Pytch Insight 24: Bart Robben van Elastique – Creating a new storyworld according to us

5 september 2011, 08:15

In Pytch Insight 24: Bart Robben van Elastique over de mogelijkheden van transmedia en hoe je die kunt inzetten zodat je kijkers van een TV serie meer betrokken kunt krijgen. In samenwerking met de NCRV en NPO Innovatie en Nieuwe Media ontwikkelden we een transmediale ervaring rondom de TV serie In Therapie. In dit artikel vertellen we over de mogelijkheden van transmedia en hoe je die kunt inzetten om de betrokkenheid van kijkers bij een TV serie te vergroten.

Begin dit jaar vroeg de NCRV ons om samen met hen na te denken over de manier waarop de transmedialiteit, die ook al in het eerste seizoen van In Therapie centraal stond, verder uitgebouwd kon worden. In samenwerking met de NCRV ontstond zo het idee om een applicatie te ontwikkelen waarin gebruikers in de telefoon van therapeut Jonathan Franke kunnen kijken. Aan de hand hiervan ontvouwt zich een verdiepte verhaallijn die parallel loopt aan de verhaallijn van de TV serie. Welke facetten van transmedia storytelling vonden wij hierbij van belang? En waarom past het zo goed bij deze serie?

Verhaal, verhaal en verhaal

Het script van de televisieserie vormt de basis van het online concept. Op tv zien we cliënten die hun psychotherapeut vertellen over hun angsten en verlangens. Omdat de serie zo’n intiem karakter heeft, leent het zich uitstekend voor transmedia storytelling. Je brengt als kijker dagenlang in de kamer van therapeut Jonathan Franke door, je leert de personages vaak intiemer kennen dan je eigen vrienden en omdat dit een voyeuristische blik oplevert, wilden we hier gebruik van maken in de transmediale applicatie. Wat als je via de applicatie nog veel meer ins en outs te weten kunt komen van de therapeut en zijn cliënten? Volgens de definitie van Wikipedia is transmedia het vertellen van een verhaal op verschillende platforms. Dit kunnen zowel online als offline platforms zijn. Het is dus geen marketingtool die je zo maar even bovenop een verhaal legt. Elk verhaal vraagt om zijn eigen platform en een eigen uitwerking.

Dat maakt het ook zo interessant en geschikt voor In Therapie: je kunt een geheel eigen storyworld creëren, waarin de gebruiker dieper ondergedompeld wordt in het verhaal. De gebruiker kan hierbij zelf kiezen hoe diep hij of zij in deze wereld op wil gaan. Wil je alleen naar de serie op televisie kijken? Dat kan. Maar wil je dieper ingaan op de verhaallijn en de achtergrond van de personages? Dan kan ook door middel van de applicatie. Zo is er voor de In Therapie applicatie een aparte verhaallijn geschreven, die parallel loopt aan de serie, maar zich alleen in de storyworld van de applicatie afspeelt. Je leert bijvoorbeeld een nieuw personage kennen dat therapeut Jonathan overlaadt met voicemails en mails, maar kunt ook ontdekken wat het dinsdag-personage Sascha niet durft te zeggen, maar aan Jonathan smst: namelijk dat ze kanker heeft. Je krijgt als gebruiker dus steeds meer inside informatie, die de binding met het personage vergroot.

Platformen

Voor In Therapie maakten we gebruik van zeven verschillende platformen die onder te verdelen zijn in drie categorieën :

– Televisie: uitzending elke werkdag!

– Social Media: Hyves, Facebook en Twitter

– Applicaties: iPhone, Android, desktop

Centraal staat de TV serie en van daaruit worden diverse paralel lopende verhaallijnen verteld en aangevuld via social media en de applicatie. Deze transmediale verhaallijnen tonen onderling soms overeenkomsten, maar vullen elkaar ook aan. Er is gekozen voor gangbare platformen die een groot bereik kennen onder gebruikers, maar waarvan ook aannemelijk is dat een personage uit de serie deze zou gebruiken.

Fictie versus werkelijkheid

Tijdens het eerste seizoen van In Therapie heeft de NCRV de karakters in de serie online tot leven gewekt door middel van social media accounts op Facebook, Hyves en Twitter. De karakters werden zo in de online wereld van gebruiker gehaald, dat ze een onderdeel werden van deze werkelijkheid. Het werden als het ware mensen van vlees en bloed. Gebruikers reageerden hier positief op. De karakters hadden niet alleen veel vrienden, maar ook de behoefte om te interacteren met de karakters bleek groot te zijn. Vanwege dit succes wilde de NCRV nog een stap verder gaan en de storyworld verder uitbreiden. Als middel ontwikkelden we hiervoor het concept van de smartphone applicatie, die de smartphone van therapeut Jonathan simuleert en op de gebruikers smartphone draait. Zo komt de fictie nog een stuk dichterbij.

