone krijgt snelste mobiele datanetwerk van Nederland
Vodafone investeert fors in glasverbindingen, capaciteit, stabiliteit en snelheid tot maximaal 28.8 Mbps
22 juni 2010 – Vodafone Nederland is begonnen met de uitrol van het snelste mobiele datanetwerk van Nederland. Door fors te investeren worden snelheid, capaciteit en stabiliteit van het netwerk verder verhoogd. Binnen enkele weken is het al mogelijk om in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag met maximaal 28.8 Mbps, mobiel te internetten. Dit is 2 keer zo snel als de maximaal beschikbare snelheid op dit moment in de Nederlandse markt. Onder normale omstandigheden kunnen snelheden gehaald worden die vergelijkbaar zijn met een gemiddeld ADSL-abonnement. Vodafone krijgt hiermee veruit het snelste mobiele datanetwerk van Nederland en loopt mee in de top van Europa. Deze upgrade maakt deel uit van een serie investeringen ter verdere verbetering van kwaliteit en betrouwbaarheid van het Vodafone netwerk.
De snelheid- en capaciteitsverhoging betekenen dat de gebruikservaring voor mobiel internet sterk verbetert. Door deze uitbreiding en investeringen in glasverbindingen tussen antennelocaties kunnen meer gebruikers dan voorheen tegelijkertijd gebruik maken van hogere snelheden. Algemeen geldt echter dat de daadwerkelijke snelheid die klanten ervaren sterk afhankelijk is van de locatie en omgevingsfactoren. Zo is dekking en snelheid buiten meestal beter dan binnen in kantoorgebouwen, trein of auto. Daarnaast spelen bijvoorbeeld het type modem en het aantal gelijktijdige gebruikers een rol. Om hier meer inzicht in te creëren voor klanten, werkt Vodafone tevens aan transparantere communicatie hierover op zijn website.
Ger Coolen, CTO Vodafone Nederland: “Dit is een ongelooflijk belangrijke investering voor Vodafone. We bieden onze klanten niet alleen veruit het snelste en beste mobiele datanetwerk van Nederland, we lopen als land ook weer mee in de top van Europa. We willen niet alleen dat klanten overal en altijd gebruik kunnen maken van ons datanetwerk, maar ook dat de gebruikservaring zo dicht mogelijk in de buurt komt bij de ervaring thuis of op het werk. De upgrade naar 28.8 Mbps en investeringen in glas zijn dan ook van groot belang om de verdere groei van mobiel breedband in Nederland succesvol te kunnen blijven faciliteren.”
De uitrol is een ingrijpende en complexe operatie die in enkele gevallen ook kan leiden tot tijdelijk verminderde dekking. Vodafone doet er alles aan om dit te voorkomen door bijvoorbeeld locaties waaraan gewerkt wordt te laten overnemen door aangrenzende of mobiele zendinstallaties. Tevens worden de werkzaamheden zoveel mogelijk in de minder drukke uren van de dag gepland. Klanten worden hier over geïnformeerd via internet (vodafone.nl/werkzaamheden), My Vodafone of via account managers.
Begin juli verwacht Vodafone meer te kunnen zeggen over de tarieven, dekking en beschikbaarheid van de nieuwe hoge snelheid.
Vodafone heeft zelf dat Blackberry-gedoe, al die gebruikers internetten zich ook helemaal kapot, dus ze kampen her en der ook met dekkingsproblemen. Maar: ik vind het positief dat ze nu weer stappen zetten om sneller te worden en antennelocaties te koppelen. Ik ben zelf heel blij met Vodafone, nooit een probleem, maar goed, het kan ook wel aan de soort telefoon liggen dat je soms wat minder bereik hebt.
Sorry, maar ik maak gebruik van het KPN netwerk met mijn Iphone.
maar heb ook een trage tot geen verbinding op mijn IPhone terwijl
heb G3 logo-tje wel gaat oplichten.
Dus KPN is ook geen optie meer voor mij, ik zat weer eerder te denken
om over te stappen naar Vodafone
Ik twijfel dus wel behoorlijk op het moment. Het is voor mij dan nu eindelijk tijd om over te stappen naar de iPhone, insteek natuurlijk de 4G. Maar bij welke provider?
Momenteel zit ik – iphoneloos – bij Vodafone en heb ik daar weinig klachten over. Maar Vodafone krijgt dat geval pas in Oktober.
Ik ben van nature niet erg geduldig, echter als ik die berichten over verhoogde snelheid lees…
Volgens mij is het allemaal lood om oud ijzer.
Prive heb ik T-mobile. Werkte altijd prima, en inderdaad de afgelopen maanden merk je dat de 3G niet altijd lekker werkt.(hoewel het alweer beter is dan een maand geleden) Zakelijk heb ik Vodafone, en die heeft minstens net zo veel kuren. Het afgelopen half jaar heeft het internet er daar meerdere dagen compleet uit gelegen en de verbinding valt soms gewoon weg als je aan het bellen bent.
Door al die kuren lijkt het nu aantrekkelijk om over te stappen naar een ander netwerk. Maar vergis je niet, als een hoop mensen dat gaan doen, dan krijg je daar exact de zelfde problemen.
Mobiel internet gebruik groeit gewoon erg hard. Ineens zijn het niet meer de early-adapters, maar het gewone volk dat in grote getalen met iPhones en Androids rondloopt. En de netwerken kunnen die groei niet aan op dit moment. De netwerken kraken op hun voegen. Dat het KPN netwerk nog redelijk overeind blijft ligt waarschijnlijk aan dat ze achter het net visten met de iPhone en gewoon minder gebruikers hebben met smartphones.
Voorlopig blijf ik lekker zitten waar ik zit. Als jullie allemaal overstappen, dan heb ik straks het beste netwerk 😉
HI is bij mij ook niet al te stabiel op mijn Android… dus hopelijk verbeterd KPN zelf ook voordat ze dit soort dingen gaan roepen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!