TechFish: IDG’s iPad reader met een twist

8 november 2010, 06:44

De app is ‘bedoeld om de grenzen te verkennen van wat je als media-exploitant met de iPad kunt.’ De app, die door het leven gaat als een nieuwe tech reader, heet TechFish, is vanaf vandaag gratis te downloaden in de iTunes Store, is ‘anders dan anders’ en komt uit de koker van IDG; dit is het eerste iPad product van de NL tak van de wereldwijde uitgever. IDG verzamelt in de app artikelen van meer dan 50 Nederlandse techjournalisten en experimenteert met betalingsmogelijkheden.

TechFish biedt een chronologisch overzicht van artikelen van meer dan 50 Nederlandse tech-journalisten. Nieuws, geruchten, reviews en previews van IDG-sites als MacWorld, Webwereld, Gadget, GameZ, Computerworld, Techworld, CIO, ComputerTotaal en Zoom.nl. Uitgever Jeroen Jonker Roelants:

“TechFish is voor ons een soort ‘concept car’, een iPad proeftuin. We proberen bijvoorbeeld alternatieven uit op het vlak van de user interface. Het content-aanbod kunnen gebruikers naar hun persoonlijke smaak aanpassen. Ben je geen hardcore gamer, dan tonen we je geen gaming artikelen. Heb je niks met professionele IT, dan zet je die categorie gewoon uit.”

Ook met advertentievormen wordt geëxperimenteerd. Zo kan de achtergrond in de app gesponsord worden en worden de redactionele artikelen in een bepaalde frequentie afgewisseld met advertorials. Ook experimenteert IDG met het al dan niet betaald maken van de app. Roelants: “We zijn benieuwd of gebruiker willen betalen voor het reclamevrij gebruik maken van apps. Daarom bieden we ze de mogelijkheid GoldFish te worden: voor € 2,99 ‘je leven lang’ TechFish zonder gesponsorde items“.

App ontwikkelaar TafMedia die het IDG-concept uitwerkte en bouwde, heeft in het ontwerp veel ruimte ingebouwd voor beeld. De wisselende achtergrondfoto’s komen deels van gebruikers van IDG’s eigen fotografieplatform Zoom.nl, deels van fotograaf Nikki van der Velden. Jonker Roelants: “We beseffen ons dat TechFish geen standaard newsreader is. Het lijkt niet op een traditioneel magazine, niet op een standaard website. IDG wil leren hoe gebruikers met de iPad werken. En de grenzen verkennen van wat je als exploitant met zo’n nieuw apparaat kunt. Die grenzen vinden we alleen door er tegenaan te schurken en er soms overheen te gaan.”

TechFish is vanaf vandaag gratis te downloaden in de iTunes app store. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Paul Brackel

    Hè, hè, eindelijk een uitgever die zijn content niet zomaar 1-op-1 naar de iPad kopieert. Qua design een app die VER boven de middelmaat uitsteekt.

    Hier is over nagedacht. Dat zie je toch te weinig. Meestal (Elsevier, Time, NRC als voorbeelden) wordt er 1-op-1 gekopieerd en maar soms wordt er een mooie variant van het blad gemaakt (ANWB steden special), zelden wordt er geinnoveerd.

    Bravo IDG en bravo Jeroen; dit is Rethinkingmedia.nl waardig !


    8 november 2010 om 08:15
    JaapBloem

    Nais Jeroen, waarde oudcollega!


    8 november 2010 om 08:42
    JaapBloem

    Nais Jeroen, waarde oudcollega!


    8 november 2010 om 08:42
    Jeroen Jonker Roelants

    @Sander: thanks voor de link naar Laporte, materiaal voor versie 2. Dat crashen zou niet moeten gebeuren, gaan we naar kijken.

    @Paul en Jaap: thanks!


    8 november 2010 om 09:04
    Netty Arriens

    Strak en mooi design maakt deze eigenzinnige app tot een topper.


    8 november 2010 om 09:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!