Top 10 redenen waarom Google+ een bedreiging vormt voor Facebook

1 juli 2011, 03:14

Gisteren heeft Google het nieuwe sociale platform Google+ geïntroduceerd. Google is lang op zoek geweest naar een eigen Social platform en is hierin telkens niet geslaagd. Misschien herinner je je Google Wave of Google Buzz nog, die beiden een stille dood zijn gestorven. Maar is het deze keer wel raak? Heeft Google nu eindelijk goud in handen, en wordt dit een serieuze bedreiging voor Facebook? Het lijkt er wel op….

De core business van Google is natuurlijk de zoekfunctie zelf en het adverteren hierop. Waarom waagt Google dan poging na poging om zelf een sociaal platform op te richten of over te nemen? Er zijn vier redenen;

1. De eerste reden is dat Google de trend heeft gespot dat mensen steeds meer tijd doorbrengen op sociale sites als Facebook en dat dit kannibaliseert op de tijd die bezoekers besteden aan andere online activiteiten. Als Facebook erin slaagt zelf een (goede) zoekmachine toe te voegen aan Facebook (wat gebeurt door de samenwerking met Bing) is het nog maar de vraag of Facebook-bezoekers Facebook verlaten om op Google een zoekopdracht uitvoeren, of dit gewoon op Facebook zullen doen.

2. De tweede reden is de relevantie van de zoekresultaten. De manier waarop de zoekresultaten in Google worden gerangschikt wordt bepaald door een complex algoritme maar wordt voor een groot gedeelte bepaald door het aantal (kwalitatieve) inkomende links. Een factor die beïnvloedbaar blijkt te zijn (linkaanvraag, linkinkoop, linkruil, etc.) waardoor Google er niet altijd even goed in slaagt de meest relevante zoekresultaten te vertonen aan de gebruiker. Google gaat ervanuit dat ‘social endorsement’ meer authentiek is en neemt sociale factoren (zoals Tweets) al mee in het rangschikken van de zoekresultaten. Google heeft aangegeven dat de zogeheten +1’s een rol gaan spelen in de ranking. Google denkt hierdoor dan meer relevante zoekresultaten aan bezoekers te kunnen laten zien, wat leidt tot meer tevreden gebruikers van de zoekmachine.

3. Een derde reden is de verwachting is dat Social steeds belangrijker worden binnen de zoekresultaten. Als veel van mijn vrienden een website of product aanraden, dan kan dit voor mij een doorslaggevende factor zijn bij het maken van een keuzes. 1 op de 2 reizigers baseert zijn keuze bij het boeken van een online reis zelfs op ervaringen en recensies van anderen. Bing kan hier putten uit de ‘Like-data’ van Facebook. Het is logisch dat Google ook op zoek is naar een manier om deze data op te bouwen om zo haar core business te verbeteren.

4. Daarnaast maakt Google met deze dienst nieuwe uitgebreide profielen aan van haar gebruikers. Deze profielen bevatten waardevolle informatie die adverteerders kunnen gebruiken om nieuwe klanten te targeten. Bijna alle inkomsten van Google komen voort uit haar adverteerders, dus indien deze nog meer profijt hebben van adverteren op Google is dit een win-win voor beide partijen.

De redenen voor een eigen Social Platform zijn dus duidelijk, maar gaat Google+ een succes worden? Na voorzichtig te hebben gekeken naar de functionaliteiten van het nieuwe Google+, de eerste reacties hierop en vooral de mogelijkheden van het platform in de toekomst, denk ik dat Google+ inderdaad een succes gaat worden. En wel om de volgende redenen:

De promotie van Google+ zal worden geholpen door slimme incentives van bedrijven.

In de zoekresultaten zie je naast de zoekresultaten de +1-knop (de ‘Like’-knop van Google). Deze +1-knoppen zagen we al eerder op websites. Indien gebruikers een website/zoekresultaat willen +1’en, wordt hen gevraagd om hun profiel te activeren. De voet is tussen de deur.

Bedrijven zullen graag willen dat hun website veel ge+1’d wordt en we zullen komende tijd veel incentives zien waarbij gevraagd wordt om een bepaalde website te +1’en. Voor de Facebook-likes zien we deze acties ook geregeld, zoals het mooie voorbeeld van Porsche wat maar liefst 1.000.000 Likes opleverde.

