Doet u maar Multi-screen

27 december 2010, 09:26

Ik had vorige week het geluk om met 2 zeer ervaren reclamejongens in de kroeg te belanden. Heren, nog bedankt voor de wijn! Waar heb je heb je het dan over met dit soort mannen? Natuurlijk over online media en over de drijfveren van adverteerders. Uiteraard geldt dit niet voor u als online Marketeer, maar we komen ze tegen….Ik wil “iets” met Hyves, ik wil ook zo’n succesvolle campagne op Youtube. Op mijn vraag waar deze onduidelijkheid bij Marketeers vandaan komt, was het antwoord “het is nieuw”. Hoezo is online nieuw? Ik heb vorig jaar nog smakelijk gegeten tijdens het 90-jarig bestaan van de Bond van Adverteerders, waar duidelijk was dat online gemeengoed is. Duidelijk is dat marketeers worstelen om oude marketingstrategieën om te buigen naar online, laat staan multiscreen.

Dus, wat is dan een juiste strategie voor een Multiscreen campagne? Voor deze kroegervaring was ik van plan in deze blog een mooi betoog over de nut en noodzaak van Multi-screen campagnes te houden, maar waarschijnlijk bereik ik dan hooguit dat u ook zo iets gaafs wil op het Microsoft netwerk. Daar is niets mis mee, zelfs een goed idee. Wat zou de insteek moeten zijn voor een dergelijke campagne? Het bewijs dat het de advertentie-efficiëntie drastisch verhoogt kon je de vorige keer op ons blog lezen en middels de prachtige onderzoeken en cases over multi-screen kunnen we goed zien wat wel en niet heeft gewerkt. Blijft de vraag staan, bij welke strategie werkt een multi-screen campagne?

Van oudsher zijn de communicatiedoelstellingen kennis, houding en gedrag. Deze zijn niet gewijzigd. Ook het beoogde resultaat is niet anders dan 91 jaar geleden. Je wilt emotie, verbondenheid en beleving. Tegenwoordig noemen we dit “hartshare”. Voelt een consument zich “bevriend” met jouw merk of product, zal hij dit delen. Tegenwoordig gaat dit natuurlijk veel sneller en verder. Bij de strategie wordt het al lastiger, want daarmee wil je overtuigen en een mening vormen. Daar moeten de marketingcommunicatie-doelstellingen op worden aangepast om je verwachte effect te bepalen. Kijkend naar de bestaande onderzoeken is de strategie waarvoor de inzet van een multi-screen campagne succesvol is gebaseerd op 2 pijlers: voorkeur en koopintentie. Men kan zich identificeren met je merk. Het levert een bijdrage aan het leven en daar heeft men veel voor over. Dat wil men tenslotte graag delen met vrienden. Wat is anders het nut van het hebben van meer dan 30 paar schoenen voor vrouwen? Ieder nieuw paar willen we graag showen. Tot die groep behoor ik zeker, iedere aankoop voegt iets toe aan m’n leven vind ik, dit past bij mij als individu! En als je het echt goed doet ga ik terug naar hetzelfde merk, dit komt door hartshare. De effecten van zeer succesvolle multi-screen campagnes zijn schokkende groeicijfers als het gaat om naamsbekendheid, interactie, UU’s, CTR, brand awareness. Doelstellingen waar we allemaal warm voor lopen.