Fictie en werkelijkheid gaan op deze manier nog meer door elkaar lopen, Dit genereerde voor ons als makers een interessant snijvlak tussen werkelijkheid en fictie, omdat je zowel de storyworld als de werkelijkheid in je applicatie kunt gebruiken. Je kunt de karakters van het verhaal een virtuele identiteit te geven – waardoor het lijkt alsof ze ‘echt’ bestaan. Dat biedt een heel scala aan mogelijkheden en is cruciaal bij het authentiek maken van een transmedia story en dat maakt het ook zo krachtig. Je creëert suspension en disbelief. Gebruikers zijn daardoor bereidt te ‘geloven’ dat de karakters die ze in de serie of een film zien ‘echt’ zijn. Bijzonder daaraan is dat er een storyworld gecreëerd wordt binnen onze bestaande ‘echte’ wereld, waarin karakters hun commentaar geven op onze wereld en de ervaring dieper wordt en de grens tussen fictie en werkelijkheid overschreden wordt. Je hebt het idee dat je het personage daardoor nog beter leert kennen en voelt je nog meer verbonden met de serie.

Fans

Wat konden we verwachten van de gebruikersgroep? Het eerste seizoen van In Therapie was een groot succes. Even wat cijfers van 2010 onder elkaar :

– Gemiddeld aantal kijkers: 450.000 per aflevering

– Facebookfans: ± 6.000 fans

– Twittervolgers: verspreid over de accounts, ± 8.000 volgers

– Sitebezoek: Meer dan unieke 270.000 bezoekers excl. social media en Uitzending gemist.

– Streams: meer dan 1.000.000 streams tijdens de uitzendperiode op tv.

De applicaties hebben na 3 weken uitzending inmiddels een fanbase van meer dan 35.000 gebruikers. Dat is belangrijk, want zonder fans heb je natuurlijk geen storyworld. Fans zijn de ambassadeurs van het verhaal. Zij zijn erg loyaal, maar vragen daarom ook veel aandacht. Deze groep hoeft niet heel groot te zijn, maar wel fanatiek. Zij zijn de belangrijkste gebruikers die gevoed moeten worden. Als hun honger niet gestild wordt, dan zullen de mindere actieve gebruikers ook wegblijven. De applicatie is ook voor deze fans gecreëerd, degene die helemaal op willen gaan in de storyworld en elk onderdeel van de wereld van In Therapie willen ontdekken. Belangrijke voorwaarde is, dat in het geval van de applicatie er een duidelijk koppeling wordt gemaakt met de serie en andersom. Dat dit gelukt is, blijkt uit de reviews van de app, die in de App Store te vinden zijn:

• ‘Echt een toevoeging aan de serie, je krijgt er een hele verhaallijn bij. Intelligent, grappig en verslavend.’

• ‘Ik vrees dat ik dadelijk ook in therapie moet, omdat ik niet meer echt fictie en werkelijkheid uit elkaar kan houden.’

• ‘Wanneer ik zijn voicemail afluister voelt het alsof ik iets doe wat niet mag. Apart maar erg leuk!’

• ‘Ik check ‘zijn’ telefoon bijna vaker dan mijn eigen telefoon.’

The story continues …

De NCRV heeft laten zien als eerste omroep in Nederland transmedia storytelling serieus te nemen. Wij zijn als Elastique ook vereerd dat wij hierin een actieve rol hebben kunnen spelen. Elastique heeft altijd als doel, een diepere ervaring en vooral toegevoegde waarde te bieden met de inzet van digitale media. In Therapie heeft laten zien dat met de juiste inzet van kennis, een extra ervaring geboden kan worden die de storyworld verder uitdiept en verbreed. Helaas is dat nog niet voor iedereen toegankelijk, maar wel voor een steeds groter publiek en dat is juist de uitdaging! We staan aan het begin van deze rijke media ervaringen en met meer budget, nieuwe creatieve ideeën en experimenten, kunnen er nog veel meer mooiere en rijkere storyworlds gecreëerd worden. Er zijn nog zoveel ideeën die wij willen uitproberen. Het is spannend om met alle technologische ontwikkelingen die er zijn, de grenzen van media op te zoeken. Kun je bijvoorbeeld zo ver gaan met een verhaal waarbij de grens tussen fictie en werkelijkheid zo door elkaar heen lopen, dat er kamervragen over gesteld worden? Het zou voor ons een uitdaging zijn om iets dergelijks gezamenlijk met een omroep of andere partij te ontwikkelen.

Wij hopen in ieder geval dat we met de applicatie van In Therapie een actieve bijdrage hebben kunnen leveren aan de ontwikkelingen binnen transmedia storytelling en dat dit een

impuls geeft bij de makers om hiermee door te gaan.

Pytch interview

Elastique creëert interactieve ervaringen voor web en mobiel. Elastique werkt samen met een reclamebureau of andere partijen die direct klantcontact hebben aan technische implementatietrajecten voor websites en mobiele applicaties.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!