Pytch Insight 13: Luc van Donkersgoed van Coding Dutchmen – Van iPhone naar iPad

19 juli 2010, 09:30

In Pytch Insight 12 gaat Luc van Donkersgoed van Coding Dutchmen in op de transformatie van applicatie ontwikkeling van iPhone naar iPad. De verwachting is, dat ondanks veel interactieverschillen bij apps er binnenkort meer eenduidigheid zal komen. Onlangs lanceerde Rabobank de iPad app Rabo Cycling die ontwikkeld werd door Coding Dutchmen.

Na maanden van geruchten kondigde Apple op 27 januari 2010 de iPad aan. Het apparaat kreeg vanaf de eerste dag veel commentaar te verwerken, waarbij vooral ‘er is geen markt voor’ veel gehoord is. Deze opmerking kwam voort uit de specificaties van de iPad ten opzichte van smartphones, netbooks en laptops; de iPad is sneller dan de gemiddelde smartphone maar het apparaat is te groot om makkelijk mee te nemen. Aan de andere kant is de iPad kleiner en lichter dan een netbook of laptop, maar mist het de flexibiliteit (en het fysieke toetsenbord) om de office-functies van de laatste twee over te nemen. Dus wie zou een iPad willen? In 28 dagen werd de iPad één miljoen keer verkocht. In 60 dagen ging het apparaat ‘zonder marktsegment’ 2 miljoen keer over de toonbank.

Ter vergelijking: de iPhone bereikte pas na 74 dagen de miljoen – maar toen bestond de aantrekkingskracht van de App Store nog niet. Het gevolg van het verkoopsucces in Amerika is dat de lancering van de iPad in de rest van de wereld uitgesteld is, wat de spanning en de hype alleen maar voedt; als het ding zo populair is moet het tenslotte wel een geweldig apparaat zijn!

Gebruik

De iPad blijkt dus een aantal dingen niet te zijn: het is geen smartphone, geen laptop, geen eBook-reader, geen portable media device. En toch is er een reden dat miljoenen mensen het ding kopen en daar minimaal $500 aan uitgeven. Walt Mossberg geeft het antwoord op zijn blog: ‘It’s about the software, stupid’. En dat is precies wat we in de praktijk zien: op de iPad is alles intuïtief, van het bekijken van een video tot het lezen van mail, van het spelen van een spelletje tot het plaatsen van een bericht op Twitter.

Deze intuïtieve manier van gebruik heeft als gevolg dat mensen een emotionele reactie op het apparaat hebben; mensen geven aan dat ze gelukkig worden van werken op de iPad. En dus blader je door je mail, bekijk je het weerbericht, lees je het nieuws en ga je een uurtje op de bank surfen op de iPad, en niet op je smartphone of laptop.

Ontwikkelen voor de iPad

Als ontwikkelaar van iPhone-apps kan je niet om de iPad heen. Het is geen vervanging van de iPhone, de iPod Touch of de MacBook – het is een nieuw marktsegment met nieuwe mogelijkheden en een nieuwe doelgroep. Ontwikkelen voor een nieuw platform vergt echter ook een nieuwe manier van denken – de iPad is nu eenmaal geen grote iPhone. De belangrijkste learnings (waaronder een aantal open deuren) van onze eerste iPad-projecten zijn:

