Layar maakt emails dynamisch met LiveImages

21 juli 2011, 02:59

Emails afstemmen op doelgroep, persoon, juiste timing is al een redelijke opgaaf, maar de Augmented Reality aanbieder Layar wilde ook de stap maken naar dynamische emailings. De emails worden nu dynamisch aangepast op het type (smart)phone van de lezer én op locatie waar hij of zij zich bevindt.

Augmented Reality

Layar is bekend van Augmented Reality. Met hun app legt Layar een digitale informatielaag over het camerabeeld van je mobiele telefoon. Zo wordt de “echte” wereld aangevuld met een laag digitale informatie en kom je er dus snel achter waar bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde geldautomaat staat of zien welke huizen in de buurt te koop staan. Ook kun je AR games spelen met je vrienden. Er zijn inmiddels duizenden toepassingen of Layars.

Email afgestemd op het device

Bernice Thijm, marketing communicatie manager van Layar: “Layar is een mobiel platform, en onze gebruikers zijn mensen die regelmatig mail op hun mobiel lezen. De inhoud van onze e-mails moet dus optimaal afgestemd zijn voor mobiele toestellen”.

De aandacht voor de mobiel past ook binnen de trend, want email op de smartphone is bezig aan een opmars. De mobiele email statistieken laten nu al zien dat 10 tot 30% van de email opens vanaf een mobiel device komen. Onderzoek van Exacttarget laat daarnaast zien dat email de derde meest gebruikte functie is van een mobiel, dat is dus na bellen en sms-en.

Dynamisch en location based

De nieuwe technologie die Layar gebruikt maakt dynamische emailings mogelijk. Een e-mail die op een mobiel apparaat wordt geopend, heeft andere inhoud dan wanneer deze op een desktop wordt gelezen. Pas op het moment van openen, wordt bepaald welke afbeeldingen de ontvanger te zien zal krijgen en naar welke pagina de afbeelding doorlinkt. Hiervoor gebruikt Layar de nieuwe LiveImages feature die is ingebouwd in het platform van haar email leverancier Clang.

De emailings worden nu voor Layar aangepast aan het platform (Android, iOS en Symbian), aan het merk ( iPhone, LG, Samsung, HTC, Nokia) en aan het model. Ook kan de weergave per locatie worden aangepast, met filters op land-, provincie- en stadsniveau. “Met LiveImages kunnen wij onze communicatie afstemmen op het device dat iemand gebruikt om onze nieuwsbrief te lezen,” aldus Thijm van Layar.

Augmented Email?

We zullen zien dat e-mails in de toekomst vaker dynamisch worden aangepast aan de context waarin de mail geopend wordt. Deze hyper-targetting biedt veel extra mogelijkheden, tot nu toe wordt die potentie nog maar weinig benut. Voorbeelden zijn een kerstkaart die wordt aangepast op tijd dat je hem bekijkt, de deal van de dag die de juiste stad aangeeft, social media links die live het aantal shares weergeven en daadwerkelijk aftellen van het aantal minuten tot de sale is afgelopen. Hierbij is Layar de uitgelezen partij om aan de slag te gaan met geografische data voor dynamische invulling van hun mails, wellicht zelfs in directe combinatie met de Layar app. Denk eens aan de interessante mogelijkheden die dat biedt.

Jordie van Rijn
Email Marketing Consultant bij eMailMonday

Jordie van Rijn is onafhankelijk eCRM en email marketing consultant. En schrijver van het boek E-mailmarketing in 60 minuten. Een van de "50 Online Marketing Influencers to Watch" van Entrepreneur.com Hij houdt zich bezig met slimme marketing campagnes die de klantrelatie intensiveren. Hij is oprichter van het internationale platform voor selectie van email marketing service providers. Neem contact op met Jordie via zijn site: eMailMonday Twitter NL: @emailmonday Twitter Internationaal (engels): @jvanrijn Of bekijk ook emailaudience

Categorie
Tags

7 Reacties

    Jan Willem Alphenaar

    Moet je titel niet Layar zijn ipv Layer?


