Economisch weerbericht (97): Be What’s Next

6 augustus 2010, 08:44

Begin maart stond EW73 in het teken van het nieuwe Microsoft. De focus lag toen op mobile social gaming en op Z2Live, in 2009 opgericht door Microsoft- en Xbox-veteraan Damon Danieli, die er nu CTO is. In het verlengde van Z2Live is inmiddels jujuPlay ontstaan, “The Next-Gen social gaming community on iPhone, iPod Touch & iPad”. Een treffende parallel met de opdracht die Microsoft sinds kort aan zichzelf en aan klanten geeft. “Be What’s Next” (YouTube) luidt de nieuwe slogan. Zo snel mogelijk de toekomst in huis halen, met als verklaarde trigger het tablet-succes van de iPad.

We’re Coming Full Guns

Juli 2010 was de maand waarin Microsoft-CEO Steve Ballmer bij herhaling de revanche aankondigde van het Windows 7-platform via de slates, tablets en pads – what’s in a name – die verschillende hardwarepartners vanaf eind dit jaar op de markt zullen brengen. Dank zij de nieuwe Oak Trail-processoren van Intel, die substantieel dunnere modellen mogelijk maken, haarscherp HD-beeld en een lager energieverbruik, zullen de aanstaande Windows 7-tablets de lat van ergonomie, kwaliteit en duurzaamheid overtuigend verleggen. Dit plus de rijkdom aan standaardapplicaties die Windows 7 garandeert, verklaren de zelfverzekerdheid van Ballmer. “We’re coming. We’re coming full guns”, liet hij eind juli aan analisten weten.

Information at Your Fingertips

Een belangrijk punt van aandacht is de multitouch user interface van de nieuwe generatie Windows 7-tablets. Begin augustus maakten de “user interface specialists” van UI Centric (YouTube) indruk met hun Macallan-demo voor Windows 7-devices. Alles bij elkaar lijkt het erop, dat we nu de vervulling meemaken van de belofte die oorspronkelijk sinds 1990 en concreter sinds de Comdex-keynote van Bill Gates in november 1994 besloten ligt in de historische slogan “Information at Your Fingertips” ofwel I @ YF.

Media – Mycelium – Me – Mobile

De vier woorden van deze simpele oneliner komen achtereenvolgens overeen met de verwevenheid van Media, Mycelium (het netwerk), Me en Mobile. Dit kwartet is het nieuwe digitale MMMM-“aminozuur” van ons sociale/maatschappelijke, organisatorische en economische “DNA”. De recombinatiemogelijkheden met de MMMM-bouwsteen in “real-life value chains” zijn eindeloos, maar dan moeten de toepassingen liefst wel het crap-app-niveau in de meeste app stores van vandaag ontstijgen. Net als ik ziet Microsoft de huidige app-gekte weer overwaaien, vergelijkbaar met de MS-DOS shareware- en freewarehausse van een paar decennia terug. De apps die er werkelijk toe doen, zullen straks op elk mobiel device beschikbaar zijn, aldus eind 2009 Ray Ozzie, Microsofts Chief Software Architect. De ontwikkeling van bijvoorbeeld serieuze healthcare-apps, zoals in het kader van iMed, en van zakelijke apps, zoals koppeling met SAP, staat momenteel nog in de kinderschoenen.

Anno 2010 moet de echte mobiele revolutie met bijbehorende security nog beginnen. Het plaatje hierboven laat zien hoe vier bekende slogans uit de computerindustrie, afkomstig van Microsoft, Sun Microsystems en Apple, de intieme verwevenheid van de genoemde M’s op herkenbare en onderling samenhangende noemers brengen. Ik loop ze even langs:

Information —> Media: te begrijpen als de equivalentie van Me & (multi)Media, die ons potentieel en onze passie uitdrukt,

@ —> Mycelium: het organische netwerk, verbeeld door het “at”-teken, dat bol staat van handzame, intelligente Me-Media,

Your —> Me: onze hoogstpersoonlijke identificatie met genetwerkte (multi)Media als expressie naar en interactie met andere Me’s,

Fingertips —> Mobile: onze vingertoppen, die logischerwijs zijn waar we gaan en staan . . .

Be What’s Next

De realisatie anno 2010/2011 van de lang verwachte multifunctionele multitouch MMMM-slate/tablet/pad-bouwsteen in maten en soorten is een kritiek kantelpunt in de vervulling van de I@YF-belofte. “Be What’s Next” komt daarmee exact op het juiste moment. De MMMM-stap in onze e-mancipatie is “Next & Now” tegelijk en de daadwerkelijke doorbraak van het I@YF-tijdperk. Ben erg benieuwd naar en hoopvol over de rol die Microsoft en partners binnenkort zullen gaan spelen.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Beleggers lijken geen vertrouwen te hebben in het nieuwe Microsoft. Terwijl de Dow Jones sinds maart met enkele procenten is gestegen, is Microsoft met een handvol procenten gedaald.


    6 augustus 2010 om 09:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!