Stappenplan SEO tekst optimalisatie: Sweating your assets

12 januari 2011, 11:22

Hoe optimaliseer je je bestaande teksten met een zo hoog mogelijke ROI? Het is verstandig om eens in de zoveel tijd de content op je site na te lopen om te kijken of het nog up to date is. Maar als je een grote site hebt, wil je wel weten of het de moeite waard is. Hieronder beschrijf ik een proces dat precies dát doet. Je kunt het op zo’n beetje elke site toepassen: groot en klein.

Tip: dit is een vrij uitgebreid artikel. Als je liever van papier wil lezen dan begrijp ik dat 🙂 Het volledige verhaal is als .pdf whitepaper gratis te downloaden op mijn eigen site.

Ik bespreek de volgende stappen in het proces dat ik zelf hiervoor gebruik:

  1. Lokaliseer de beste 20% in je statistieken
  2. Kies wat bijgewerkt moet worden
  3. Do the work
  4. Promotie
  5. Ondersteun je andere content
  6. Evaluate, rinse, repeat…

Pareto: de 20/80 regel

Sommige pagina’s zijn succesvoller dan andere. Wellicht heb je, volledig in lijn met het Pareto principe, 20% van je pagina’s die verantwoordelijk is voor 80% van je bezoek/omzet/clicks, etc. Het nu volgende stukje legt tot in detail uit hoe je je beste pagina’s kunt vinden in Google Analytics. Dit is geen uitputtend overzicht, maar een voorbeeld aan de hand van het Google Analytics account van mijn weblog (monlog.nl).

Stap 1: Lokaliseer de beste 20% in je statistieken

Om succespagina’s te vinden, moet je eerst succes definiëren. Met andere woorden: wat is een ‘SEO succesvolle pagina’? Laat ik het eenvoudig houden en stellen dat de artikelen van mijn blog die het meest succesvol zijn, degenen zijn die het meeste verkeer krijgen uit organische zoekresultaten en uit verwijzende sites. Mijn onderzoeksvraag is aldus: ‘vind de beste landingspagina’s en kies alleen degenen die verkeer krijgen uit organische zoekresultaten en verwijzende sites’.

Let op: pagina’s die verkeer krijgen (in tegenstelling tot: ‘bekeken worden als mensen al op je site zijn’) vind je bij ‘top landing pages’ onder ‘content’.

Kies eerst de mogelijkheid om te filteren op ‘Medium’:

Vul daarna ‘organic|referral’ in bij de filter opties onderaan de tabel (het teken ‘|’ betekent: ‘of’):

We zien nu al de top-10 pagina’s verschijnen, maar we moeten de 20% hebben die 80% van de traffic genereerde. Nu is monlog.nl een relatief kleine site, maar dit wordt des te belangrijker als je 35.000+ pagina’s hebt die verkeer aantrekken.

Gelukkig is daar een eenvoudige manier voor: we gaan namelijk nog verder filteren, en wel op de ‘entrances’ die je in kolom 3 ziet staan.We beginnen met alleen de landingspagina’s te tonen die meer dan 10 bezoeken hebben opgeleverd:

Nu krijgen we 127 pagina’s die 18507 bezoeken aantrokken:

18507 bezoeken ten opzichte van 19297 in totaal = 95,9%. Oeps… van de 543 pagina’s die bezoek aantrekken blijken er 127 verantwoordelijk te zijn voor 95,9% van het verkeer. Maar goed, 127 pagina’s wijzigen is nu nog iets teveel werk voor mij, dus ik ga verder filteren, bijvoorbeeld op > 25 bezoeken:

17716 bezoeken ten opzichte van 19297 in totaal = 91,8% van de bezoeken wordt geleverd door 81 pagina’s.

Enfin, zo kun je nog wel even doorgaan. Het hangt er uiteraard van af hoeveel tijd je om handen hebt. De exercitie is dus niet om precies de 20/80 regel te vinden, maar om de toppagina’s te vinden waarvoor jij de tijd & middelen hebt om te onderhouden. Ikzelf heb uiteindelijk de lijst gefilterd op > 50 entrances. Dat leverde 51 top landingspagina’s op.

Die lijst met top-pagina’s zet je voor je eigen gemak in een Excel sheet of een to-do lijst zodat je de voortgang kunt afvinken (gebruik de export opties van Google Analytics of tik ze over).

Stap 2: Kies wat bijgewerkt moet worden

Mijn lijst ziet er uiteindelijk als volgt uit:

In het geval van mijn weblog blijkt dat er een aantal nieuwe artikelen staat en een hoop oude. Mijn nieuwe artikelen hebben geen datumnotatie meer in de URL, maar herken je nog wel aan het begin van de URL ‘/logs/’. Verder zijn er nog wat tools en de homepage.

De nieuwe artikelen hoeven niet bijgewerkt te worden, en de tools heb ik onlangs nog allemaal nagekeken, dus ik kan me concentreren op de oude artikelen. Ik heb een extra kolom gemaakt en ‘ja’ ingevuld bij degenen die ik wil gaan nakijken en een kolom gemaakt om bij te houden wanneer ongeveer ik die pagina voor het laatst heb bijgewerkt.