Langzame integratie in ons dagelijks leven

Inmiddels zijn Google en haar diensten voor veel mensen een onmisbaar goed geworden waar we dagelijks (veelvuldig) gebruik van maken. De meesten van ons zijn erg tevreden met de diensten van Google en vertrouwen dagelijks op de goede zoekresultaten, Google Maps, G-mail, You-tube of Google Chrome. Het nieuwe platform Google+ zal volledig geïntegreerd worden in deze diensten en de beleving hiervan verbeteren. We zullen snel vertrouwd raken met Google+, wat de uitrol uiteraard ten goede zal komen.

Gebruikers zullen dagelijks tientallen malen, in aanraking komen met de +1-en in de zoekresultaten en op websites. Indien ze een +1-aanbeveling van een bekende zien, raken ze snel vertrouwd met+1 en zal dit de aanmaak van nieuwe profielen bevorderen.

Focus op Mobile

Mobile is hot. Nu de mobiele internetverbinding sneller wordt, de ontwikkeling van Smartphones in sneltreinvaart gaat en mensen praktisch niet meer zonder hun iPhone, Android-toestel of Blackberry kunnen, is het logisch dat het nieuwe Google+ ook op Mobile inzet. Mensen hebben nu simpelweg de behoefte om via de mobiele telefoon veel bezig te zijn met Social Media, getuige het feit dat 40% van de Tweets afkomstig is van een mobieltje. Ook wordt inmiddels ongeveer 10% van alle zoekopdrachten uitgevoerd op een mobieltje.

Enkele Mobile aspecten van Google+ is dat de foto’s die je neemt, direct op je profiel kunnen worden ge-upload. Al je foto’s worden dan automatisch opgeslagen op je profiel in ‘the Cloud’, zodat je niet meer handmatig je foto’s hoeft te uploaden. Daarnaast is er de groepschat functie Google+ Hubble, waar je eenvoudig in een groep kunt sms’en. Dit is dus het nieuwe ‘pingen’ met je hele (online) vriendengroep.

We kunnen denk ik veel verwachten van uitbreidingen van Google+ op het mobiele vlak in de toekomst. Hierbij kan gedacht worden aan locatiegebonden services zoals het steeds populairder wordende Foursquare, de mogelijkheid om vanuit Google+ Hangouts te video chatten met je vrienden of de mogelijkheid om de conversatie aan te gaan met mensen die zich in de buurt bevinden (o.b.v. GPS).

Circles. Het antwoord op de vraag naar groupsharing

Het indelen van vrienden in aparte vriendengroepen is op Facebook in principe ook mogelijk met Facebook Groups, maar werkt dit eigenlijk niet prettig: . Een groot gemis, want je wilt je vakantiefoto’s uit Lloret del Mar misschien wel helemaal niet delen met je collega’s. En sommige statusupdates van pubers zijn misschien niet bestemd voor hun ouders, die tegenwoordig vaak ook op Facebook zitten.

Google+ Circles moet hiervoor een oplossing bieden doordat je je vrienden indeelt in subgroepen genaamd Circles. Jij bepaalt welke foto’s, videos, artikelen en updates je met wie deelt. Het indelen van vrienden in Circles is zeer eenvoudig en werkt zeer intuïtief. Circles moet dé oplossing bieden voor het indelen van vrienden in groepen en hier wordt veel van verwacht. Groups are the secret weapons of the Social web.

Nieuwe techniek die het gebruiksgemak en de beleving vergroot

Doordat Google+ gebruik maakt van HTML5, een nieuwe scripttaal die voor websites aanzienlijk meer mogelijkheden biedt dan zijn voorgangers, is de vormgeving en het gebruik ervan erg plezierig. Zo werkt het zojuist genoemde Circles middels een drag and drop-systeem. Ook zitten er grappige toevoegingen bij Google+ die het gebruik ervan lekker makkelijk en licht maken. Als je bijvoorbeeld een vriend verwijderd, zie je hem in met een ‘plofje’ in rook opgaan en een Circle rolt vrolijk weg uit het beeld bij verwijdering. Het maakt de gehele gebruikersbeleving een stuk aantrekkelijker.