  1. De iPad heeft meer dan 5 keer het aantal pixels van de iPhone 3G(S) en de iPod. Dit biedt de de mogelijkheid om het van-scherm-naar-scherm-navigeren van de iPhone om te zetten naar een soort dashboard waarop een grote hoeveelheid informatie in één oogopslag zichtbaar is. Het tweedescherm.nl van de NOS is een goed voorbeeld van deze toepassing.
  2. Bij het ontwikkelen voor de iPhone moet rekening gehouden worden met oudere apparaten zoals de iPhone 3G en de eerste generatie iPod Touch. Op het gebied van geheugen en processorkracht blijven deze apparaten achter op de nieuwere generaties, met name in combinatie met iOS4. De iPad heeft een nieuwe, speciaal voor de iPad en iPhone 4 ontwikkelde processor waardoor de apps complexer kunnen zijn, terwijl geen rekening met backward compatibility voor oudere apparaten gehouden hoeft te worden.
  3. De iPad is bedoeld om in iedere positie gebruikt te kunnen worden: zittend op de bank, liggend in bed, of op schoot in de trein. Applicaties kunnen daar rekening mee houden door aan te passen aan de rotatie van de iPad. Als dit goed geïmplementeerd wordt kan een app rechtop, gekanteld en zelfs op z’n kop gedraaid worden zonder dat dit de werking van de app beperkt. De uitdaging voor ontwikkelaars is om de interface in al deze oriëntaties overzichtelijk te houden en ervoor te zorgen dat de gebruiker geen functionaliteit ‘kwijtraakt’ als hij of zij het apparaat draait.
  4. In een oppervlak zo groot als dat van de iPad kan het onduidelijk zijn waar je kan drukken, swipen, pinchen, double tappen, enzovoorts. Vooral in apps met veel grafische content, zoals magazines en games, zou iedere afbeelding, ieder woord en ieder symbool interactie kunnen bieden. Vaak is het aan de gebruiker om uit te vinden welke elementen daadwerkelijk interactie leveren, omdat de interface dit zelf niet duidelijk genoeg maakt.

Kinderschoenen

Op meerdere manieren bevindt de iPad zich in dezelfde periode als het internet van de mid-jaren negentig: bij de lancering van een nieuw platform (en in dit geval het aanspreken van een nieuw marktsegment) is alles is mogelijk, maar is er nog geen gevestigde richtlijn in gebruikersinteractie. De iPhone had hier bij haar lancering minder last van doordat het scherm kleiner was en Apple een aantal standaard elementen aanleverde waarmee dit kleine scherm snel (en volgens gedocumenteerde richtlijnen) gevuld was.

Het effect is dat iedere applicatie nu haar eigen vorm van interactie toepast: in de New York Times app wordt een nieuw scherm geopend na een tap, in de NRC app verschijnt bij dezelfde beweging een gekozen artikel in een popupscherm. In de Marvel app blader je na een tap naar de volgende pagina en in de app van Time magazine verschijnt het menu in beeld na een aanraking van het scherm.

Uit eigen ervaring blijkt dat bij het bekijken van een nieuwe iPad app alle opties geprobeerd worden: eerst een tap, dan een pinch. Als dat niet werkt: een swipe of een double tap. Als er dan nog iets lijkt te ontbreken draai je de iPad een keer, hopend dat er dan meer mogelijkheden verschijnen. De verwachting is dat er in de komende maanden meer rust in de huidige wirwar van interactie zal ontstaan. Ontwikkelaars zullen de beste aspecten van de verschillende mogelijkheden omarmen en daaruit zal een onofficiële standaard voortkomen. Coding Dutchmen hoopt hier met Rabo Cycling for iPad een goede bijdrage geleverd te hebben, maar zal de komende maanden (en mogelijk jaren) blijven zoeken naar betere, vriendelijkere en snellere vormen van gebruikersinteractie.

Pytch interview

Coding Dutchmen is een startup met specialisatie in Apple’s mobiele platformen. In de ontwikkeling van haar producten denkt Coding Dutchmen vanuit de gebruiker: een intuïtieve interface en een soepele werking van de applicatie is in onze optiek belangrijker dan een overdaad (en onoverzichtelijkheid) aan functies en features. Ook denken we in onze projecten mee met de opdrachtgever: wij hebben tientallen applicaties ontwikkeld en honderden apps met een professioneel oog bekeken. Deze ervaringen en inzichten delen we graag en passen we in ieder nieuw project toe. Rabo Cycling was Coding Dutchmen’s eerste grote project op de iPad. In dit project hebben we geprobeerd de in dit artikel beschreven ervaringen en analyses toe te passen en zo een noemenswaardige Nederlandse toevoeging aan de App Store voor iPad apps te kunnen leveren.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!