Stap 3: Do the work

Nu je weet welke artikelen van je blog het meest succesvol zijn, kun je je afvragen wat je ermee gaat doen. Ik geef je hier een paar opties, en je kunt uiteraard per pagina beslissen:

  1. ga je ze alleen maar up to date maken?
  2. misschien kun je ze uitbreiden met extra materiaal (foto’s, video’s, voorbeelden, nieuwe inzichten);
  3. doe eventueel een klein stukje keyword research voor die betreffende pagina: wat zijn de top 5 keywords voor deze pagina (check dat in analytics/google adwords verkeersschatter, etc.) en gebruik ik ze wel goed in bijvoorbeeld de metatitle, de h1, subkopjes, de tekst? Voor de volledigheid: ‘goed’ gebruik van keywords is dus juist NIET teveel, maar juist heel gematigd, en op de plekken die ertoe doen, zie bijvoorbeeld dit artikel;
  4. is het een optie om er een handleiding van te maken en die aan te bieden als downloadbare .pdf whitepaper (zorg voor tracking van downloads in analytics);
  5. blijkbaar zijn dit pagina’s die zoekmachines en mensen interessant vinden. Wellicht kan hier nog wat linkbuilding mee gedaan worden, of is het een optie om het artikel verder te promoten in social media, via guestblogging, etc.
  6. link eventueel ook uit uit naar andere bronnen op het web die gerelateerd zijn aan jouw content en die je van goede kwaliteit vindt. Dat is een goede service voor je bezoekers en het levert je wellicht ook links terug op van precies die bronnen.

Stap 4: Promotie

Ik had al genoemd dat je sommige van deze pagina’s verder zou kunnen promoten. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een update te schrijven van een oud artikel, die te plaatsen op een groter extern podium (als gastblogger) en ter referentie naar je oude artikel te verwijzen.

Als je meerdere sites hebt, kun je de artikelen die blijkbaar goed waren vertalen (als je sites in meerdere talen hebt) of simpelweg doorplaatsen. Op SEO gebied levert dat wellicht duplicate content op, maar maak je daar maar niet druk om: dit is goede content. Wijzig het eventueel dusdanig dat het beter aansluit bij de andere site.

Er zijn opties genoeg, maar dat valt buiten de scope van dit artikel helaas 🙁

Stap 5: Ondersteun je andere content

Vanuit de gedachte dat je nu je belangrijkste 20% helemaal geoptimaliseerd hebt qua inhoud, kun je gaan nadenken over de volgende stap: hoe ga ik deze pijlers inzetten om de rest van de site beter te ondersteunen.

Veel blogsystemen hebben de mogelijkheid om ‘related links’ toe te voegen aan ieder artikel. Als je dat nog niet hebt, zorg dan dat dat geregeld wordt.

Maar ook hierin kun je een keuze maken. Ga je zomaar naar alle gerelateerde artikelen verwijzen, of juist naar de volgende 20% (dus in feite de pagina’s van de top 21 tot 40)? Die zijn qua potentieel uiteraard degenen die het meeste kans maken om ook zo succesvol te worden…

Breng die in kaart, en verwijs daar naartoe. Op een moment als dit helpt het als je dit proces kunt automatiseren, zodat je dat op grote schaal en toch kosteneffectief kunt toepassen.

Stap 6: Evaluate, rinse, repeat…

Nadat deze taak volbracht is, ga je evalueren. Je hebt inmiddels met je voeten in de modder gezeten en weet vanuit je geheugen nog precies wat nou ook alweer de inhoud was van die pagina’s. Ga nu nadenken over wat voor soort pagina’s het blijkbaar goed doen op je site. Gebruik dat als input voor wanneer je nieuwe content gaat schrijven.

Als je nu je top landingspagina’s in goede conditie houdt, en ze ook aanwendt om je tweede garnituur verder te verbeteren, dan heb je een groeipad ingeslagen. En laat dat nou net de bedoeling zijn. Herhaal deze exercitie om de zoveel tijd, of het liefst zelfs continu.

monchito
big site SEO specialist bij Eikhart

Categorie
Tags

12 Reacties

    Karel Geenen

    Goed artikel Ramon!

    Wat ik alleen nog een beetje mis is de huidige posities bij de betreffende pagina’s. Want ik kan me voorstellen dat het meer de moeite loont om artikelen waarmee je op plaats 2-5 staat aan te pakken ipv pagina’s waar je al nummer 1 mee staat.

    Uiteraard blijft het een kwestie van tijd. Heb je voldoende tijd, dan kun je in principe alle pagina’s aanpakken. Maar ik denk dat wanneer je de resources zo efficient mogelijk wil benutten er ook gekeken moet worden naar huidige posities.

    Wat denk jij?


    12 januari 2011 om 11:41
    monchito

    Hoi Karel, hangt ervan af hoe je ‘succes’ definieert. Ik vind dat de waarde van rankings overschat wordt (want het zegt niks over wat er op je site zelf gebeurt). Daarnaast heb ik hier succes gedefinieerd als ‘verkeer uit zoekmachines EN verwijzende sites’; dan heb ik niet zoveel aan rankings.

