Deloitte TMT trends: ‘multi tablet’ huishoudens, 3d printing en big data

18 januari 2012, 05:26

In 2012 zal een groot aantal huishoudens in het bezit zijn van een tweede tablet. Tevens zal het aantal apps dit jaar verdubbelen. Het dataverbruik van mobiele internetverbindingen zal flink toenemen doordat consumenten meer en meer naar gemiste tv uitzendingen en video’s op hun tablet en smartphone kijken. Dat zijn de verwachtingen van Deloitte voor de ontwikkelingen en trends binnen de wereldwijde technologie-, media- en telecombranche. Waar het aantal big data projecten in 2011 nog gering was, wordt er in 2012 voor 1 tot 1,5 miljard dollar uitgegeven aan big data projecten. Deloitte verwacht dat 3D printing met name succesvol gaat zijn in niche markten, zoals voor klussen.

‘Multi tablet’ huishoudens

De markt van consumentenelektronica zal blijven groeien in 2012. Deloitte verwacht dit jaar een record aantal verkochte smartphones en tablets en in opkomende markten een groeiende vraag naar goedkopere tv’s en computers. Daan Witteveen, managing partner TMT binnen Deloitte: “De kosten van technologie zijn sterk gedaald gedurende de afgelopen drie decennia. Bovendien zullen consumenten in economisch moeilijke tijden nog eerder hun vakantie opgeven dan een keuze moeten maken tussen bijvoorbeeld een nieuwe televisie of een tablet.” Opvallend is verder dat van alle tablets die in 2012 wereldwijd over de toonbank gaan 5% (circa vijf miljoen) gekocht wordt door huishoudens die al in het bezit zijn van een tablet. “Een niet eerder vertoonde ontwikkeling. Het duurde immers meerdere decennia voordat meer dan 5% van de huishoudens over meer dan één auto, telefoon, radio of tv beschikten en zelfs tien jaar voordat meer dan 5% van de huishoudens meerdere mobiele telefoons bezaten,” aldus Witteveen. Deze conclusie wordt eveneens getrokken door Sanoma en Intomart.

Tv programmering

De sterke verkoop van tablets stimuleert ook het zogenaamde ‘catch up’ tv (bekijken van opgenomen video’s). Smartphone en tablet bezitters kijken wereldwijd in 2012 tijdens ov-reizen vijf miljard uren naar ‘catch up’ tv. Van Rijsewijk: “Het opnemen van content op telefoons en tv’s kent nog wel wat technologische problemen en ook is dit niet in alle gevallen legaal. Echter,voor de programmaproducenten zorgt ‘catch-up’ tv ervoor dat meer mensen meer tv kijken.” Bovendien doet dit niets af aan de kracht van de reguliere tv programmering. Deze lijkt ook in 2012 niet te lijden onder de opkomst van technologische ontwikkelingen als DVR en tv ‘on demand’. Maar liefst 95% van alle bekeken tv programma’s worden immers live of binnen 24 uur na het originele tijdstip van uitzending bekeken. “Technologie heeft de tv programmering dus niet versplinterd,” concludeert van Rijsewijk.

3D printing

Deloitte verwacht dat de markt voor 3D printen dit jaar zal verdubbelen. Met name niche markten, zoals die van gereedschap, en markten met een long tail zijn geschikt voor 3D printing. Wel is er een enorme hype ontstaan rondom 3D printen. Zo wordt het door sommigen geprezen als ‘de volgende stap naar democratie’. Voorlopig is dat nog lang niet zover. 3D geprinte producten zijn momenteel nog niet duurzaam, goedkoop en alleen praktisch voor eenvoudige producten.

Waar 3D printen wel erg geschikt voor is, is het ontwikkelen van prototypes, gepersonaliseerde producten en producten met een beperkte oplage. Daarnaast blijft het printen van gecompliceerde producten moeilijk. Een hoesje printen is mogelijk, maar niet een hele smartphone.

Big data

Big data is een topic wat steeds meer voorbij komt ook hier op Marketingfacts. Big data gaat over de groeiende hoeveelheid aan (online) datastromen waar organisaties over te beschikken. Het organiseren en analyseren van deze data, en daaruit de juiste conclusies trekken, is voor vele organisaties een grote uitdaging. Zo publiceerde Oracle afgelopen week een onderzoek waaruit bleek dat organisaties de Big Data revolutie onderschatten. Big Data wordt alsmaar belangrijker door ontwikkelingen zoals meer interactie tussen consumenten en merken via mobiele apparaten, een stijging van de M2M (machine to machine) communicatie en organisaties die meer en meer informatie in eigen processen integreren. Deloitte raamt de omzet van de ‘big data’ markt op 1 tot 1,5 miljard dollar.

Apps

De tabletmarkt zal in 2012 meer gaan variëren qua grootte, vermogen, prijs en besturingssysteem in 2012. De variëteit aan tablets, maar ook smartphones, vormt een extra uitdaging voor app ontwikkelaars. Om wereldwijd alle app gebruikers te kunnen bedienen, moeten er honderden verschillende varianten van een app ontwikkeld worden om tegemoet te kunnen komen aan bijvoorbeeld de verschillende schermgroottes, besturingssystemen en talen. Tenzij we naar multi-platform apps of HTML5 applicaties gaan. In 2012 zal het totaal aantal apps wereldwijd toenemen tot 2 miljoen, wat een verdubbeling van het aantal apps in december 2011 inhoudt. Echter, het aandeel betaalde apps blijft klein en het creëren van ‘blockbusters’ wordt moeilijker. “Met zo veel keuze moeten app stores nadenken over de mogelijkheden om de kwaliteit van hun apps te waarborgen. Ze kunnen overwegen lidmaatschap te vragen voor bepaalde app bundels binnen een bepaald genre,” zegt Roel van Rijsewijk, director en programmaleider TMT Predictions binnen Deloitte.

Over het onderzoek

In totaal heeft Deloitte 18 trends benoemd voor 2012. Het rapport is tegen betaling beschikbaar. Een overzicht van alle trends:

    Technologie

  • Consumer tech demand deflies the economic headwinds
  • It takes two to tablet: rise of the multi-tablet owner
  • Billions and billions: big data becomes a big deal
  • Hard times for the hard disk: solid state storage surges
  • Ambient radio frequency power harvesting: a drop in the bucket
  • 3D printing is here: but the factory in every home isn’t here yet
  • Media

  • Targeted television advertisements miss the point
  • The schedule dominates, still
  • All about for the catch-up commuter thanks to the digital PVR
  • A brand new day for online ads
  • Market research is all in your head: MRI machines and media
  • Extracting the premium from social games
  • Online coupon intermediares: from novelty, to celebrity, to sizeable niche
  • Telecommunicatie

  • The $100 smartphones reaches its half billion
  • NFC and mobile devices: payments and more!
  • Web bypass: delivering connectivity without the internet
  • Here come more data caps: it’s the end of the (wire)line for unlimited internet
  • So many apps, so little to download
Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!