Jaaroverzicht Marketingfacts 2010 incl infographic
‘This is the moment’… nou ja.. over een paar uur pas maar start het tromgeroffel maar want het is net zoals vorig jaar weer tijd voor het Marketingfacts jaaroverzicht. De servers hebben de rekenslag weer overleeft met als resultaat verschillende overzichten zoals de Top 10 Marketingfacts 2010 op basis van aantal doorkliks, reacties of facebook likes. Maar ook de top10 bloggers en de top10 Marketingfacts leden. Naast de cijfers over 2010 hebben we vaak ook de ‘All Time’ overzichten over alle jaren heen. En last but zeker nog least hebben we de allereerste Marketingfacts Infographic! Grafisch ontwerper Erik Wiegers heeft een fraaie visual gemaakt van de vele cijfers.
In 2010 verschenen er in totaal 1.883 artikelen op Marketingfacts dit is exclusief Marketingfacts Jobs, Marketingfacts Reporter en de 5 Viral Friday’s per week. Dit is het laagste aantal artikelen dat ooit in één jaar is geplaatst sinds de oprichting in 2002. Moet je zeggen dat dat mij wel redelijk verraste omdat ik zelf het gevoel heb dat het qua aantal artikelen op een dag soms razendsnel gaat en veel artikelen online komen.
Verdeling
Sinds de oprichting van Marketingfacts in 2002 zien we de artikelen door een steeds grotere groep bloggers worden geschreven. In 2003 (het eerste volledige jaar Marketingfacts) werd 80% van de artikelen door Marco Derksen zelf geschreven en was hij 1 van de 12 bloggers. In 2007 is 80% van de artikelen door 26 bloggers geschreven en in 2010 waren 54 bloggers verantwoordelijk voor 80% van de artikelen.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Bloggers komen en gaan in de loop der jaren. De meeste bloggers op dit moment zijn dan ook minder dan twee jaar bloggers bij Marketingfacts. De centrale bloggersrol die Marco in de beginjaren had is inmiddels overgenomen door Matthijs van den Broek en dat zien we dus ook terug in het aantal artikelen van zijn hand. Matthijs was in 2010 de auteur van maar liefst 21% van alle artikelen op Marketingfacts.
Verschuiving
Van 2002 tot 2007 zagen we het gemiddeld aantal reacties per artikel gestaag oplopen. 2007 was weliswaar een topjaar met gemiddeld 11.3 reacties per artikel, maar was ook het jaar waarin microblogging langzaam aan zijn intrede deed in Nederland. Sinds 2007 zien we steeds vaker de reacties en discussies verschuiven naar platformen zoals twitter. Twitter levert wel verkeer op naar de artikelen, maar heeft er ook voor gezorgd dat de discussies steeds minder plaatsvinden bij de artikelen zelf. Qua gemiddeld aantal reacties op Marketingfacts per artikel zaten we in 2010 weer rondom niveau van 2005. Denk dat we in 2011 maar eens moeten kijken hoe we relevante tweets/discussies op twitter verder kunnen integreren bij de artikelen omdat de discussies vaak van toegevoegde waarde zijn voor het artikel.
Top 10 Marketingfacts artikelen 2010
Voor wie het nieuws een beetje heeft gevolg is het geen verrassing dat qua aantal doorkliks Twitter webcare bij T-Mobile: Hoe gaat dat als je Youp van ‘t Hek heet? van Matthijs op nummer 1 staat. Niet alleen voor 2010 een topper zoals je verder op ook zult zien. Zelf ben ik erg blij met een nummer 2 notering voor het uitgebreide artikel over Social Media Monitoring & Marketing Tools. Het artikel was een fikse klus maar de vele doorkliks en naast deze nummer 2 ook de nummer 4 positie qua aantal reacties is gewoon kicken! Het artikel van Jan-Willem Alphenaar over de tien grootste irritaties op Twitter hield de gemoederen op twitter in 2010 aardig bezig met de nodige kliks naar het artikel en een positie op nummer 3 tot gevolg.