    Maar inderdaad zou je rankings ook kunnen gebruiken in je definitie van succes. Waar het echter om gaat is dat je eerst kiest hoe je succes meet, en op basis daarvan je to-do lijst samenstelt.


    12 januari 2011 om 11:48
    Keesjan Deelstra

    @Ramon Inspirerend stappenplan!

    Wat Karel volgens mij bedoelt is dat je van je top 20 pagina’s een succes uit het verleden definieert en niet een doelstelling of potentiële kansen voor de toekomst mee laat wegen.

    Jij definieerde succes nu als volgt: “Laat ik het eenvoudig houden en stellen dat de artikelen van mijn blog die het meest succesvol zijn, degenen zijn die het meeste verkeer krijgen uit organische zoekresultaten en uit verwijzende sites.”

    Stel dat al die artikelen voor veel keywords al een toppositie halen dan zijn is de organic search winst op die artikelen te verwaarlozen. Dan kan je je weer veel beter op de top 40 tot 20% richten qua SEO winst dan.

    Dat laat niet onverlet dat je ander ‘uitnut’ tips zeker interessant kunnen zijn om content te recyclen, uit te breiden etc. Of mis ik de clue van je betoog?


    12 januari 2011 om 12:43
    monchito

    Hi Keesjan, Karel, achterliggend punt bij mijn artikel is inderdaad dat je hier uitgaat van ‘sweating your assets’. Ik vind eerlijk gezegd dat heel veel SEOs zich veel te veel richten op potentie in een externe site (lees: Google).

    In plaats van te beginnen met potentie in een extern systeem (Google), richt ik me eerst op potentie in mijn eigen systeem. Daar heb ik veel meer controle over.

    Wil dat zeggen dat ik potentie in Google begeer? Uiteraard niet! Maar dat doe ik op het einde, nadat ik geanalyseerd heb welke soorten artikelen het op mijn site blijkbaar goed doen en waarom. ik quote: ‘Ga nu nadenken over wat voor soort pagina’s het blijkbaar goed doen op je site. Gebruik dat als input voor wanneer je nieuwe content gaat schrijven.’


    12 januari 2011 om 13:44
    monchito

    niet begeer, maar negeer uiteraard (typo)


    12 januari 2011 om 13:54
    Corne

    Duidelijk artikel @Ramon,

    In ‘oudere’ content is vaak veel winst te behalen qua SEO en conversie. Misschien nog wel meer dan in nieuwe content.

    PS. Waarom heb je besloten om de datumnotatie uit je URL’s te halen?


    12 januari 2011 om 13:56
    Keesjan Deelstra

    @ Ramon Duidelijk!


    12 januari 2011 om 14:24
    Remco de Vries

    @Ramon, handig stappenplan, voer voor ’thought’, dank.

    @Corne,

    Gokje, maar om te voorkomen dat bij elke wijziging de datum in de URL wijzigt waardoor er dode links kunnen ontstaan? Is een gok hoor!


    13 januari 2011 om 06:35
    MartijnBannink

    Interessant artikel Ramon!

    Ben het eens met de reactie van Kees Jan. Veel zoekmachine marketing bedrijven bekijken het vanaf de andere kant. 20 % van mijn website zorgt voor het overgrote deel van de traffic. Hoe gaan we die overige 80% optimaliseren? Doen we dat door keyword research/linkbuilding of geven we deze bijvoorbeeld door mailings meer aandacht.

    Goed om eens een ander verhaal te horen!


    13 januari 2011 om 07:39
    Robert Dreher

    Duidelijk aanpak: verbeter de huidige top landingspagina’s. Je focussed op kwaliteit voor de gebruiker waardoor de waarde van de pagina toeneemt, wat (indirect) ook meer mogelijkheden geeft voor link building. Dank je.

    Het kan zijn dat pagina’s tijdelijk veel bezoek kregen (actueel). Lijkt me goed deze uit te filteren.

    Pagina’s die over een langere tijd (veel) bezoek aantrekken via (vrij) stabiele posities, hebben in veel gevallen een goede relevantie/betrouwbaarheids-waarde opgebouwd.

    Het valt mij op dat je de zichtbaarheid van dit type pagina’s bij de longtail vaak kan verbeteren door de onpage optimalisatie te verfijnen.

    Ik bedoel: Door de tekst/content bij dit type pagina’s te verrijken en relevantie te geven rondom meer termen (gerelateerde keywords, bijwoorden, etc) krijgen de pagina’s via meer verschillende keywords bezoek.

    Het is niet de eerste keer dat ik zie dat en pagina eerst bezoek generereert via 5 verschillende keywords en dat dit groeit naar 40 tot 50 verschillende keywords (en meer).

    Op deze manier kun je ook via toppagina’s groei realiseren m.b.t. zoekmachine bezoek.


    18 januari 2011 om 10:19
    Ingoogle

    Ik zou filteren op pagina’s met het hoogste bezoekersaantal in combi met de hoogste bounce rate.


    29 januari 2011 om 20:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!