• Mobile
    wordt gesponsord door

Is jouw bedrijf ‘Empowered for Success’? En wat betekent dit voor B2B Marketing?

Is jouw bedrijf ‘Empowered for Success’? En wat betekent dit voor B2B Marketing?

Spannende vraag, maar waar gaat het eigenlijk over? Empowerment laat zich niet zo lekker vertalen naar het Nederlands merk ik, en je gaat de strekking van het woord en wat Josh Bernoff van Forrester Research daar precies mee bedoelt als je het boek ‘Empowered’ leest. In ‘Empowered’ gaan Josh Bernoff (overigens ook mede-auteur van het marketing bestselling boek Groundswell) en Ted Schadler in op hoe je je bedrijf kunt omvormen door de macht aan de ‘Heroes’ te geven.

En wat zijn dan Heroes? Highly empowered and resourceful operatives. Medewerkers binnen het bedrijf die de kracht en de tools hebben om met de buitenwereld te communiceren, te handelen, en klanten zelfstandig te bedienen.

Ieder bedrijf heeft dit soort Heroes nodig

Dit bepleit en bewijst Bernoff. Want in de tijd van social media, Twitter, iPhones, Facebook en Youtube zijn de klanten van ieder bedrijf zo machtig en krachtig geworden. Informatie is overal, contacten met totaal-vreemden zijn zo gelegd, reviews, commentaar online, alles is bereik- en beschikbaar.

De meeste bedrijven zijn hier nog niet op aangepast

In het boek ‘Empowered’ komen 25 casestudies voorbij. Zoals die van John Bernier en Ben Hedrington van Best Buy, zij bouwden een leger van 2,500 tweeting medewerkers om online voor de klant beschikbaar te zijn. Of een prachtige business-to-business case van Sunbelt Rentals een Equipment Rental Company die het hele sales team met een iPhone app uitrust om zo veel beter de klant te kunnen bedienen, informatie over voorraad en prijzen zijn nu altijd bijdehand. In de toelichting en uitleg wordt duidelijk dat in het hart van een hero-powered bedrijf een pact is gesloten tussen kritische medewerkers, het management en de IT-afdeling. Hoe meer je het boek leest des te meer je de kracht van empowerment ziet. Een goede vertaling van het woord heb ik overigens nog steeds niet.

Empowered als vervolg op Groundswell, een ‘must read’ voor iedere marketeer

Eigenlijk is Empowered een vervolg op het eerder verschenen boek Groundswell. In dit boek geven Charlene Li en Josh Bernoff uitleg aan de trend waarin mensen gebruik maken van technologieën om datgene te krijgen dat ze eerder van elkaar krijgen dan van bedrijven. Denk aan eerlijke productbeoordelingen, vergaande adviezen in productgebruik; dat soort ontwikkelingen. Mensen willen nu eenmaal graag met elkaar spreken en naar elkaar luisteren.

In een recensie over Groundswell schreef Sven Kuipers van SRM: “In een gebied waarbij kennis en inzicht zich razendsnel accumuleren is het moeilijk om actueel te blijven. Li en Bernoff lukt dat wonderwel. Zij schreven met ‘Groundswell’ een boek over een voor de marketingprofessional belangrijk thema met actuele en aansprekende voorbeelden.”

Empowered pakt door op het thema van Groundswell. En stapt nu dus binnen in de wereld van de bedrijven die om moeten leren gaan met het ‘groundswell-effect’, die mondige en overal aanwezige kopers.

‘Empowered’ zet je aan het denken!

De verhalen en voorbeelden in het boek spreken aan, zetten je aan het denken. Seth Godin sprak zich ook uit over Empowered:

“When Josh talks, big companies listen. Let Josh and Ted show you what more and more companies are figuring out the hard way: the world has changed forever.”

Wat mij betreft is ook ‘Empowered’ van Bernoff, net als Groundswell, een ‘must read’ voor iedere marketing- en communicatieprofessional in B2B.

Vorig jaar sprak Seth Godin op het B2B Marketing Forum in Amsterdam; dit jaar is Josh Bernoff te zien op 15 maart a.s. tijdens het B2B Marketing Forum, Marketingfacts is daar mediapartner van. De lijn wordt doorgetrokken: van Groundswell, naar Seth Godin, naar Josh Bernoff.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.