Scherpe pen
Het valt mij dit jaar op dat veel bloggers met artikelen in de top10 een beperkt aantal artikelen hebben geschreven, maar wel meteen populaire artikelen. Bijzonder prestatie in deze door Tanja Jans; Hoe schrijf je een Social Mediabeleid? was haar allereerste artikel bij Marketingfacts maar knalde meteen door naar een nummer 7 positie in de top10 qua doorkliks. Micha Coster schreef zes artikelen maar wist eveneens de top 10 te halen. Zelf schreef ik slechts 21 artikelen waarvan er 3 qua doorkliks in top10 staan. Ook in top10 op basis van aantal reacties zijn we hetzelfde verschijnsel terug. Zo schreef Petra de Boevere 3 artikelen voor Marketingfacts in 2010 waarvan #weetjevandedag. Een hashtag claimen, kan dat? qua aantal reacties meteen in de top10 belanden. Kortom een aantal bloggers wisten hun inspanningen sterk te focussen op een beperkt aantal populaire artikelen.
Top 10 Facebook likes 2010
In 2010 heb ik Twitter Anywhere doorgevoerd op Marketingfacts en ook de officiële Tweet Button en Facebook Like toegevoegd, daarvoor maakten we gebruik van een social sharing script. Ik had gehoopt van zowel Twitter als Facebook wat statistische gegevens op eenvoudige wijze te kunnen verkrijgen maar dat valt niet mee. Facebook Insights laat wat dat betreft echt te wensen over. Met aardig wat knip-en plakwerk heb ik onderstaande tabel kunnen fabriceren die de top10 laat zien voor 2010 op basis van aantal facebook likes. Wat betreft twitter hoop ik in 2011 een api script of tool te hebben die een lijstje toont van de artikelen die het meest getwitterd zijn. Tips hierover zijn welkom in de reacties of via @evr.
Wat mij opviel bij de facebook likes top10 is dat het aardig afwijkt van de top10 artikelen op basis van aantal doorkliks. De populaire artikelen voor een facebook like, lijken vaker te spelen rondom een grote namen zoals Heineken, Telegraaf, KLM, Spil Games, Grolsch, Tipp-ex, Twitter, Facebook etc. en minder rondom tools, cijfers en strategische zaken. Geen harde conclusie maar gevoel dat ik kreeg bij het vergelijken van de twee lijstjes.
Top 10 Marketingfacts artikelen All Time
De eerste 3 posities in de Top 10 Marketingfacts artikelen All Time (dus vanaf 2002 tot nu) is ongewijzigd sinds 2009. Aan de ranking op basis van aantal doorkliks zie je duidelijk de effecten van Google (en andere zoekmachines); het aantal doorkliks naar oude artikelen blijft in de loop der jaren nog steeds toenemen. De eerste ervaringen met de UPC Mediabox een artikel uit 2005 (!) stond in Marketingfacts jaaroverzicht 2009 op 98.000 doorkliks momenteel is het artikel iets meer dan 200.000 keer bekeken. En dat dus voor een vijf jaar oud artikel.
In totaal hebben vier artikelen uit 2010 een positie in de top10 Marketingfacts artikelen All Time bereikt. Geen slechte scoren over 8 jaar Marketingfacts.
Top 10 ReclameReviews
Grolsch dominieerde dit jaar de ReclameReviews van David Brinks. Op nummer 1 qua doorkliks staat de commercial van Grolsch waarin het merk zich afzet tegen de belachelijke hoeveelheid WK-gadgets waaronder merken de consument bedelven en laat zien waar het echt om gaat namelijk: koel bier. Marco voorspelde in de reacties al dat het artikel de toplijst van 2010 zou halen en hij heeft gelijk gekregen. Het artikel behaalde van alle ReclameReviews de meeste doorkliks in 2010 en komt ook meteen op nummer 1 binnen in de Top10 van ReclameReviews All Time.
|
|
David Brink | @davidbrinks |
|
2010
16 June 2010 | doorkliks:32935
|
ALL TIME
16 June 2010 | doorkliks:32935
|
Top 10 Viral Friday
Een behind the scenes geschoten filmpje met Roger Federer voor een Gillette commercial is de meest bekeken Viral Friday van 2010. Geen van de Viral Fridays van 2010 wist de top10 Viral Friday All Time te bereiken. Awareness Test uit 2008 staat eveneens vorig jaar op nummer 1 Viral Friday All Time.
|
|
2010
Eelke Mol | @SocialMedia8 | 20 August 2010 | doorkliks:2603
|
Paul van Veenendaal | @yizmo | 21 March 2008 | doorkliks:6306
|
Top 10 Marketingfacts Bloggers
Zoals verwacht heeft Matthijs in 2010 de meeste artikelen geschreven op Marketingfacts. Hoewel Marco bijna de helft minder artikelen heeft geschreven dan vorig jaar neemt hij in 2010 op nummer 2 nog steeds een prominente plaats in. J-P De Clerk heeft met een plek op nummer 3 in 2010 duidelijk de smaak van bloggen bij Marketinfgfacts te pakken gekregen.
