SnapTags: de branded en marketingvriendelijke versie van QR

2 januari 2012, 05:18

QR codes: de één ziet het als dé manier om offline met online te verbinden, de ander vindt ze vooral lelijk en bekijkt ze met pijn aan de ogen. Terwijl merken en adverteerders ze voorlopig nog lijken te omarmen om slecht meetbare uitingen toch enigszins meetbaar te maken, blijft het eerst moeten downloaden van een QR reader een drempel voor consumenten. Daarnaast is een veelgehoorde kritiek dat QR codes beperkte mogelijkheden bieden tot branding en worden uitingen, voor de estheten onder u, door het toepassen van een QR code er niet altijd mooier op.

Daar zou nu weleens verandering in kunnen komen. Voordat we met z’n allen over een aantal jaar aan het NFC’en slaan, kan SnapTag weleens het tussenstation worden dat deze kritieken van tafel veegt.

Volledig branded, zonder reader en ook social

Sinds een aantal maanden is een nieuwe, scanbare code in gebruik die dezelfde mogelijkheden biedt als een QR code, maar allereerst visueel een stuk prettiger oogt. SnapTags zijn interactieve logo’s voorzien van een cirkel waarin een code zit opgesloten. Door kleine onderbrekingen in deze cirkel zijn ontelbare patronen mogelijk, waar verschillende acties kunnen worden opgesloten in de code. Kortom, volledig branded, want je kunt gewoon je eigen logo gebruiken.

De codes zien er niet alleen een stuk aantrekkelijker uit, ze werken ook zonder reader. Dat betekent dat iedereen met een smartphone op zak de codes kan scannen, versturen om vervolgens de vervolgactie in bijv. een sms te ontvangen. Natuurlijk is ook een reader verkrijgbaar voor instant acces, maar een alternatief bieden voor wanneer je geen reader op zoek hebt, dat is best fijn.

SnapTag heeft naast de algemene tags ook een social variant in het leven geroepen. Door de tags te scannen worden consumenten direct doorgelinkt naar een speciale like, tweet, mail of download pagina.

Techniek versus marketing

SnapTag is, net als QR, slechts een techniek om consumenten van offline naar online te verleiden. Het is aan marketeers om de technische mogelijkheden om te zetten in goede en interessante concepten voor de consument. Dus verder denken dan alleen een link naar de eigen website, maakt het interessanter om codes te scannen. Voor een beetje inspiratie check je showcases van Coke Zero en Inception.

Natuurlijk kan een goede introductie niet zonder mooie infographic, dus daar sluiten we dan ook maar mee af. Gemaakt door SnapTag zelf, dus misschien niet helemaal objectief, maar het geeft in één oogopslag een idee van de voor- en nadelen ten opzichte van QR:

Dennis Knetemann
Creatief strateeg bij EPIC || Amsterdam

Creatief strateeg. Diginative. Designnerd. Denkt graag above, below en through the line, dwars door de box met een 360 graden blik. In begrijpelijke taal: houdt van mooie, maar vooral effectieve campagnes en concepten bedenken voor merken. Coacht daarnaast ook startups op het gebied van merk- en marketingstrategie en woont, slaapt en leeft online. Tevens parttime superheld.

Categorie
Tags

17 Reacties

    Jeroen van der Schenk

    Ik heb snaptags net even nader bekeken. De ring is inderdaad visueel een stuk aantrekkelijker, evenals de mogelijkheid om de code te voorzien van een logo of afbeelding. Het businessmodel van snaptags is echter (voor mij in elk geval) niet helder. Ik kan een offerte aanvragen, that’s it. Om snaptags voor het grote publiek herkenbaar te maken zullen ze toch volume moeten creeeren in het gebruik lijkt mij. Daarnaast heb ik welliswaar geen app nodig, maar ik moet nu wel een foto via SMS/MMS versturen? Dan voegt het nemen van een foto volgens mij weinig waarde toe boven bestaande “SMS naar


