Mobile Advertising Nederland 2011 : Cases, netwerken en @TomiAhonen
Op dinsdag 4 oktober 2011 organiseerden IAB Nederland, Sanoma Media en Telegraaf Media Nederland voor de tweede keer Mobile Advertising Nederland (MAN) 2011. Lag in de voorgaande editie de nadruk op het opdoen van ervaring met betrekking tot mobiel adverteren, de editie van 2011 ging een stap verder. Naast de inspirerende blik op de mondiale mobiele ontwikkelingen van goeroe Tomi T Ahonen, vooral praktische handvatten op het gebied van mobile advertising en de rol die het kan vervullen in de mediastrategie. Drie cases laten vervolgens zien welke resultaten bereikt kunnen worden met de inzet van mobile advertising en ook wordt de internationale ontwikkelingen van mobile advertising belicht. In dit artikel vind je de complete presentaties van de 4 sprekers en een video-interview van Joris van Heukelom met Tomi T Ahonen.
Case 1: Zoek & Vind van De Telefoongids
De eerste case van de middag was een campagne ter promotie van de ‘Zoek & Vind app’ voor de Telefoongids en liet zien hoe je met een polariserende campagne en een crossmediale inzet met ‘mobile’ als logisch middelpunt de beste resultaten bereikt. The proof of the pudding is in the eating. Rembrandt Smids lichtte de gekozen strategie, de uitvoering en de resultaten toe.
Het werd duidelijk dat er 1,3 miljoen is uitgegeven om 75.000 extra downloads te generen. Wat de klantwaarde van de de gebruikers van de Zoek & Vind app is, werd in het midden gelaten. De campagne werd (door het uitvoerende bureau) als succesvol bestempeld, dus het zal meer dan 17,33 euro zijn. Bekijk de hele presentatie hier.
Keynote: When mobile advertising is amazing, everybody benefits – Tomi T Ahonen
Tomi deelde zijn wereldwijde bevindingen over mobile advertising, met de nadruk op innovatie en een kritische blik op de uitvoering. Met aansprekende voorbeelden, van Zweden tot Singapore en Zuid Afrika tot Zuid Korea, waaruit blijkt dat mobile niet alleen hoge betrokkenheid genereert maar ook een stijging in verkopen en uiteindelijk dus tevreden consumenten.??Tomi T Ahonen, auteur van 12 boeken over mobiel waaronder Mobile 7th Mass Media (preview), ex-Nokia en consultant voor een indrukwekkende lijst van multinationals. Zelden zo’n presentatie gezien waarin feiten, suggesties en opdrachten elkaar in een rap tempo elkaar opvolgden. De hele zaal zat gekluisterd aan zijn lippen.
Tomi beschrijft in zijn boek “Mobile 7th Mass Media” de 8 unieke voordelen van mobile:
1. Mobile is first personal mass medium
2. Permanently Connected
3. Always Carried
4. Built-in Payment Channel
5. Available at Creative Impulse
6. Has Most Accurate Audience Info
7. Captures Social Context of Consumption
8. Enables Augmented Reality
Bron: Tomi Ahonen, Mobile as 7th of the Mass Media, 2008
Tomi behandelde ook interessante (buitenlandse) succesvolle cases zoals
- de gepersonaliseerde tickertape van NTT DoCoMo: 8 miljoen betalende klanten na 18 maanden die 1,34 euro per maand betalen.
- 20 miljoen Japanners hebben zich geabonneerd op de betaalde service van MacDonalds. De helft verzilvert minimaal 1 keer per maand de kortingsbon.
- Axe Wakeup girls: 200.000 unieke gebruikers zorgden voor een 300% groei in verkoop.
- Het Canadese The Hockey News ontwikkelde samen met Polar Mobile een mobile versie van hun nieuwsblad. 300.000 nieuwe gebruikers zorgden teven voor een stijging van 5% in verkoop van het magazine.
- BMW verzond 117.000 gepersonaliseerde MMS berichten met een aanbod voor winterbanden. Kosten van de actie: 120.000 dollar. Dit resulteerde in een verkoop van winterbanden ter waarde van 45 miljoen dollar. De man die dit bedacht is inmiddels marketing directeur bij Rolls Roys.
Nog veel meer cases met resultaten vind je in de presentatie van Tomi T Ahonen. En wil je nog meer Tomi, download dan zijn 10e boek Insiders guide to mobile gratis als e-book via Lulu.
Joris van Heukelom interviewde Tomi H Konen van afloop van zijn fantastische optreden en vroeg hem ook naar Nederlandse cases. Het interview:
Case 2: Lancering van de Peugeot iOn
Peugeot wilde de elektrische iOn op een innovatieve manier introduceren, maar had echter een beperkt mediabudget om dit model onder de aandacht te brengen. De uitdaging was om zowel innovatief als kostenefficiënt deze auto neer te zetten en daarbij het elektrische rijden uit te leggen aan de consument. Apps als Nu.nl en Autoweek werden ingezet. De presentatie van Thijs Dorreboom met cijfers en voorbeelden van de gebruikte uitingen vind je hier.
Case 3: Telesport en Volkswagen: Teamassist
Eén voetbal-app. Eén concept voor amateurvoetballers. Zes betrokken partijen. De wil om gezamenlijk de mobiele markt te ontwikkelen. Een mooi voorbeeld van een leerzaam en succesvol mobiel traject. De presentatie van Robert Cras vind je hier.
Handboek Mobile Advertising 2011
Alle bezoekers van MAN2011 ontvingen het IAB Handboek Mobile Advertising. Het handboek biedt overzicht van de huidige status van mobiel, de mogelijkheden en de verwachtingen. Bovendien staat het boordevol tips. Danny heeft hier vorige week al een zeer uitgebreide posting aan gewijd.
Learnings volgens bezoekers
De belangrijkste learnings die na afloop van het event genoemd werden:?
- Er is groeiende dedication bij zowel mediabureaus, adverteerders en exploitanten.?
- Innovatie in mobiele campagnes is nog in ontwikkeling.?
- Het meten van het merkeffect is belangrijker dan een goede CTR.
Kritische noot voor de volgende keer
De presentatie van Tomi was uitmuntend. De cases waren zeker interessant en er zaten zeker leerervaringen in. Mooi dat er cjifers en budgetten gedeeld mochten worden. Ik heb nog wel een verzoek aan de organisatie: bij de 3e editie zou het mooi zijn als de opdrachtgevers en eigenaren zelf aan het woord komen. Ik vind het altijd een beetje jammer als een bureau dat de campagne heeft verzorgd, komt vertellen dat het een succesvolle campagne was. Wij van WC eend…. En het zou ook mooi zijn als er een case zou zijn die helemaal mislukt is. Daar leer je natuurlijk ook erg veel van.