Facebook en Hyves zullen met de komst van Google+ erg statisch en plat lijken. We zullen gaan inzien dat het ‘foto’s kijken’ op Facebook en Hyves eigenlijk niet meer is dan vaak slecht geordende fotoalbums in een simpele weergave. Ook is de het zien van iemands Facebook Wall of Hyves-krabbels plotseling niet heel bijzonder meer. Facebook en Hyves zullen er hard aan moeten trekken om een inhaalslag te maken.

Google+ is alles in 1

Google heeft goed gekeken naar andere succesvolle (Social) partijen en dit geïntegreerd in 1 nieuw systeem. Zo lijkt Google+ Hangouts op Skype, Google+ Sparks op StumbleUpon en Google+ Chat op WhatsApp/Ping . Daarnaast zijn de status updates en foto/file-sharing van Twitter en Facebook ook meegenomen. Daarnaast zal Google+ aspecten van beoordelingssites zoals Iens.nl en TripAdvisor hebben, zowel in de zoekresultaten als op websites zelf. In de toekomst zullen we bij veel van onze online én offline keuzes beïnvloed worden door reviews en ratings van mensen in en om ons netwerk.

Veel uitbreidingsmogelijkheden

Een integratie met Gmail, Google Maps, Youtube en andere Google-producten zal Google+ nog completer maken en hiermee distantieert het zich van de concurrentie. Indien je ingelogd bent zul je op alle Google-sites boven in beeld de nieuwe zwarte Google+ Toolbar zien. Hiermee kan gemakkelijk content worden gedeeld, want uiteindelijk draait het bij Social Media om sharing. Verwacht kan worden dat deze toolbar ook op andere websites zal worden getoond en waarschijnlijk zal worden geïntegreerd in de browser.

En de mogelijkheden zijn eindeloos. Op het zojuist gesproken mobiele vlak zal er ons veel nieuws te wachten staan zoals een Foursquare-achtige functionaliteit. De Senior Vice President Engineering van Google, Vic Gundotra, geeft aan dat Google nu begonnen is met een bescheiden uitrol van dit ‘Google+ Project’ met nog maar een beperkt aantal functionaliteiten. Je kan er van uit gaan dat Google continu bezig zal zijn om het ‘Project’ te verbeteren en uit te breiden.

Zoeken op Google.nl wordt nog beter

Dagelijks vertrouwen miljoenen zoekers op de hoge kwaliteit van zoekresultaten van Google. Met de concurrentie die op de loer ligt en steeds meer kritische gebruikers, is het van groot belang dat de zoekfunctie zich steeds verder ontwikkeld. Het integreren van Social in de resultaten was daar al een onderdeel van.

Nu de +1-ratings mede bepalend zullen zijn in de ranking van de zoekresultaten, gaat de zoeker zelf een grote invloed krijgen op de zoekresultaten. The crowd is always right, en al veel mensen een site zullen aanraden dan zal dit hoogstwaarschijnlijk een verbetering van de relevantie met zich meebrengen. Dit zal gepaard gaan met een nog groter vertrouwen in de ‘Zoekgigant uit Silicon Valley’.

Nu al is het waanzinnig populair.

Schaarste is goed, moeten ze bij Google hebben gedacht. Daarom is de uitrol van Google+ in eerste instantie slechts voor de happy few die een uitnodiging hebben gehad. Op de site van Google+ zelf kun je alleen je e-mail adres achter laten in de hoop dat je wordt uitgenodigd volgende ‘ronde’. Deze uitnodigingen zijn erg populair. Indien je op twitter zoekt op “google+ invite” zie je dat er elke paar seconden berichten verschijnen van mensen die hopeloos op zoek zijn naar een invite. Zelfs op eBay worden Google+ uitnodigingen verkocht!

