Lowlands ervaringen delen via Twitter een gemiste kans

2 september 2010, 02:47

Op de meest recente Lowlands, het driedaags muziekfestival dat vanaf 1993 jaarlijks in Nederland te Biddinghuizen (Flevoland) wordt gehouden, heeft naar schatting 6% van de bezoekers via Twitter zijn ervaringen gedeeld. Dit gemiddelde ligt niet veel hoger dan de penetratie van Twitter in Nederland. Voor aanvang van het festival werd er op Twitter al veel over Lowlands gesproken.

De verwachting was dan ook dat tijdens het evenement de tweets in grote getalen rond zouden gaan. Het gemiddeld aantal tweets van de Lowlands twitteraars komt tijdens het festival echter niet boven de 3 uit over een periode van 3 dagen. Op het moment van schrijven, ruim een week na het festival, wordt er nog volop getweet over Lowlands. Er zijn dus genoeg twitteraars die ervaringen willen delen. Er blijkt dat tijdens het evenement de Lowlands sharing ratio via Twitter erg laag is geweest, een gemiste kans. Er waren veel mooie momenten om als bezoeker meteen te delen met Twitter followers. De meest logische verklaring is de beperkte internettoegang in combinatie met batterijduur van de mobiele telefoon.

Kijkend namelijk naar het twitterverkeer dat er wel is geweest tijdens het evenement dan blijkt dat journalisten en radio DJ’s het meest van zich hebben laten horen. Het feit dat zij van alle technische randvoorwaarden voorzien zijn (constante stroomvoorziening en breedband internetverbinding) maakt hier het verschil. Voor de Lowlands bezoeker is de combinatie van een Smartphone met beperkte batterijduur en een langzame internetverbinding dodelijk. Twee minuten wachten tot er een online verbinding is kost veel batterijduur. Het oplaadstation buiten het festivalterrein, waar tegen betaling, een telefoon een uur kan worden opgeladen werkt op zich prima maar dat was meer een kwestie van even bijtanken en geen volledige oplossing.

Om een bijvoorbeeld initiatief als Film It Yourself, concertopname door bezoekers gefilmd, succesvol te laten zijn is er een verdere investering nodig in de techniek. Een ultieme kans voor een provider of hosting party om hierin te faciliteren en voor alle bezoeker gratis wifi aan te bieden. Erwin Blom refereerde er in zijn blog na het festival ook al aan. De bezoekers zijn er al klaar voor nu nog de logistiek. Wie weet lukt het volgend jaar er wordt er volop getweet vanaf Lowlands!

De resultaten zijn gebaseerd op een Twittersearch en analyse op de hashtag #LL10 door R2 Research in de periode van 19 t/m 23 augustus 2010.

deel graag mijn mening over de impact van social media research, sport, muziek en TV ... van huis uit marktonderzoeker

Categorie
Tags

20 Reacties

    Mark de Bruin

    Leuk artikel. Zou nog leuker zijn als de andere aanbieders van Social Media Monitoringtools ook een analyse maken. Kijken of zij met dezelfde resultaten komen 😉


    2 september 2010 om 03:37
    Martijn Olislaegers

    Ook ik ben naar Lowlands geweest en wordt gezien in mijn omgeving als een vrij actieve twitteraar. De batterijduur van je Telefoon is zeker de grootste bottleneck op het festival! Gelukkig bood Hi de uitkomst met de lockers met stopcontact (de oplaadservice waar je 2.50 euro betaald voor een uurtje bijladen (dit is niet lang genoeg) is niet wat je nodig hebt als twitteraar).

    Overigens weet ik bijna zeker dat bovenstaande getallen niet kloppen. Wanneer ik zoek in twapperkeeper (het archief wat hier gebruikt is), kom ik zelf niet eens voor in de gegevens, terwijl ik zeker 20 berichten heb gestuurd. Helaas lijkt er wat mis te zijn met search.twitter.com, want ook daar kan ik geen tweets van mezelf vinden (heb geen slotje).

    Al met al verwacht ik dat er veel meer getweet is dan hierboven vermeld. (vraag anders de gegevens van lowlands.nl even op, zij hebben alle tweets geinventariseerd om te gebruiken in de mashup die nu op de site staat!).


    2 september 2010 om 04:53
    @molislaegers

    Ik heb het even opgezocht, maar ik heb alleen al 19 foto’s met #LL10 getweet tijdens het festival.. Daar moeten miniamaal niet zoveel gewone tweets bovenop gestaan hebben, waardoor ik al op plaats 3 in bovenstaand lijstje zou moeten staan. (Wat mij ook erg onwaarschijnlijk lijkt)..


    2 september 2010 om 04:57
    ruben

    Volgens mij is de logische verklaring dat je op lowlands bent om te drinken, dansen en te genieten, niet om te tweeten.