Over alle jaren heen heeft Marco nog steeds de meeste artikelen geschreven voor Marketingfacts en gezien de afstand met Matthijs op nummer 2 blijft dit de komende jaren ook nog wel zo. Hoewel ik zelf voor het tweede achtereenvolgende jaar niet meer in de jaartop10 op basis van aantal artikelen sta, blijf ik dankzij meer dan 750 artikelen in het verleden op nummer 3 staan in de lijst over alle jaren heen.
|
|
OBV AANTAL ARTIKELEN IN 2010
|
OBV AANTAL ARTIKELEN ALL TIME
|
Top 10 Marketingfacts Leden
Leuk al die lijstjes maar wie leveren nu al die doorkliks en reacties en zorgen er voor dat wij het bloggen nog steeds leuk vinden? Juist de leden van Marketinfgfacts! Dus een top10 van de leden van Marketingfacts op basis van het aantal reacties kan natuurlijk niet in dit artikel ontbreken! Vorig jaar stond hij nog op nummer 8 maar dit jaar heeft Roy Huiskes van alle leden de meeste reacties geplaatst. 42 reacties kwamen van zijn hand in 2010 met een redelijke afstand op nummer 2 Remco de Vries. Roy staat overigens ook in de Top10 leden All time. Met 521 reacties neemt hij in die lijst een vierde positie in. Anders Floor (ex-blogger Marketingfacts) voert met 861 reacties die lijst aan, gevolgd door Jeroen Mirck en Erwin van Lun.
|
|
OP BASIS VAN AANTAL REACTIES IN 2010
|
OP BASIS VAN AANTAL REACTIES ALL TIME
|
Infographic Marketingfacts 2010
Zo alle lijstjes hebben we nu gehad, maar we hebben nog een fraaie primeur! 24 december gaf ik op twitter aan op zoek te zijn naar een designer voor een infographic bij dit jaaroverzicht. Vele reacties waren het resultaat met een mooi lijstje van Nederlandse designers van infographics [Google Docs]. Erik Wiegers (@erikwiegers) was de eerste die reageerde en mede gezien zijn eerdere werk was de keuze snel gemaakt.
Ik wide graag de interessante maar eigenlijk oersaaie tabellen met overzichten wat aantrekkelijker visualiseren. Geen makkelijke klus want het is niet zoiets als een proces wat je visualiseert. Erik Wiegers licht toe: “Lijstjes kan je nooit duidelijker maken dan lijstjes zelf. Door ze echter te combineren én te vangen in een eigen stijl worden ze wel aantrekkelijker gepresenteerd. Iets waardoor mensen blijven hangen. Deze infographic heeft als basis ‘een blok’ van 2010 in de Marketingfacts-stijl. Door deze blokken iets uit elkaar te positioneren, schuiven de definitieve jaarstatistieken de gebruiker tegemoet.”
Klik op afbeelding voor vergroting
Als je op bovenstaand plaatje klikt opent de Infographic Marketingfacts 2010 in full size. Mocht je willen inzoomen open dan deze pdf van de infographic.
Dat was de terugblik op de cijfers. Mooie cijfers die we met zijn allen van bloggers, reageerders tot lezers in 2010 hebben bereikt.
Wederom een mooi overzicht Erik. En hulde voor euh.. Iedereen!
Dat steeds meer reacties op een artikel niet bij het artikel komen maar op twitter en andere plaatsen is wel een flink nadeel vind ik. Het wordt zo voor de lezer wel heel lastig om alles mee te krijgen. En voor de blogger/ MF is het ook beter als de discussie meer bij het artikel zelf plaatsvindt.