Het was tot enkele uren geleden ook nog mogelijk om zelf mensen uit te nodigen als je zelf een account hebt kunnen aanmaken. Dit heeft Google echter binnen enkele uren moeten uitschakelen vanwege het ‘waanzinnige aantal nieuwe invites’. Voorlopig moeten we dus maar afwachten en hopen dat Google+ snel voor iedereen toegankelijk wordt…

Geen Farmville

De laatste reden voor het toekomstige succes van Google+, komt van ene Niko Ablan

uit NY op zijn Twitter-account. Hij twittert: “number one reason Google+ will be better than facebook is…… NO FARMVILLE!”.

Het lijkt een utopie, een wereld zonder Farmville, Maffia Wars en grappige bedoelde enquêtes die we op Facebook om de oren krijgen. Door deze tweet verdient Niko Ablan een dikke +1! Dus zoek hem op op Google.nl en druk op de +1-knop naast zijn Myspace-, Twiter – en Facebook-resultaten. Zodat de Sociale netwerken van vóór 2011 toch ook nog enkele credits krijgen.

Conclusie: Google+ gaat groot worden

Ondanks alle genoemde voordelen zijn er natuurlijk ook valkuilen en hobbels voor deze nieuwe uitdager op het Social Media toneel. Zijn mensen wel toe aan nóg een Social Media netwerk terwijl ze inmiddels bijna vergroeid zijn met Facebook en Twitter, is misschien wel het grootste argument voor een nederlaag van Google. Toch denk Google iets aan het neerzetten is waar we niet meer omheen zullen kunnen, net zoals wij dit afgelopen jaren op andere terreinen hebben gezien bij de zoekmachine-gigant. Facebook zal snel met een goede inhaalslag moeten komen en zal het waarschijnlijk flink benauwd hebben tot die tijd. Google+ zal in ieder geval een flinke tik uitdelen aan Facebook.

Google+ is meer dan een sociaal netwerk. Het zal een uitbreiding van het Google zoals wij dat kennen worden. Vandaar Google”+”.

Ik ben benieuwd wat jullie van Google+ vinden en hoe jullie de kansen inschatten.

Frederik van de Vuurst is Online Marketing Consultant bij online marketing bureau Oogst ,is gespecialiseerd in Search Marketing en heeft een passie voor Social Media.

Frederik van de Vuurst
Online Marketeer / Webanalist bij OptimizeThis

Categorie
Tags

29 Reacties

    Michiel

    En dan geen +1 button bij dit artikel.


    1 juli 2011 om 03:58
    Judith

    Dat zijn een aantal goede redenen die me heel nieuwsgierig maken naar Google +. Dus… wie heeft er een invite 😉


    1 juli 2011 om 04:04
    rickmans

    Geen farmville, ja dat is een soort van zegen, tenminste voor superusers, want Google+ is een superuser tool. Echter het feit dat farmville (en vele andere apps) bestaan opo FB hebben gezorgd dat FB succesvoller werd dan dat ze al waren. Farmville is interessant voor de mainstream en Google+ wordt pas echt een succes als het mainstream wordt en iets biedt waardoor de farmville spelers zullen switchen.

    Google+ gaat groot worden? Best mogelijk, maar vooralsnog liggen ze 750 miljoen gebruikers achter op Facebook. hierdoor is het wel leuk dat je je connecties in cirkels kan organiseren, maar als je connecties er niet zijn, dan wordt het toch wel saai op een moment plus ‘gewone’ mensen hebben niet die behoefte om te gaan ordenenen, dat is meer iets voor superusers. Net zoals dat het heel saai wordt om 2000 connecties met de hand in cirkels te plaatsen, ook omdat wij mensen bijzonder slecht zijn in het maken van groepen en lijstjes en vooral ook het onderhouden daarvan.


    1 juli 2011 om 04:06
    dennisknetemann

    Benieuwd hoe gemakkelijk de ‘overgang’ voor gebruikers gaat worden (gekeken naar een grote sprong als Wave, waarbij gebruikers afhaken, omdat het te moeilijk/te nieuw was…), maar vooralsnog ben ik érg nieuwsgierig.

    Klein dingetje, mocht je al nieuwsgierig zijn naar de bijpassende Google+ interface: in GMail onder ‘instellingen’, ’thema’s’ kun je ‘preview’ of ‘preview (dicht)’ selecteren. Alvast een voorproefje 😉


    1 juli 2011 om 04:55
    Margot

    Dus gaat de zoekscore van websites afhangen van de hoeveelheid +1’s…. Het gebedel van bedrijven om je op deze knop te laten drukken zal ongekende vormen aannemen.