    2 januari 2012 om 05:43
    paulvandertorre

    Interessante ontwikkeling, ik vraag me alleen wel af in hoeverre die ring zelf nog ‘customizable’ is. Bij Mobile Charity Donations is de ring bijvoorbeeld groen. Is dit de enige aanpassing die mogelijk is, of kunnen organisaties hier nog verder in gaan? Het is in ieder geval een stuk beter dan QR als het gaat om branding 🙂


    2 januari 2012 om 07:28
    steph8080

    Ik vraag me af hoe accuraat dit is en of / hoe dit werkt als je telefoon gedraaid is? Verder vind ik de “lelijkheid” van de QR code wel passend, het valt enorm op. Verder zullen er early adopters moeten zijn. Ik denk niet dat veel adverteerders staan te springen om dit als eerste te implementeren.

    Mij lijkt photo recognition beter. Adverteerder zet zijn advertentie ergens in een beeldbank. Als de gebruiker de gehele advertentie of een stuk ervan inscanned wordt deze herkend. Moet goed te doen zijn met de huidige generatie mobiele camera’s.


    2 januari 2012 om 07:41
    Cristian Vorstius kruijff

    Dit is geen alternatief voor de QR code. Op zich is het idee leuk, maar tevens achterhaald omdat er vele alternatieven zijn die werken met beeldherkenning. Qtag heeft al vele ” alternatieven” de revue zien passeren de afgelopen paar jaar. Het grote probleem is dat het nooit mainstream zal worden omdat het geen open source is en er dus geen volumes mogelijk worden.

    Tevens de aantekening dat het enige verschil de noodzaak een mobiele app is. Wat betreft uiterlijk kun je een QR code een zeer aantrekkelijk uiterlijk geven. (zie bijvoorbeeld op http://www.qtag.nl of http://www.mediafusion.nl de sectie over QR code design)

    Het volgende struikelblok is dat dit systeem dus met sms werkt, de klant begint dus gelijk met betalen, dat is niet echt erg vriendelijk naar mijn idee.Het enige echte alternatief zal NFC kunnen worden, maar dat kan nog wel wat jaren duren. Grote kans dat we hier weinig meer van horen.

    Vriendelijke groet,

    Cristian Vorstius Kruijff

    Qtag amazing media


    2 januari 2012 om 07:52
    Wim Platje

    Ik heb zelf altijd gedacht dat QR-codes het niet gaan redden. Het kost voor de gemiddelde consument te veel moeite. In musea bijvoorbeeld, zie ik het nut ervan, maar dan puur als (extra) informatievoorziening voor degenen die dat willen.

    Nu dus SnapTags. Ik zie het verschil niet, afgezien van het uiterlijk. Bovendien lijkt het erop dat het nog meer moeite kost voor de consument dan de QR-code, of zie ik dat verkeerd? Je moet een mms sturen met de foto? Wat is dan het verschil met alleen het sturen van een sms? Het lijkt mij té ingewikkeld. Dat is het waarschijnlijk niet, maar als iets niet meteen duidelijk is, is de kans van slagen volgens mij kleiner.

    En wat betreft die duidelijkheid: Het grote voordeel van de QR-code ten opzichte van de SnapTag is dat de QR-code zichtbaar een CODE is. De SnapTag vereist altijd een uitleg, omdat het niet meteen duidelijk is dat het hier een scanbare code betreft.

    Ik verwacht voor beide geen lang leven, vooral niet voor de SnapTag. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb me er niet lang in verdiept en ben wel eens vaker verrast door dingen waar ik in het begin sceptisch over was. 🙂


    2 januari 2012 om 08:05
    Chuck Sterk

    Wat Jeroen ook al zegt: als je een foto moet versturen naar een sms-nummer of mailadres, is een info-sms eigenlijk sneller en makkelijker. Wat mij betreft werkt deze code dus eigenlijk ook alleen maar met een reader.