    2 september 2010 om 05:09
    Jorgen

    Deze cijfers lijken mij ook erg onwaarschijnlijk. Niet alleen ik, maar ook in mijn omgeving werd er druk getweet op het festival. Wij hadden geen stroomvoorziening als bottleneck (we waren met een uitgebreide camper heen), echter wat ik wel heb gemerkt is de beschikbare brandbreedte die onder de maat was. Dit heeft er voorgezorgd dat je de tweets met foto wat beter moest timen (’s ochtends om een uur of 9 was ideaal…)

    Ben benieuwd of de gegevens van Lowlands.nl een ander beeld geven.


    2 september 2010 om 05:15
    mennourbanus

    @ martijn @ mark de bruin bedankt voor jullie reactie. Zelf ben ik ook benieuwd wat andere social media tools voor inzicht geven. Nu heb ik een gratis tool als twapperkeeper gebruikt en de aantallen tweets vielen mij ook tegen. De search is mogelijk niet volledig accuraat maar het beeld is wel logisch.


    2 september 2010 om 05:16
    Bram Koster

    Een andere verklaring uit eerste hand: veel van de tweets die je direct uitwisselt met je beste vrienden zijn niet nodig, want die liggen in de tent naast je of zitten naast je een biertje te drinken in het gras.

    Daarnaast merkte ik zelf overigens ook een ander effect. Door de manier waarop Lowlands is opgezet, heb je even het idee in een aparte wereld te leven. Je bent in gedachten veel minder bezig met de wereld buiten Lowlands en hebt dus ook minder de neiging je ervaringen te delen.

    Nog een argument is overigens, dat op momenten dat ik aan Twitter dacht, ik mijn volgers niet nodeloos wilde overvoeren met berichten over Lowlands. Ik vind het zelf irritant als ‘normale’ tweeps tijdens een evenement (congres, concert, e.d.) opeens 80 tweets sturen op een dag, waarbij elke scheet een tweet waardig wordt geacht. Vervuiling van de timeline, wat mij betreft. En daar maak ik me liever niet schuldig aan.

    En als laatste: in de tijd dat je een tweet stuurt, kun je makkelijk een half biertje drinken. Take your pick!


    2 september 2010 om 05:17
    Michel H

    “De meest logische verklaring is de beperkte internettoegang in combinatie met batterijduur van de mobiele telefoon.”

    Absoluut. Hier nog een actieve Twitteraar die van plan was veel te gaan Moby’en tijdens Lowlands. Viel dat even tegen. Slechts sporadisch was er een dataverbinding op te zetten, en de oplaadservice van (als ik me niet vergis) Eurocharge was belabberd. Er wordt geen gebruik gemaakt van snelladers, tot tweemaal toe was m’n telefoon niet opgeladen toen ik hem weer kwam ophalen, en het proces is er totaal niet onder controle. Men houdt zelf de eindtijd niet in de gaten, blijkbaar blijft het toestel aan de lader hangen totdat iemand hem op komt halen. Op zaterdag werd dan ook ineens gezegd dat als je je toestel te laat kwam ophalen, je bij moest betalen. Waardeloos. De Hi lockers waren een stuk beter, waren er maar veel meer van geweest!

    @Martijn: search.twitter.com zoekt ook niet in alle Tweets, maar in een subset ervan. Dat is het nadeel van het gebruik van Twitter search, ook via de API. Door de streaming API in te zetten voor het evenement begon, had je alle Tweets kunnen krijgen. Of zoeken in een dienst die de firehose krijgt uiteraard.


    2 september 2010 om 05:34
    Eijkb

    90% van de tweets die ik zag voorbij komen over lowlands gingen over het slechte bereik van T-Mobile e.d. Dus met een volle batterij was het alsnog moeilijk te twitteren.


    2 september 2010 om 05:43
    Rene Sebastian

    Hier precies hetzelfde, de enigste moment dat ik op Twitter zat tijdens Lowlands, is als ik m’n telefoon aan de oplader had hangen in de perstent. M’n Blackberry heeft het maar net vol gehouden tijdens Lowlands, zelfs met opplaad puntjes tussendoor. Vandaar dat ik ook niet veel heb getweet.

    Zoals al aangegeven staat in het artikel; zeker weten dat dit de bottleneck voor heel veel mensen was! Niet tweeten omdat ik met vrienden daar was was voor mij dus geen reden. Er zijn genoeg mensen die me volgen die niet op Lowlands waren.


    2 september 2010 om 06:27
    Laralawless

    Volgende keer oplaadpunten en een dikke wifiverbinding dan!? #LL11


    2 september 2010 om 07:08
    MichelKao

    Verbaasd maar ook verrast, zie ik mezelf in de Top 10 twitterers van #ll10! Leuk om te zien, maar om mij heen heb ik zoveel mobiele telefoon gebruikers gezien, dat ik me afvraag of ik hier wel in het rijtje hoor. Maar over de hier gebruikte statistieken zijn al reacties gegeven.