    1 juli 2011 om 04:59
    Hyland

    Dat is wel een erg enthousiast artikel. Het werkt crappy in IE, je moet een gmail account hebben voor een invite (en die ga ik echt niet aanmaken). look&feel; is magertjes en bij Google weet je dat jouw gegevens te pas en te onpas gebruikt zullen worden. Ik heb het met iemand anders bekeken en tot nu toe vind ik het niks en lijkt me geen enkele bedreiging voor Facebook of LinkedIn.

    Dat het ‘waanzinnig populair’ zou zijn ben je mooi ingetrapt, dat is een pr-truc.


    1 juli 2011 om 05:42
    Sander

    @Hyland.

    Dat is wel een erg negatieve reactie.

    Echt geen Gmail-account aanmaken, maar wel een Facebook-account of LinkedIn-account? Het grote voordeel (het duwtje in de rug dat een nieuw sociaal netwerk in ieder geval nodig heeft op dit moment) is just dat er al honderden miljoenen Gmail/Google-gebruikers zijn.

    Natuurlijk zal Google+ zich eerst nog moeten bewijzen, maar ik denk niet dat ‘ik heb het met iemand anders bekeken’ zorgt voor een goede beeldvorming van alle mogelijkheden.


    1 juli 2011 om 05:47
    Judith

    Wow, bestaan er nog IE fans…? 😉


    1 juli 2011 om 05:51
    Bram Fasseur

    Opvallend dat Google+ overal wordt neergezet als hét nieuwe social netwerk, terwijl Google het zelf een extensie noemt op bestaande diensten en expres geen social netwerk. Ik ben zelf redelijk kritisch en vraag me af of dit een succes gaat worden. Het lijkt of er geen learnings zijn gehaald uit de lanceringen van Google Buzz en Google Wave. Wave was ook een technisch hoogstandje met veel functionaliteit, waardoor niemand het begreep en er ook niet mee aan de slag ging. Die techniek is nu ‘efficiënt over andere diensten verspreid’ oftewel het product is gekilled. Als je kijkt naar Google+ dan is het een combinatie van veel (!) diensten. Diensten die overigens al overal beschikbaar zijn op Facebook, Skype, etc. De echte innovatie lijkt niet van Google te komen. Maar wat me vooral verbaasd is dat Google wederom voor een marketingstrategie kiest die is gebaseerd op schaarste, je hebt namelijk een invite nodig en die zijn er vrijwel niet. Waarom huren ze niet een enorm serverpark zodat het meteen voor iedereen beschikbaar is? Of een geleidelijke uitrol over verschillende landen, zoals Microsoft dat bijvoorbeeld doet. Ik vraag me af, gaat Google+ de kritische massa bereiken? Praten we na de zomer nog over Google+? Time will tell.


    1 juli 2011 om 06:38
    Marloes

    Je hoeft helemaal geen gmail account te hebben. Ik zit op Google + met een Google account (dus geen gmail adres).


    1 juli 2011 om 06:55
    Roelf Renkema

    Google+ vormt in mijn ogen geen bedreiging. Heb net faceboek, twitter en linkedin in de boom gehangen. Evolutie boem ik dat. Google heeft geluisterd, nagedacht en de volgende generatie ter beschikking gesteld. Bedankt Google.


    1 juli 2011 om 06:58
    Recreatiewoning.nl

    Wij van Recreatiewoning.nl houden ook nauwlettend deze ontwikkeling in de gaten, naast onze website hebben we dan ook al een Facebook bedrijfspagina van waaruit bezoekers ook vakantiehuizen kunnen huren of een 2e huis kunnen kopen.


    1 juli 2011 om 07:22
    koningwoning

    Volgens mij is het dat Google niets heeft geleerd van de productlaunch van Google Wave.

    Als er niet een groot deel van je vrienden op zit, heb je niets aan een dergelijke dienst…..

    Het voordeel van 1+ is dat je het aan specifieke mensen kunt delen.

