• Mobile
    wordt gesponsord door

Economisch weerbericht (112): Apps uit de kast

Economisch weerbericht (112): Apps uit de kast

Volgens Juniper is de mobiele-appsmarkt over vijf jaar 30 miljard dollar groot – als die munt dan nog bestaat – en zijn er tegen die tijd 25 miljard apps van het web getrokken. Imponerende cijfers, maar wat schieten we er eigenlijk mee op? Ik zal het u vertellen: dan hebben we een eerste versie van het “Web of the World”. Zo noemt Marc Davis, medeverantwoordelijk voor de visie en technologiestrategie voor de online-diensten van Microsoft, de intieme verwevenheid van mensen met internet en de wereld om ons heen. Davis voorziet een “multibillion node, real-time sociotechnical network of humans and sensor-rich mobile devices”. Kunt u het beter en beknopter zeggen?

WotW ipv WWW


Op het “Web of the World”, aldus Davis, hangt alles samen met lifecycles in de echte wereld. Ze bestaan uit “people, places, times, objects, activities, interests & events”. Elk stukje digitale informatie komt voort uit die amorfe klontering, verwijst daarnaar en communiceert daarmee. Fraai en kernachtig geformuleerd, maar Davis beweert nog iets veel belangrijkers, namelijk: om de toekomst van mobile computing, platforms, app(licatie)s en verdienmodellen te begrijpen, te kunnen voorspellen, en te kunnen bouwen (!) moeten we de fundamenten van computer science en information science opnieuw doordenken. Hear hear!

Interessante vent, die Davis. Na Ananova, MIT Media Lab, Interval Research, UC Berkeley, Yahoo en Invention Arts nu dus bij Microsoft Online Sevices. Voor “Me the Media”  had ik hem al in het vizier. Dertien jaar geleden namelijk publiceerde Communications of the ACM zijn visionaire artikel “Garage Cinema and the Future of Media Technology” (pdf).  Dat was ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van de Association for Computing Machinery, de oudste computerclub op aarde. Als Davis nu weer gelijk krijgt met zijn toekomstvisie, dan zal zo tegen 2020 het “Web of the World” wel ongeveer up & running zijn.

Heel veel uitdagingen

Op MobiCASE 2010, de conferentie die eind oktober in Santa Clara werd gehouden, zoomde Davis in op nieuwe modellen voor mobile computing en voor het beheer van mobiele datastromen die de digitale economie en samenleving van morgen moeten vormgeven. Aan de ene kant weten we met zekerheid dat het die kant opgaat, maar ook moet er nog ontstellend veel gebeuren om de nieuwe mobiele toekomst tot wasdom te brengen. Doelbewust zeg ik “wasdom” en dat is dus nog geen “volwassenheid”.

Deze opvatting deel ik met de redactie van het onlangs verschenen en relatief peperdure “Handbook of Research on Mobile Software Engineering: Design Implementation and Emergent Applications”.  In een mail van redactielid Paulo Alencar aan de auteurs lezen we het volgende, als ware het een regelrechte aanval op de misschien toch wat al te makkelijke “Web of the World”-contourschets van Marc Davis:

“The scenario, in which hundreds of millions of people are carrying pocket-sized, networked computers, requires innovation and extraordinary advances in the emerging area of mobile software engineering. Although the current state-of-the-art has established some elements to support mobile software engineering, proper engineering methods to design, build, evolve and deploy applications are immature or entirely missing, and engineering approaches to new modes of mobile technology and user interaction pose significant challenges.”

Uit de kast

De huidige generatie mobile app developers beschreef Tony Wasserman van Carnegie Mellon University, de academische thuisbasis van het software-engineeringvak, op MobiCASE 2010 (pdf) als volgt:

• Today’s mobile developers are mostly small businesses, and frequently individuals
• Majority of current apps are consumer-oriented
• Enterprises rely more on mobile web apps and on mobile browsers, not on native apps
• Multiple programming languages and environments are needed for cross-platform development
• Developers rarely use systematic development approaches
• Marketing is mostly done through app stores and social networking sites

Aan het eind van 2010 staan de toekomst van mobile computing, apps  en een vruchtbaar huwelijk met software engineering  hoog op de agenda, alsmede de doorontwikkeling van computer science, information science, de digitale economie en de digitale samenleving. De inbedding van mobiel in real-life value chains, zoals ik het altijd noem, is dus nog niet uit de luiers en als Peter Schwarzenbauer zegt, dat Audi-modellen voor het eind van dit decennium apps zullen kunnen downloaden,  dan weet ik het wel. Het betekent dat de apps-ontwikkeling is begonnen aan haar “coming out”, echter op de eerste daadwerkelijk serieuze toepassingen in het “Web of the World” en op “off the virtual shelf”-apps uit de kasten van gerenommeerde leveranciers zullen we nog wel een paar jaartjes langer moeten wachten.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Hele mail van Alencar: "3.3 billion mobile phone subscribers worldwide representing about 50% of the world's population and globally, mobile devices outnumber PCs and regular phone subscriptions by three to one, and credit cards and TVs by two to one . . ."