    2 januari 2012 om 08:36
    Dave

    Er staat een stukje in dat consumneten het lastig vinden om de qr reader te moeten downloaden. Heb eea goed doorgelezen en vind dit alles een zeer interessante materie. Ook voor mijn eigen bedrijf. Zie ik uiteindelijk dat ik een snaptag reader moet downloaden uit de app store eerst………. Hoe zit deze tekst dan in elkaar van jullie?


    2 januari 2012 om 09:53
    Dave

    Henri heeft helemaal gelijk wat betreft de ‘look’ van de codes. Gaat om de werking, en die weet de consument inmiddels steeds meer te vinden. Bovendien zijn er vele mogelijkheden om de code te ‘pimpen’

    Ook voor onze branche (horeca) zie ik veel mogelijkheden.

    Denk aan codes naast je gerecht op de kaart zodat de gast een lijstje kan krijgen met voedselinformatie. Denk aan allergie en eventueel afkomst oid van het product. Heel breed allemaal. Of een wijnsuggestie ernaast, compleet met verhaal of zelfs videobeelden.

    Ik denk zelf dat het QR principe er goed werkt. En het gaat er tenslotte om dat iedereen ze herkent…


    2 januari 2012 om 10:36
    probin Arap-John Tigchelaar

    Wij maken zeer veel gebruik van QR-codes zowel instore als outstore. Onze doelgroep (bouw) weet hier prima mee om te gaan en heeft m.i. geen behoefte aan separate brandingmoments. Henri stelt terecht dat het niet uitnmaakt of een QR-code nu mooi of lelijk is. Het gaat vooral om herkenning en acceptatie.


    2 januari 2012 om 11:33
    Mathijs Raap

    Ons bedrijf (One Shoe) introduceerde als eerste de QR code in Nederland, ik lees graag dit soort artikelen over eventuele opvolgers.

    Grafisch ziet het er natuurlijk beter uit dan een QR code. Maar zoals Cristian al aangaf worden QR codes inmiddels massaal herkend, mede door de karakteristieke vormgeving. En laten we ook niet vergeten dat daar een hoop tijd overheen is gegaan.

    De kracht van een QR code is juist de Quick Response. De code laat zich zeer snel scannen waarna je wordt doorverwezen naar de digitale wereld.

    Het handmatig versturen van een Snap tag werpt meteen een drempel op die marketeers met QR codes weg willen nemen.

    Ik vond trouwens wel een reader voor Snap tags in de Appstore (friends


    2 januari 2012 om 12:10
    Mathijs Raap

    (deel 2 van mijn afgebroken reactie)

    Ik vond trouwens wel een reader voor Snap tags in de Appstore (friends and fun), echter is de Snap tag zeer moeilijk te scannen.

    Kortom, het ziet er leuk uit maar ik denk niet dat we hier heel lyrisch van moeten worden. Adoptie door de massa is een traag proces, QR codes beginnen na jaren van evangelisatie eindelijk omarmt te worden. Beeldherkenning is meer voor de hand liggend als toekomstperspectief.

    Mathijs Raap (One Shoe)


    2 januari 2012 om 12:18
    Pieter Vlamings

    Gebruiksonvriendelijker maar wel mooier. Het zou een overweging kunnen zijn maar ik denk dat je dan eerder de hele tag weglaat dan de tijd neemt je publiek de SnapTag uit te leggen en te gebruiken…


    3 januari 2012 om 13:27
    karindus

    Is er al iemand die zelf een snaptag heeft gemaakt? Ik ben benieuwd naar het programma om haar te maken en vooral of dat het programma prettig werkt…. Graag reactie

    Met vriendelijke groet en mooi weer,

    Karin


    5 januari 2012 om 10:09
    Mic

    Volgens mij lezen jullie het fout. Het is met deze snaptag òòk mogelijk om hem te gebruiken via sms als je geen smartphone hebt. Dan krijg je de informatie per sms terug. Mocht je wel internet hebben dan wordt je gewon doorgelinkt net als bij QR


    11 januari 2012 om 17:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!