    21 juli 2011 om 04:38
    jvanrijn

    Dat is het (nu) ook. 🙂 Damn you Engelse autocorrect! Maar wat denk je Jan Willem, ideeen voor creatieve invulling van dingen die Layar zou kunnen doen als de mail aangepast wordt op locatie?


    21 juli 2011 om 08:56
    Maarten de Gans

    Ik ben erg benieuwd wat er gebeurt met de mogelijkheid om een mail te forwarden:

    Je legt een vriend uit dat er in Amsterdam waar je nu bent een leuke deal is (zojuist binnengekregen in je mailbox). Je stuurt de mail door naar een vriend in Rotterdam om het te laten zien, maar de mail ziet er ineens heel anders uit: hij ziet enkel een dela van iets in Rotterdam.

    Beetje een lastig verhaal. ‘Levende’ tools zoals Twitter, Facebook, G+ zijn m.i. veel beter geschikt om afgestemde berichten naar toe te sturen dan een relatief statisch fenomeen als e-mail.


    21 juli 2011 om 10:32
    jvanrijn

    Daar heb je inderdaad een goed voorbeeld te pakken Maarten. Maar ook als je hem zelf opent op een andere stad en de plaatjes opnieuw laad, zou hij aangepast moeten zijn (als we even afgaan op de variabele plaats). Soms is het gewenst dat de mail zich aanpast, maar in jouw voorbeeld zou het zo kunnen werken:

    1. De eerste plek waar je hem opent wordt opgeslagen en voor de views daarna wordt dezelfde plaats als de eerste keer weergegeven. Dit is een technische oplossing, even met je mailtool leverancier bespreken 🙂

    2. Het kan ook worden ondervangen door een FTAF functie (forward to a friend) functie te maken die rekening houdt met de variabele. Dan staat er zoiets als “Stuur deze deal door” of “Pas de deal aan aan de stad van de ontvanger”.

    Het aanpassen aan plaats is overigens slechts een van de mogelijke manieren om met dynamische mail om te gaan.


    21 juli 2011 om 10:44
    RoyDuf

    Werken locatiegebonden emails op je (smart)phone met LiveImages wel?

    Ik lees namelijk bij de toelichting van LiveImages features “Als u locatie gebonden aanbod heeft, met als kanttekening dat dit voor mobiele telefoons minder geschikt is”.

    Locatie wordt door LiveImages bepaald met GEO-IP … Of gebruikt men nu de GPS-locatie? Hoe doen ze dat?


    21 juli 2011 om 12:50
    Rogier van der Veen

    @RoyDuf: de e-mail wordt samengesteld op het moment van openen, anders dan bij een ‘gewone e-mail’ waarbij de mail wordt samengesteld op moment van verzenden. Door gebruik te maken van GEO-IP (en dus niet GPS) kan je een andere image tonen afhankelijk van de plaats waar je je bevindt, maar vooral bij ‘vaste computers’ is dat interessant. Bij smartphones wordt namelijk wel een IP-adres toegewezen, maar dat is niet afhankelijk van waar je bent. Anders gezegd: je ip-adres wijzigt niet als je naar een andere plaats, dus weet LiveImages niet dat je inmiddels ergens anders bent als je onderweg bent. Je IP-adres is namelijk niet veranderd.

    Het locatiegebonden aspect is dus minder relevant voor een smartphone, het aanbod op basis van toestel, OS en model daarentegen weer wel.


    21 juli 2011 om 13:17
    RoyDuf

    @Rogier, bedankt voor de toelichting. Als locatie nauwelijks een rol speelt bij lezen op je mobiel, dan geeft de inleidende tekst van dit artikel een verkeerd beeld. Blijft alleen het dynamisch aanpassen van de content aan de (schermgroootte?) van de smartphone… Is dat nieuw(s)?


    22 juli 2011 om 14:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!