Distimo: App Stores in cijfers Q3 2010

15 oktober 2010, 07:33

Distimo, de Nederlandse startup in apps onderzoek, heeft haar rapport van het derde kwartaal voor de Verenigde Staten gepubliceerd. In dit rapport analyseren zij de top 100 applicaties van de app stores van alle mobiele platformen. Volgens het rapport heeft de App Store for iPhone de meeste games (55% gratis, 55% betaald) in de top 100 applicaties, gevolgd door Windows Marketplace (23% gratis, 45% betaald) en de App Store for iPad (25% gratis, 40% betaald).

De cijfers van de Android Market zijn niet meegenomen omdat deze apart onderverdeeld. Games zijn het minst populair in de Blackberry App World (12,5% gratis, 28% betaald) en Palm App Catalog (33% gratis, 16% betaald).

Deze cijfers zijn niet erg verrassend. Blackberry en Palm kennen beiden een grote zakelijke doelgroep en deze zullen logischerwijs minder games downloaden. Opvallend is wel dat het verschil tussen gratis en betaalde games bij de App Store for iPad zo groot is (terwijl bij de iPhone er nauwelijks verschil is). Misschien heeft het er mee te maken dat op de iPad de nieuws- en boekapplicaties het goed doen en deze voornamelijk gratis beschikbaar zijn. Zo kent de top 10 gratis iPad apps geen games, maar wel iBooks en Kindle (Books) en ABC News for iPad en USA Today for iPad (News).

De meest populaire gratis applicaties zijn iBooks (iPad), Type ’n Talk (iPhone), Blackberry Messenger (Blackberry RIM), Pandora Radio (Android), ZumZum (Nokia Ovi), Facebook (Palm) en My Phone (Windows). Wat betreft bepaalde applicaties, zijn de meest populaire apps Pages (iPad), Angry Birds (iPhone), BeBuzz (Blackberry RIM), Beautiful Widgets (Android), ToonWarz (Nokia Ovi), mCraig (Palm) en Meon (Windows).

Een ander opvallend feit is daarnaast dat 4 van de 10 meest populaire betaalde Blackberry apps ontwikkeld zijn door Blackberry zelf (Blackberry Messenger, Blackberry App World, Facebook en Twitter). Het volledige rapport is hieronder te bekijken.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!