    Als je niet in een keer je hele adressenbestand kunt overzetten heb je dus niets aan deze functionaliteit waardoor de waarde van de dienst niet duidelijk wordt – je het niet gaat gebruiken – en het dus een stille dood sterft.

    Ik snap dat Google graag schaalbaar wil beginnen… maar dat is dus met een product als deze niet mogelijk.

    Dat was, dacht ik, wat we met z’n allen van Wave hadden geleerd.

    Google blijkt dus maar weer eens over de slimste dommerikken te beschikken.

    Jammer – want ik vind het concept TE GEK.


    1 juli 2011 om 07:26
    iMartien

    Geloof niet dat Google+ een bedreiging vormt voor Facebook of dat Google+ het dit maal wel gaat redden.

    Sowieso zie ik mijn ouders Google+ niet gebruiken (altijd een goede graadmeter), het is denk ik te complex en te onoverzichtelijk, ook is het onduidelijk wie nu wat precies kan zien wanneer je iets deelt.

    Ook heeft het absoluut geen meerwaarde boven Twitter of Facebook… Circles intuïtief? Het is gewoon een gelikte manier van mensen in een groepje plaatsten…


    1 juli 2011 om 07:30
    Aart Wallet

    Ik sluit mij volledig aan bij de reactie van Bram Fasseur. Ik mis de ECHT vernieuwende zaken in Google+ t.o.v. Facebook. Dit is puur interface technisch anders en in basis komt het neer op Facebook en combi van Skype in de Hangouts. Bepaald geen rocket science voor users naar mijn idee. Tijd zal het leren of Facebook bang voor Google+ moet zijn maar ik schat met huidige Google+ in van niet.


    1 juli 2011 om 07:39
    Mike van Hoenselaar

    Persoonlijk vind ik het erg fijn werken. Ja het heeft veel weg van Facebook en heeft sommige dingen gejat van andere diensten, maar is dat erg? Ik vind persoonlijk ook dat Twitter op de desktop veel fijner werkt. Bij veel reacties wordt het scherm te druk en scan ik niet snel genoeg alle informatie tot me krijgen. Ik zit nu namelijk nog in dezelfde fase als bij facebook en Twitter lang geleden. Alles is nieuw, alles uittesten, proberen, mensen zoeken, een soort van verslaving. Daar moet je gebruik van maken. Nu al zie ik wel dat er bij veelgebruikers dingen niet lekker gaan. Zoals dus die reacties.

    Verder vind ik het herdelen van informatie/berichten niet lekker werken. Ik heb zo 100x hetzelfde Hyves/Facebook/Google+ plaatje in mijn stream gehad. Gaaf plaatje, maar die hoef ik niet zo vaak in mijn stream te hebben. Verder is het zo dat Google nog geen popular/recent switch heeft. Dus berichten van bekendere mensen blijven bovenaan staan en daardoor zie ik andere berichten van minder bekende mensen niet.

    Natuurlijk moet Google een user base krijgen om het leuk te maken. Was dat bij Twitter niet ook zo? Twitter is ook niet leuk als je niet iemand kunt volgen of weten dat ze jou volgen. Het mooie van Google is dat deze het Gmail netwerk in kunnen zetten om zo mensen naar het platform te krijgen. Dat komt vanzelf. Hoe kun je nu al zeggen dat iets geflopt is. Het start net. Elke dienst heeft een road map. Heb toch eens geduld. Kijk ook eens naar het tempo Google nu dingen aan het uitrollen is. Shame on you!

    Het kan prima naast elkaar bestaan van mij part. Time will tell. Ik ben wel al direct op zoek naar een mogelijkheid om al mijn netwerken optimaal te beheren. Dus Twitter,. Facebook, LinkedIn en nu Google+. Ben ook erg benieuwd hoe jullie dat doen.


    1 juli 2011 om 08:02
    Frailey Blanken

    Is het vernieuwend nee. Wat Google+ gaat onderscheiden van de rest is de Google+ App dat al te verkrijgen is voor Android, iOS en BB OS 6.0.

