Hoe verleidt u de mobiele (be)zoeker?

2 januari 2012, 09:09

5 tips voor meer rendement uit uw mobiele SEA campagnes

Met wereldwijd 115 miljoen verkopen van nieuwe smartphones in het afgelopen kwartaal wordt de mobiele telefoon een steeds belangrijker vertrekpunt van zoekopdrachten. Uit recente zoekvolumes blijkt eveneens dat mobiele zoekopdrachten in de lift zitten. Goede mobiele vindbaarheid is dan ook een essentieel onderdeel binnen het werk van iedere Search Engine Marketeer. Dit artikel geeft aan de hand van 5 praktische tips inzicht in het bereiken en bewegen van de mobiele zoeker.

1. Bepaal door middel van keyword research uw belangrijkste mobiele zoekwoorden

Het startpunt van iedere SEA campagne is een gedegen keyword research. Hierbij biedt de meeste keyword software, waaronder Google’s Keyword Suggestion Tool inmiddels inzicht in mobiele search aantallen. Gebruik deze data dan ook om te analyseren met welke keywords u uw doelgroep kunt bereiken. Belangrijk hierbij is om te beseffen dat het zoekgedrag op de mobiel afwijkt van Desktop. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat bijna de helft van de mobiele zoekopdrachten bestaat uit individuele keywords.

2. Maak een scheiding tussen Mobiele Search en Display campagnes

Het bereiken van uw mobiele doelgroep met een latente interesse kan via het AdWords Display netwerk. Hierbij is het mogelijk te segmenteren tussen mobiele devices met een volledige internetbrowser, WAP telefoons (bestaan ze nog?) en alle mobiele apparaten. Daarnaast kan worden gekozen om uw AdWords display advertenties alleen te targeten binnen Android Apps (bijvoorbeeld binnen de VI of NU.nl App).

Ervaringscijfers laten zien dat bounce rates van AdWords kliks vanuit Apps naar normale websites erg hoog zijn. Voor het adverteren van uw Apps is dit kanaal wel zeer geschikt.

3. Zorg voor een duidelijke call-to-action in de advertentie variant

Het verleiden van de mobiele zoeker begint met een goede advertentie tekst. Click-to-call buttons en directe mobiele app downloads zijn voorbeelden van nieuwe call-to-actions die de mobiele versie van AdWords u biedt. Voor advertenties van sites zonder apps of telefonische contactmogelijkheden bieden Mobile Ad Sitelinks de zoeker de mogelijkheid direct te navigeren naar de mobiele pagina die het meest relevant voor ze is.

4. Meet de kwaliteit van de traffic per mobiele device door

Google Analytics geeft u zeer specifiek inzicht in de kwaliteit van de SEA sitebezoeker per mobiele device. Analyseer deze gegevens dus nauwkeurig en bekijk uw prestaties per apparaat. Zo kan het voorkomen dat bounce rates via de iPad rond de 40% zijn terwijl via bijvoorbeeld bepaalde HTC Android devices een weigeringspercentage laten zien van 80%. Wanneer conversies via mobiele devices achterblijven en er geen mobiele strategie is, valt te overwegen om met SEA naast Desktops en Laptops alleen iPads te targeten.

5. Optimaliseer uw landingspagina’s voor mobiel verkeer

Voor mobiele sites is het uiteraard van belang rekening te houden met de schermgrootte en gebruikersgemak. Uw mobiele bezoekers zitten niet te wachten op lange teksten en uitgebreide contactformulieren. Zorg er dus voor dat uw landingspagina’s weinig content bevatten, bestaan uit enkele columns en ingebouwde functionaliteiten bevatten als call-buttons en navigatie mogelijkheden. Gelukkig is er inmiddels technologie beschikbaar om ook voor mobiele sites A/B en Multivariate testen uit te voeren. Tools zoals Usabilla hebben inmiddels mobiele versies ontwikkeld van hun UX tools waarmee heatmaps kunnen worden gemaakt en feedback kan worden verzameld van het gebruik van uw mobiele landingspagina’s.

Hoewel Search Engine Advertising via de mobiele telefoon duidelijke kansen biedt voor bedrijven, wordt dit kanaal nog vaak verkeerd ingericht. Het startpunt van een goede mobiele SEA campagne begint dan ook met het besef dat de mobiele zoeker zich significant anders gedraagt. Door in te spelen op mobiel zoekgedrag met andere call-to-actions (zoals click-to-call en app downloads), specifieke mobiele landingspagina’s in te richten en het rendement per device type door te meten kunnen mobiele SEA campagnes rendabeler worden ingezet.

Deze blogpost is geschreven door Willem Blom van Expand Online.

Expand Online
Commercieel directeur bij Expand Online Rotterdam

Expand Online is een rendementsgericht online marketing bureau uit Rotterdam met een ervaren team van hoogopgeleide online marketeers. De dienstverlening van Expand Online bestaat uit een combinatie van zoekmachine marketing, online adverteren, web analytics en social media adverteren. Expand Online is Google Cerfitied Partner, SEOmoz Pro Member, Google Analytics Accredited Individual. In november 2011 zijn we uitgeroepen tot FD Gouden Gazelle 2011 in de regio Zuid-Holland.

Categorie
Tags

1 Reactie

    watispingen

    heel handig artikel. ik probeer voor mijn website nu ook naar de mogelijkheden te kijken betreft mobile marketing. Met name hoe je moet adverteren en hoe je een website er op moet afstellen.


    3 januari 2012 om 20:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!