Inzicht in de Android Market

30 mei 2011, 03:00

Distimo heeft zijn maandelijkse rapport weer gepubliceerd. In deze editie wordt er ingegaan op de Google Android Market. Zo zijn er 96 applicaties die meer dan 5 miljoen keer gedownload zijn, waarvan Google Maps de populairste (50 miljoen+ downloads). Het aanbod van de market is groot; het is de verwachting dat in augustus 2011 er meer apps zullen zijn dan in de Apple App Store. Maar of dit zich ook in waarde vertaalt? Volgens Distimo is 20% van de gratis apps en 80% van de betaalde applicaties minder dan 100 keer gedownload.

Advertising vs. Paid apps

Als we inzoomen op betaalde apps zien we dat bijna 80 procent van de applicaties minder dan 100 keer gedownload is. Ter vergelijking: voor gratis applicaties ligt dit percentage op 24.8 procent. Dit schetst hoe lastig het is voor Android developers om hun applicaties te moneytizen. Mogelijk is dit een belangrijke reden waarom veel developers voor advertenties kiezen in plaats van een applicatie betaald aanbieden. Beste voorbeeld hiervan is toch wel Angry Birds. Voor de iOS versie moet er betaald worden maar binnen Android is het gratis te downloaden. Om nog maar een vergelijking met de App Store te trekken: binnen Android zijn er 5 applicaties die meer dan 250.000 keer gedownload zijn wereldwijd. Betreft iOS zijn er alleen al binnen de VS 10 applicaties die binnen 2 maanden zoveel downloads bereikte.

Hierin ligt in mijn visie dan ook de grote uitdaging voor Google. Betalen moet makkelijker worden en de mogelijkheden moeten worden uitgebreid. Zo is het niet mogelijk om apps geografisch of op taal te selecteren. Daarnaast wordt er bijvoorbeeld ook geen onderscheid gemaakt tussen tablet en smartphone apps, iets wat met name vervelend is als je een Android tablet bezit. Meer info over het ontwikkelen van Android apps vind je hier in deze post van Bert Vegelien.

Het feit dat veel applicaties weinig zijn gedownload kan gedeeltelijk worden verklaard doordat de lijst van meest populaire applicaties binnen de Android Market nauwelijks verandert. Dit komt omdat Google hierbij op een veel langere termijn kijkt dan dat Apple dat doet. In bovenstaande graph zie je zo dat er binnen iOS een veel bredere diversiteit aan apps wordt getoond in de top downloads.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!