Waar hebben we het over? Multi-screen is de inzet van meerdere schermen; PC is de belangrijkste, toegevoegd met smart phone, spelcomputer en mogelijk zelfs TV. Alle schermen helpen mee in het nemen van aankoopbeslissingen, de PC is hiervoor de belangrijkste. De aankooptrechter is veranderd. Multi-screen mediaconsumptie van de consument beïnvloedt het aankoop pad en elk scherm speelt hierbij een cruciale rol. Dan de communicatiedoelgroep, want dit is een bijzondere; de “multi-screen” consument, zij zijn niet alleen kopers maar ook beïnvloeders. Begin 2010 heeft de European Interactive Advertising Association reeds een onderzoek uitgevoerd naar deze doelgroep. Zij geven aan dat het meest onderscheidende kenmerk leeftijd is, deze is jonger dan 35 jaar. Maar de grootste groei is bij die van de 55+ leeftijdscategorie, een stijging van 75% sinds 2006. Er is geen echte verschil op demo’s, zoals geslacht, huwelijk, kinderen in de woning. Waren mannetjes de oorspronkelijke media multi-taskers, de activiteit is snel gegroeid onder vrouwen, 50% groei in de laatste 3 jaar (+16% bij mannen). Consumenten willen relevante, consistente en aangesloten reclame over alle schermen. Multi-screen consumenten zijn welvarend en ambitieus; ze reageren sneller op advertenties (27% van hen is het ermee eens dat advertenties helpen bij koopbeslissingen), kopen liever een merk dan een lagere prijs (52% blijft het merk trouw dat ze prettig vinden), zijn bereid om nieuwe dingen te proberen (57%) en zijn bereid om de door hen geliefde producten te promoten (54%).

Begin volgend jaar publiceert Microsoft Advertising een nieuw Nederlands multi-screen onderzoek dat we in samenwerking met twist Amsterdam hebben gemaakt. Dit onderzoek gaat nog dieper in op de multi-screen consument zijn motivaties en gedrag. Lijkt me dus zeker iets om in de gaten te houden. Ondertussen kan iedere marketeer nu met de juiste strategie weloverwogen een multi-screen campagne inzetten. Bij Microsoft Advertising helpen we u daar in ieder geval graag mee op weg. Blijkt maar weer dat je in de kroeg de beste inzichten krijgt, past in ieder geval bij het Nieuwe Werken en ik kan mijn schoenen showen.

Nicole van den Heuvel
Commercieel Directeur bij Ferment Management

Klantbeleving is mijn passie. Zakelijk gezien ben ik altijd actief geweest in de zakelijke dienstverlening. In mijn blogs probeer ik de wereld van iedere dag die ik zakelijk waarneem te spiegelen aan mezelf als consument.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Ties Morskate

    Leuke toevoeging zou zijn dat je de boodschap af moet stemmen op het kanaal. Bijvoorbeeld als je marketeers via een blog wilt laten weten dat je advertentieruimte verkoopt schrijf je een stuk dat de markt belicht en de voors en tegens van de verschillende mogelijkheden en partijen laat zien. Voor de titel van deze post had je beter gewoon Advertentie: kunnen zetten.


    27 december 2010 om 12:46
    Chico

    Ik mis de term ‘advertorial’ bovenaan dit bericht…


    29 december 2010 om 15:15
    Chico

    @mgvandenbroek Met teksten als “Bij Microsoft Advertising helpen we u daar in ieder geval graag mee op weg.” ontkom je niet aan de indruk dat dit gewoon reclame betreft. Marketingfacts geeft Microsoft een mooi podium om reclame te maken in de vorm van een artikel. Met andere woorden: het feit dat er geen ADV voor staat wil niet zeggen dat het geen advertentievorm is 😉


    30 december 2010 om 09:35
    mgvandenbroek

    @ Chico: Nee. Nogmaals: als het een advertorial is, dan staat dat erbij. We doen niet aan sluikreclame en zijn transparant voorzover mogelijk. Op Marketingfacts mogen bloggers over eigen diensten en onderzoeken schrijven, zolang er maar bij staat dat het eigen onderzoek of diensten betreft en de community en lezers op Marketingfacts daar wat aan hebben. Dat is al jaren zo en dat zullen we ook niet veranderen omdat we altijd zoeken naar een win-win situatie. Goed bloggen kost tijd en moeite.

    Goed dat je op zoek bent naar het staven van je eigen mening. De zien die je citeert geeft wat mij betreft aan dat Microsoft niet te beroerd is om tijd te steken in het opvoeden van de markt met onderzoeken die bergen centjes kosten. Laten we hopen dat ook deze onderzoeken (feiten, feiten, feiten) hun weg vinden op Marketingfacts zodat we daar allemaal beter van worden.


    30 december 2010 om 09:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!