    De app heeft een kinderlijk eenvoudige opbouw, niet teveel poespas wat nou het probleem is bij Facebook en alle dingen die je op Google+ online kan doen kan je ook in de app doen. Wanneer Google er ook nog eens voor gaat kiezen om Google+ dieper in Android te integreren dan zal het zeker groot worden en misschien dan ook groter dan Facebook.

    Want waarom zou je een Facebook account aanmaken en app downloaden op je Android telefoon wanneer al je mails via google binnen komen, je contacten, vrienden, agenda en foto’s al automatisch via je mobiel gesynct worden met Google diensten online en dat samen op 1 plek d.m.v. Google+? Waar je overigens zelf makkelijk kan kiezen wie welke informatie wel en niet mag zien d.m.v. het maken van circles.

    Dus wanneer Google dit beter en dieper gaat integreren in Android zullen niet veel mensen de behoefte meer hebben om zich op losse diensten te abonneren wanneer er een centrale dienst beschikbaar is zoals Google+ direct op je mobiel.


    1 juli 2011 om 08:13
    Frailey Blanken

    Kleine correctie en aanvulling op m’n eigen post.

    Er is een installable app beschikbaar voor Android en voor alle andere platformen dien je een browser te gebruiken.

    3 dagen geleden kwamen er nog berichten naar buiten dat er 500.000 Android activaties per dag zijn. Reken dus maar uit hoe snel de user base zal gaan groeien wanneer ze daadwerkelijk Google+ dieper gaan integreren in Android en direct bij activatie de nodige informatie sprokkelen om je Google+ profiel aan te maken.


    1 juli 2011 om 08:32
    FredV

    @mike van hoenselaar – Een goede tool om al je huidige social media te ‘managen’ is Yoono. Kan je gebruiken op je desktop, browser en iPhone.

    Verder zie ik dat veel reacties puur beoordelen of Google+ als Social Netwerk de overige netwerken zal uitroeien. Dit is echter een te beperkte benadering. Google+ is namelijk veel meer dan een Social Netwerk. Het wordt geen aparte website of een enkele applicatie die je moet openen om te ‘socializen’, zoals dit bij bijvoorbeeld Facebook wel zo is.

    Google+ zal namelijk worden verwoven met het internet. Je zult vanaf (Google) websites dingen kunnen delen met je vrienden, je ziet recommendations van vrienden in Google Maps, in Google Shopping en in de normale zoekresultaten. Social wordt zeer bepalend in de keuzes die wij zullen maken online. Uiteindelijk draagt dit allemaal bij aan een nog betere online beleving waarbij het internet niet statisch is maar wordt gepersonaliseerd voor de gebruiker door het toevoegen van zijn directe omgeving aan het internet.


    1 juli 2011 om 13:29
    doetzelf

    Ik vind Facebook toch al niks. Je kan je eigen pagina niet eens mooi bewerken! Ook schijnen ze je persoonlijke data te verkopen. Jezelf van facebook verwijderen lukt bijna niet!

    Google daarintegen vind ik heel handig omdat ze hun klanten van alles aanbieden. Zo kun je naast je e-mail je foto’s erop kwijt. Ik kwam er achter dat je ook zelf een site kan maken via google. Ik natuurlijk meteen testen en zie hier het resultaat: doetzelf.tk

    Gemaakt met google!


    1 juli 2011 om 16:21
    Gijs

    Het idee achter Google+ in combinatie met de zoekmachine vind ik zeer interessant en zie de potentie er ook van. De grote uitdaging voor Google lijkt mij dat je als gebruiker eerst ingelogd moet zijn, voordat je zoekresultaten kan delen met je circle. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Het merendeel van de gebruikers van zoekmachines doet dit naar mijn idee (nog) niet. Dat is een aanname, maar wellicht dat iemand hier cijfers van heeft. Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.


    2 juli 2011 om 12:29
    Ted Sluymer

    Juist de eenvoud en het toch doordachte maakt Google+ tot een potentiële winner. Annet de Graaf gooit haar kennissen nog in één circle, maar ik voorspel haar dat ze die kringen in de toekomst toch écht wel gaat gebruiken. Alles in één interface, gekoppeld aan alles wat Google nog meer aanbiedt… Sjonge, we worden verwend.