    Wat ik graag kwijt wil is dat ik erg heb genoten van #ll10 en dat het Twitteren daaraan positief bijgedragen heeft. Het gaf me de mogelijkheid om ervaringen met anderen op het terrein én met diegenen die niet bij het festival konden zijn te delen. Vorig jaar zat ik thuis en volgde ik een vriend die op #ll09 was. Juist omdat hij en andere tweeps enthousiast hun ervaringen deelden ben ik zelf dit jaar op #ll10 beland. Ik hoop dat ik dat ook bij een groep mensen heb bereikt voor #ll11 (en gezien de reacties zijn mensen al geprikkeld om te gaan!). Voor mij was Lowlands in ieder geval genieten van de concerten én het delen van ervaringen, via gesprekken, sms-en en Twitter voor mij en gezien de hoeveelheid mobiele gebruikers, zijn sms, Facebook of LowLife video’s vast door anderen gebruikt.

    Daarom is het erg jammer dat er maar een beperkte mogelijkheid was voor het laden van accu’s en dat het netwerk slecht was. Eén oplaadpunt bij de ingang voor alle mobieltjes was niet voldoende (de lengte van de rijen daar konden wedijveren met de rijen bij de damesdouches :-)). Zet volgend jaar op het terrein zelf een aantal oplaadpunten ipv alleen bij de ingang! En wat betreft het netwerk: op sommige plekken prima bereik, maar dat was helaas vaak een uitzondering. Het was frustrerend om te zien dat je je ervaringen niet just in time kon delen, maar dat je daar vaak uren op moest wachten. Daar ligt een grote kans voor providers. Met een goed netwerk op een terrein als Lowlands kun je je daarmee prachtig profileren!

    Kortom: mooi dat er een oplaadpunt was én zo nu en dan een bereikbaar netwerk, maar dat kan volgend jaar natuurlijk beter.

    Overigens, na 3.30u ’s nachts kon je prima twitteren, maar dat nachtritme is nagtuurlijk niet aan iedereen besteed 🙂


    2 september 2010 om 07:21
    Mark de Bruin

    Aan alle reacties te zien is de vraag in comment nummer 1 bij dit artikel geen slecht idee 😉


    2 september 2010 om 07:42
    Jasper B.

    Net zoals vele regeerders hier was ik op LL te vinden, met mijn BB en helaas na donderdag al zonder social/share-mogelijkheid. Voor zover ik nog weet heb ik me goed vermaakt hoor, maar het BB-loze was wel een enorm gemis!

    De oplaaddienst faalde in vrijwel ieder opzicht… de laders waren véél te zwak (geen snelladers) waardoor je vele uren moest laden a 1 muntje/uur (=€2,50!!!), bij het ophalen bleek vaak dat telefoons helemaal niet hadden opgeladen, de afhandeling was véél te traag met erg lange rijen als gevolg en de klantvriendelijkheid was alles behalve in LL-style!!! Zo waren velen niet te spreken over het feit dat je moest ‘bijbetalen’ als je te laat (na 1 uur laden) je toestel op kwam halen. De melding dat er ruim 20 min. in de rij is gewacht eer je geholpen kon worden, werd tenietgedaan met een sjacherijnige blik en mededeling “moet je eerder in de rij gaan staan!”. Dit kan absoluut beter, daar slechter onmogelijk is!

    Daarnaast liet ook de dataverbinding zich voor velen niet van haar beste kant zien. Ze was erg instabiel waardoor deze met regelmaat geheel afwezig was of regelmatig terugviel op GPRS. Een extra mast huren had MOJO niet misstaan denk ik.


    2 september 2010 om 07:59
    Michel H

    Mojo? Volgens mij zijn evenementen als Lowlands juist perfect voor operators om zich van hun beste kant te laten zien. Door uiteraard te bewijzen dat ze ook op Lowlands prima bereik kunnen bieden, maar dat ze ook op andere manieren hun klanten mobiel houden (oplaadpunten).


    2 september 2010 om 09:09
    Mark de Bruin

    @Menno Urbanis: Leuke vraag voor @buzzcapture @tracebuzz @finchline @oxyme @coosto dus 😉


    2 september 2010 om 09:55
    Joost Jonker

    Ik denk dat operators hier zich inderdaad beter kunnen manifesteren. Naam van het festival is mij ontschoten, maar er was een festival deze zomer met big screen met een Twitter fountain en die foto’s van moby of een andere foto applicatie liet zien. Tevens was er ook een WIFI verbinding op het terrein.


    3 september 2010 om 17:05
    Maarten

    komt ook omdat je gewoon ook bijna nergens bereik hebt


    1 februari 2014 om 13:53
    Sailor

    HERE’S A FEW MORE CLASSICS- I WANT TO SHOOT AT MAGIC HOUR.- I HAD TO FLY ECONOMY.- I TURNED DOWN 3 JOBS FOR THIS- I’M WORKING ON MY FEATURE RIGHT NOW. ROBERT CARLISLE IS REALLY INTERESTED.- IVE SHOWN YOU ALL OF THE CASTING TAPES, PROMISE.- I DON’T DRINK THE NIGHT BEFORE A SHOOT(SAME BREATH)JD AND COKE PLEASE?- I THINK I’VE GOT IT WITH THAT LAST TAKE- I DID ASK FOR A DOG. (TO ASSISTANT PR)RECEROWHUDE’S THE FUCKING DOG?


    12 juli 2016 om 06:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!