    hier >> http://listserv.cs.ucy.ac.cy/pipermail/seit/2009-February/000082.html

    geplaatst op
  • App-ontwikkeling 2020 & beyond, mijn train-of-thoughts >>

    multitouch devices met proprietary domotica en in-car functies zijn er al een tijd. [http://www.stylecowboys.nl/Domotica/934]
    met een software-upgrade - als die er ooit al kwam, meestal kreeg je gewoon een nw device met nwe software (vgl Philps DAPC -- Domestic Appliances & Personal Care, waaronder ook de keukenapparatuur) - konden deze proprietary devices op de laatste stand der techniek/functionaliteit worden gebracht.

    nu is er een generiek device - de smartphone/app-phone - die multitouch-deviceconvergentie mogelijk maakt.
    en is het tijd voor standaardisatie in cradle-kliksystemen plus een bieb van standaard of native apps die proprietaryfuncties&devices; overnemen.

    denk daarbij dicht bij de mens: huis, auto, tv.
    dat zijn nog maar drie grote "eiland"-dingen.

    de ontwikkeling naar 2020 is 3erlei:
    - enerzijds de kleine/micro"dingen" (smart dust);
    - anderzijds real-life value chains, bijv: domotica via energiemeters en zonnepanelen koppelen aan smart grid, maar ook supermarktbezoek met in-car apps (parkeerplaatsgarantie, . . .);
    - ten derde (persoonlijke) digitale diensten: e-learning apps bijv.
    wat we al hebben zijn (tier 0): (print)media, soc.netwerken, en de traditionele pc-functionaliteit.

    voor een move naar het "web of the world" moet de ontwikkeling naar 2020 vormkrijgen.
    die zal in omgekeerde volgorde als hierboven gepresenteerd verlopen.

    de huidige app/multitouch/mobile/device/functionality is een belangrijk proof-of-concept vh uiteindelijke potentieel.
    we gaan naar een “multibillion node, real-time sociotechnical network of humans and sensor-rich mobile devices.
    met als basis"eenheden": “people, places, times, objects, activities, interests & events”.
    maar daar kunnen we nog wel wat meer over zeggen . . .

    apps zijn een blend van lifestyle/workstyle/enter/edutainment/leisure/fun/lllearning/value chains/functional updates/business models (structural&ad; hoc)/advertising
    deze convergente is altijd al gewenst geweest en kan nu bij elkaar komen.

    een volwassen semantisch web faciliteert dit.
    de genoemde mogelijkheden zijn op hun beurt (reciprocity) een key driver voor de ontwikkeling vh sem.web ("web of the world" -- of voor mijn part meerdere).

    in 2020 zullen we hier een overtuigende START van zien; er moet namelijk nog HEEL VEEL gebeuren ohg standaardisatie, functional mashupping en mobile software engineering.
    de echte "decade of smart" voltrekt zich dus later - van 2020-2050 - vgl. ibm's e-business en gerstners "fireflies before the storm" (the perfect storm that is! ;-).

    De tech-ontwikkeling (historie in het elektronica!!!-tijdperk -- daar moeten we het bij laten) is simpele en als volgt:
    van "appliances" (apparaten) met embedded software naar >>
    loskoppeling van functionaliteit en device a la de pc >>
    maar dan in hapklare, direct bruikbare lifestyle/workstylebrokken: de "apps".

    geplaatst op
  • apps icm handzaam slate/pad/tablet-device, want zo aan de vooravond van de 30ste verjaardag vd introductie vd ibm pc (aug 1981) maken we nu weer een doorslaggevende device/functionaliteit-doorstart mee.

    geplaatst op
  • om te beginnen. leuk artikel :)
    ik geloof ook dat er veel veranderd door de kort cyclische ontwikkelingen, alleen tsja. denken mensen dat niet altijd. computer tijdschriften uit 1999 hadden het ook al over "the internet of things" ...

    kan het kloppen dat de link naar het Audi artikel het niet doet?

    Verder ben ik heel benieuwd hoe de nieuwe manier van apps maken door een groot bedrijf ge-embedd kan worden. Want volgens mij zijn de meeste apps nog van kleine bedrijfjes zonder budget.

    Rework (the book) for the big enterprice is de uitdaging ...

    geplaatst op
  • @Edzo: dank! Die link naar het Audi-artikel, daar moet nog een slash achter [http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/Audi-A8/249758/] dan doettie het wel.

    Verder moet je misschien toch ook nog eens even kijken naar de Siemens Delphi-studie ICT&Media; 2030 >>

    http://www.siemens.com/innovation/en/publications/publications_pof/pof_spring_2010/delphi_2030.htm
    http://www.wpp.com/NR/rdonlyres/F457A434-45A4-4F01-843B-63A7A3B90579/0/TNS_International_Delphi_Study_2030_Prospects_and_Opportunities_of_ICT_and_Media.pdf
    http://www.wpp.com/wpp/marketing/marketresearch/international-delphi-study.html

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.