    2 juli 2011 om 15:36
    Patrick Bijvoet

    Ik moet het allemaal nog maar zien hoor. Vooralsnog vind ik Google+ er niet uitzien. Mensen willen een aantrekkelijke plek om hun soc med. activiteiten te ontplooien.

    Facebook afschrijven na 2 a 3 dagen Google+ vind ik wat kort door de bocht.


    4 juli 2011 om 13:39
    Raymond de Coninck

    Dag allemaal,

    Hierbij een paar redenen waarom Google+ mijns inziens geen deuk in het spreekwoordelijke pakje social boter gaat slaan:

    1. Google wordt bestuurd door product mensen

    Google heeft (wederom) geen omgeving ontwikkeld waarin het prettig is om in te ‘vertoeven’. Wederom hebben ze ervoor gekozen om een serie functionaliteiten aan elkaar te rijgen. In het verleden was dit ook al geen succes (Google Buzz, Google Wave, anyone?) en ik vraag me af waarom het nu anders zou zijn. Ik gebruik overigens gmail, maar ik wordt al moe van al die complexiteit en koppelingen binnen de webmail omgeving.

    2. Mensen willen games, verstrooid raken, elkaars pagina’s bezoeken etc.

    Consumenten zitten niet op social netwerken vanwege de functionaliteiten! Ze zitten er om spelletjes te spelen, elkaar te versieren, foto’s uit te wisselen, grapjes te maken, etc. Het is fun! Geen techniek! Waar is in hemelsnaam de fun in Google+?

    3. Facebook heeft een voorsprong van 5 jaar

    En 750M gebruikers

    4. Wij zijn niet representatief

    Wij vinden het allemaal erg spannend wat Google doet. Wij zijn echter in de minderheid. Wij gebruiken geen 150 verschillende soorten smilies op onze Hyves paginas. Wij spelen geen Farmville (zeggen we). De massa (onze opa’s, neefjes, buurmeisjes en collega’s wel. En daar zijn er een paar honderd miljoen meer van 😉

    5. Google heeft hellemaal geen sociale visie

    Ze willen gewoon hun advertentiemarkt veiligstellen. Zuckermann wilde tenminste ooit gewoon meisjes versieren zonder ze persoonlijk aan te hoeven spreken…

    Maar uiteraard ben ik net zo benieuwd als iedereen!


    4 juli 2011 om 19:33
    Annet

    @Raymond

    1. Ik denk dat heel veel mensen het hier niet mee eens zijn. #prettigvertoeven Onderbouwing?

    2. Een hangout lijkt mij bij uitstek DE plek waar men elkaar kan versieren en grapjes maken 😉 Ook al scheelt er nu nog heel wat aan de techniek van de hangouts

    5. Mee eens. Als er een sociale visie was geweest, dan was Google+ innoverend en totaal iets nieuws, en dat is het zeker niet.

    Ik merk na een aantal dagen dat mijn enthousiasme weer aan het afnemen is, en volgens mij komt dat doordat Google+ erg op Facebook lijkt. Maar we blijven het met spanning en goede moed volgen!


    4 juli 2011 om 20:13
    Dani van Rooij

    Leuk artikel! En een heleboel +1 voor de afsluiter; geen Farmville!

    Verder vind ik Google + veelbelovend, maar zou nog niet zo stellig durven zeggen dat het een succes wordt. Het veelbelovende geluid komt vooral van mensen uit de (online) marketing hoek, wat logisch is omdat zij er dagelijks veel mee bezig zijn en Google op het moment het bedrijf is met het meeste aanzien.

    Daarentegen is de usability van facebook ronduit slecht te noemen, in vergelijking met Google +. Maar de vraag is of dit reden genoeg is voor de ‘big-crowd’ om een switch te gaan maken. Is men bereid het vertrouwde facebook even op zij te zetten? Zijn de voordelen van Google+ ten op zichte van Facebook genoeg reden? Misschien wel, tenslotte heeft menig actief Hyver zijn profiel laten varen voor een FB account. Soms is men ook gewoon toe aan iets nieuws. Is de spreekwoordelijke men ‘pindakaas’ op brood zat?


    22 juli 2011 om 11:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!