Je ziet wel van die tools die reacties op bijvoorbeeld twitter doorplaatsen onder een artikel, maar erg overtuigend vind ik die tools tot nu toe niet. Je wilt dan alleen de inhoudelijke reacties en niet de retweets enzo. Vaak is het maar een rommeltje op die manier. Maar ik ben het wel helemaal met Erik eens dat dit een uitdaging is voor 2011. Ik zou het mooi vinden als we weer wat meer discussie op de site zelf kunnen krijgen.
@peterminkjan ja alleen kreeg ik met geen mogelijkheid een jaaroverzicht eruit van de artikelen met de meeste likes. Wellicht is de hoeveelheid artikelen de oorzaak. Google Analytics is volgens mij nog niet toegevoegd aan de facebookpage. Zal ik eens induiken. Dank voor de tips.
Prachtig weer Erik, veel werk, super gedaan, klasse!
Mooie infographic ook. Helaas ik dit jaar enkel in kwantiteit nog in de top 10… Terwijl ik dacht toch best aardige stukken geschreven te hebben. Mijn trends artikel met 50.000 kliks had natuurlijk wel veel kliks, maar was officieel 2009 (december), terwijl het gros van de kliks natuurlijk in 2010 viel. Op deze manier bevooroordeel je natuurlijk wel stukken uit de eerste helft van het jaar :)))
Maar zonder gekheid, mooi stuk weer en inderdaad is de verplaatsing van de discussie naar twitter een lastige voor blogs. Daar zal een oplossing voor gevonden moeten worden denk ik, want zo mist er veel.
Wat betreft die likes, ik denk dat veel mensen liken als ze er belang bij hebben. Daarom ook de grote merken die daarmee aan ‘branding’ doen op Facebook. Zomaar een gevoel dat ik heb.
@Evr nee, dat ik niet inhoudelijk de beste Marketingfacts blogger ben heb ik me al jaren geleden bij neergelegd. Er zijn nu eenmaal op dit gebied zoveel slimmere mensen, waarom denk je dat ik mijn niche heb gekozen om dit vakgebied te vertalen naar de arbeidsmarkt 😉
En je hebt gelijk, er zit veel in uit het laatste kwartaal. Wat ik eigenlijk misschien als rijtje erbij zou willen is ‘het aantal kliks in het jaar’. Daarmee kunnen misschien oude stukken ineens heel populair zijn, niet? Ik had recent een interview uit 2005 op RecTec dat ind e top 3 van de maand stond, zomaar. Best interessant dat soort cijfers ook.
Wat betreft die likes, het zou me niet verbazen. Het valt mij op dat als ik een campagne omschrijf dat er altijd mensen van dat bedrijf het liken op Facebook (aangezien Rectec zelden meer dan 4 of 5 likes heeft en vaak iemand die dan in mijn netwerk zit is dat makkelijk te meten zeg maar). Dus ik denk dat zeker de eerste likes van het bedrijf zelf komen en als het eerste schaap over de dam is…
Mooi gemaakt en proficiat aan alle blogkampioenen. Kwaliteit gaat boven kwantiteit, ik ben het beste bewijs 🙂
@Jan Willem : ha, da’s een goeie! Zelf ben ik absoluut fan van Inkscape. Zelfs idiote Excel tabellen of de vormen uit een programma als SmartDraw kun je er een heel mooi gezicht mee geven. Mensen smullen van infographics en terecht: ze geven een eenvoudig overzicht en zijn vaak mooi. Ze werken ook goed voor content marketing. Zelf wil ik in 2011 echter vooral werken met mensen die met een eenvoudige balpen of wat stiften magische eenvoud kunnen tevoorschijn toveren. Tijd om de creatieven en zelfs kunstenaars te herwaarderen 😉
Mooi overzicht weer dit jaar. Heb afgelopen jaar weer met veel plezierde meeste posts gelezen!
Het zou overigens heel leuk en handig zijn geweest als ik (alleen) de Viral Friday top 10 van 2010 makkelijk had kunnen delen met mijn vrienden op facebook.
Het overzicht blijft gaaf. Bedankt voor het zwoegen, erik. Ben geschrokken van het microblog effect. Tools als Disqus kunnen hier wellicht bij helpen, maar hoop dat we de kwaliteitsreacties in 2011 weer omhoog kunnen schroeven. Zal mijn rots proberen bij te dragen met meer zinnig commentaar dan ‘rechts’ als antwoord op de vraag waar een button moest staan.
