De digitale kansen van gaming in Holland

23 november 2011, 04:53

Zoals bekend is het exploiteren en aanbieden van online kansspelen in Nederland niet toegestaan. Omdat de marketing hiervan ook niet is toegestaan, is de enige manier voor aanbieders om bezoekers te krijgen het inzetten van affiliate marketing en SEO.

Met oog op regulering in de toekomst wil ik in deze blog inzicht geven in markt, de regulering en de marketing (internationaal perspectief en best practice).

Deze gastbijdrage is geschreven door Willem van Oort. Willem is CEO van GranViaOnline en oprichter van GamingInHolland op LinkedIn.

De markt

Online kansspelen genereren ca. 300m€ bruto marge in 2011 (bron H2O Gambling Capital) in Nederland (zgn. Gross Gaming Revenue). Deze omzet wordt gegenereerd door

  • Sportsbetting: 33%
  • Casino: 30%
  • Poker: 23%
  • Bingo: 7%
  • Other/Skill Gaming: 8%

Een markt die voornamelijk beheerst wordt door aanbieders uit Malta, Gibraltar en de UK. Een aantal van deze aanbieders hebben de Nederlandse regering gevraagd om regulering van de sector, samen met STIOG en aanbieders van bestaande kansspelen in Nederland (zgn. ‘bricks and mortar’ aanbieders). De huidige regering heeft in het regeerakkoord opgenomen aan een regulering te zullen werken binnen deze regeerperiode. De verwachting is dat eenmaal gereguleerd, deze markt verder zal groeien.

De overheid heeft tot zover de markt nooit vrijgegeven vanwege consumentenbescherming, en de angst voor witwassen van geld. De overheid ziet ook in dat in de huidige online wereld deze argumenten moeilijk te handhaven zijn. Of zelfs niet opgaan omdat bij buitenlandse aanbieders deze factoren nog minder onder controle zijn. Waarbij aangetekend moet worden dat een groot aantal buitenlandse aanbieders weliswaar geen belasting betalen in Nederland, maar wel professioneel geleide bedrijven zijn, velen met een beursnotering binnen de FTSE 500.

Het belang van de consumenten en gevaar voor gokverslaving zijn uiteraard een belangrijk punt. Maar kan in mijn ogen geen excuus voor monopolistische situaties zijn. Immers, in de huidige ongereguleerde markt, is daar geen helemaal geen grip op bij de ‘.com’ aanbieders. Binnen de gereguleerde UK markt heeft een onafhankelijk orgaan als ‘GamCare’ een duidelijke rol, voor de online aanbieders, maar ook voor de offline aanbieders.

In België werden onlangs online kansspelen op beperkte schaal gereguleerd door offline casinos de kans te geven online spelen aan te bieden (noot: in Belgie zijn de offline casinos geen staatsbedrijf, zoals in Nederland).

De marketing

De marketing in Nederland is hoofdzakelijk terug te leiden op SEO en affiliate marketing. De wet staat niet toe dat buitenlandse aanbieders mainstream kanalen als Display, PPC, TV en Radio gebruiken. Op internationaal niveau is dat anders. Binnen gereguleerde markten zien we dat shirtsponsorship, TV, Radio en PPC de grootste marktinginvesteringen ontvangen. In België, waar eerder dit jaar de eerste licenties vrijgegeven werden wordt binnen een streng beleid TV, Radio en printreclame toegestaan. In Frankrijk, waar sportsbetting en poker in 2010 gereguleerd werden, zagen we in het eerste jaar marketingbestedingen van 250m€, wat vooral naar voetbalclubs ging.

In Nederland verwacht ik persoonlijk bij een gereguleerde markt 50m€ aan marketingbestedingen het eerste jaar. SEO en Affiliate marketing zullen hun omvang grotendeels verliezen aan shirtsponsorships, TV, Print en Display. In de volgende artikelen zal ik hier verder op ingaan. Ook ga ik de STIOG en Robin Linschoten interviewen.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Tobias Braam

    Hoi Willem,

    leuk onderwerp, en leuke blog. Ik ben benieuwd naar de vernieuwingen. Denk je dat een regulering obv dure licensies ingevoerd wordt? Lijden de mediabestedingen daar niet onder?


    23 november 2011 om 10:50
    willem111

    Dag Tobias,

    er zullen nog meer artikelen volgen..

    Ik denk, en dat hebben we ook in andere gereguleerde landen gezien, dat strategische investeringen gedaan zullen worden bij meer juridische zekerheid. Denk bv aan branding omdat er juridische duidelijkheid is. Ook zullen Alle digitale kanalen ingezet kunnen worden in een gereguleerde market (nu alleen affiliate marketing en SEO).

    Keep you posted 🙂

    Willem


    24 november 2011 om 10:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!