Mobiel verkeer Facebook vooral via mobiele website

10 mei 2011, 03:30

Als we het hebben over de bezoekersaantallen van sociale media dan gaat het vaak over de bezoekersaantallen van de website. Dan wordt er vaak verwezen naar de cijfers van Compete. Zie hier bijvoorbeeld die van Twitter en Facebook. Vaak gehoorde kritiek is, met name bij Twitter, dat een groot gedeelte van de gebruikers third-party tools gebruiken om toegang te krijgen tot Twitter. Voor o.a. ontwikkelaars is het wenselijk hier inzicht in te krijgen. Hier dachten ze bij Hubspot ook zo over, en analyseerden 70.000 publieke Facebook posts.

Die dataset bestaat zowel uit status updates bestaande uit tekst als video’s, links en foto’s. Een analyse leidde tot de volgende pie chart:

Uit de data blijkt dat bijna 33 procent van de content gepubliceerd is vanaf mobiele apparaten. Daarvan wordt de mobiele website van Facebook het meest gebruikt (18 procent). De officiële applicaties van Facebook op de iPhone, Android en Blackberry zijn de meest gebruikte mobile apps. De overige 1 procent bestaat uit een aantal minder bekende en niet officiële applicaties (bv. Friendly en Sobee voor de iPad, waar geen officiële mobiele app voor is).

Deze cijfers hebben gevolgen voor ontwikkelaars. In deze tijd van mobile apps is het wellicht verstandig om toch eens goed naar de cijfers te kijken. Die wijzen er namelijk op dat het verstandiger is om eerst een mobile website te bouwen. Dit werd onlangs ook geopperd door Scott Jampol, senior director of consumer marketing bij OpenTable:

“Forget about mobile apps until you work on a mobile site. When developing a mobile site (for a restaurant, red), companies should definitely include the basics such as an about us section, directions to the restaurant and a contact us and reservations tab.

They are the main use cases that consumers are searching for when making reservations. Our goal was to get consumers to use our mobile site. We also made sure that folks who are looking for us on mobile can find our app. This is just a good example of what kind of experiences that you’re delivering to people.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!