Was verbaasd over mijn seo-artikel status. Beloof dit jaar de seo-community met rust te laten. 🙂
De cijfers geven haarfijn aan dat met name Twitter de discussie kaapt, maar is dat erg? Sommige blogs integreren tweets in hun comments, maar dat levert vaak een opsomming van nietszeggende retweets op. Dat heeft wat mij betreft weinig meerwaarde. Ook krijg je een verstoorde discussie, want op een blog kun je veel genuanceerder reageren dan in de 140 tekens van Twitter.
@Bas: Ik zou geen oude artikelen in een jaarlijst willen terugzien, want het heet niet voor niets een jaarlijst. Dat oude artikelen goed scoren in Google is leuk, maar zegt weinig over het jaar 2010. En dat er dan eens een artikel uit december van het vorige jaar buitenboord valt, tja, dat zijn de regels van het spel. Net zoals die schaatser die een seconde na middernacht binnenkwam bij de Elfstedentocht – en geen kruisje kreeg. Regels zijn regels, een jaarlijst is een jaarlijst. 🙂
@jeroenmirck je legt precies de vinger op de zere plek mbt integratie van tweets in comments. Sommige reacties zijn vaak wel van toegevoegde waarde voor artikelen of het nu op blog zelf is of op twitter en de info zou ik wel graag bij artikel hebben alleen zie ik nog niet 123 een goede filtering op dit vlak.
Wellicht is een tweetbox in reactieformulier waarbij je zelf direct tweet kunt plaatsen op je twitteraccount icm een vinkje “plaats deze tweet als reactie bij artikel” een aardige eerste aanzet, maar eens over nadenken.
@jeroenmirck ik zou zoveel willen, maar dat gaat allemaal niet helaas. En idd een jaarlijst is een jaarlijst, dus niet alleen het artikelen van het jaar, maar ook de clicks van het jaar. Dat is voor mij de definitie van een jaar. Dat heet flexibiliteit, niet omdat iemand ooit iets bedacht heeft daaraan vasthouden. Maar aangezien erik al dit werk doet is het zijn besluit en dat van niemand anders wat mij betreft
@jeroenmirck @evr @bvdhaterd Methodologie en definities… Je kunt inderdaad heel wat extra technische toeters toevoegen en steeds verder verfijnen maar het blijft al een knap stukje werk zo. Je kunt bijvoorbeeld oook zeggen dat een bericht dat veel gelezen en getweet wordt maar nul commentaren krijgt, gewoon steengoed is 🙂 Je zou ook kunnen gaan kijken naar het tijdstip van de post: dinsdagochtend 10.30 uur versus zondagmiddag 12.36 uur maar zo blijf je bezig. Bovendien is er nu eenmaal zoiets als een “comment gap” en, sterker nog: het sentiment van een tweet is de nieuwe vorm van commentaren (of beter: een bijkomende). Je zou zelfs in de tweets woorden als “knap artikel” en nog enkele duizenden kunnen definiëren maar opnieuw: waar stop je en als mensen retweeten zonder commentaren weet je ook niets he 🙂 Verbetering is altijd fijn maar het moet inderdaad haalbaar zijn. Ik ben het eens met Bas en doet me denken aan het (Vlaamse?) spreekwoord over “schippers en de wal”. Maar ik begrijp Jeroen wel. Zat net als hem jaren in jury’s en dan zijn dergelijke discussies veel gemakkelijker: de “Best Huppeldepup van 2011 is voor alle campagnes sinds etc…”. Overigens nog nieuws over de Dutch Bloggies? Opnieuw: mooi stuk werk Erik.
Kunnen we niet een tool vinden waarbij bij elk artikel de blogger ook een #hashtag kan benoemen. En dan vervolgens een aparte kolom met een twitterfeed naast de discussies. Dan kunnen zowel de reguliere reacties als de reacties op twitter inzichtelijk gemaakt worden. Of het technisch mogelijk is, weet ik niet. Ik merk zelf in ieder geval dat ik via twitter meer reacties op een blog krijg dan onder het blog zelf.
@jeroenmirck @evr @bvdhaterd Euh, een nulletje teveel in dat cijfer (blush). Ook tikfoutjes: “Titels zijn belangrijker” is “Titels zijn belangrijk” en “geleid door de cultuur” = “geleid tot de cultuur” uiteraard. Kwestie van de puntjes op de i te zetten.
Mooi overzicht met infographic!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!