Brikki, een aandoenlijk leeuwtje als gecrowdsourded kindermerk?

25 januari 2012, 07:31

Afgelopen week maakte ik kennis met de kinderapp Brikki. In de gratis app krijg je één boekje cadeau en twee kun je erbij kopen voor 79 cent per stuk. Binnenkort volgen er meer boekjes. Elk boekje bevat 15 ‘verhaaltjes’ over Brikki de leeuw. Een ‘verhaaltje’ is één afbeelding, gemaakt door Ingmar de Lange en passend bij een belevenis van Brikki, bedacht door het vierjarige neefje van Ingmar, Karsten.

Zo’n verhaal is maar een paar zinnen lang en wordt voorgelezen door een kind van ongeveer dezelfde leeftijd als Karsten. Het laat zich een beetje vergelijken met het ‘in de kring zitten’ in groep 1 of 2, waarbij een kind mag vertellen wat het heeft getekend. Alleen is het hier dus Karsten die iets bedenkt en Ingmar die het vervolgens visualieert. Maar niet alleen Karsten kan zijn fantasie de vrije loop laten. Het motto van Brikki is ‘iedereen die Brikki leest, kan Brikki bedenken.’ Binnenkort komt er een update van de app, waarbij iedereen zijn of haar eigen Brikki verhaaltje kan maken.

Alles heeft een erg hoge ‘cuteness’ factor. De eerlijkheid van de verhaaltjes van ‘hoofdredacteur’ Karsten is aandoenlijk, het beeld vrolijk en eenvoudig en de voorleesstemmetjes zijn schattig. Je zit met een permanente glimlach alles te bekijken, te lezen en te luisteren. Ik ben ervan overtuigd dat de kinderen waarvoor Brikki bedoeld is, heel geboeid zullen zijn en hun ouders vertederd.

De centjes

Maar omdat dit een marketing website is en geen app recensiesite, zat ik uit te rekenen wat Brikki voor inkomsten zou moeten genereren. Er zit veel werk in, ook al ziet het er allemaal simpel en basaal uit. Als hobbyproject kan zoiets, maar zakelijk had ik mijn bedenkingen. Van die 79 cent per 15 Brikki verhaaltjes hou je namelijk bruto 48 cent over, na afroming door Apple. En binnen een klein taalgebied als het Nederlandse is het bij die prijs nauwelijks mogelijk om alle uren die je erin stopt, terug te verdienen met de aantallen downloads. Aangezien Ingmar de Lange bepaald geen onbekende is in de marketingwereld en hij daar vast zelf ook wel over na moet hebben gedacht, hebben we maar even met elkaar gebeld. Het verhaal werd snel duidelijker.

Crowdsourcen van verhalen

Brikki is meer dan alleen een leuk character in een app. Er is een Brikki website waarop je nu al zelf Brikki verhaaltjes kunt maken en Ingmar heeft veel plannen met Brikki. Zo start er binnenkort een actie i.s.m. Hyves en Interbest, waarop kinderen het volgende zinnetje af kunnen maken: “Brikki vindt dat grote mensen moeten…”. De leukste inzending komt op een 200 vierkante meter groot Interbest billboard langs de snelweg te staan. Kinderen van Karstens school gaan de reuzen-Brikki inkleuren.

Al pratend met Ingmar kom ik erachter dat Brikki inderdaad vernieuwend is. Met speels gemak wordt er een nieuw kindermerk bij elkaar gecrowdsourd door de doelgroep zelf. Een interessante merkoperatie volgens een bijna organisch proces en niet eerder vertoond. Brikki is Nijntje 2.0, zoals Ingmar het zelf noemt en ineens begin ik het kosten/baten aspect van de app met andere ogen te zien.

Graphics

Ik heb wel een kleine kanttekening bij het hele project. Een vergelijking met Nijntje ligt voor de hand, maar die is tegelijkertijd een beetje aanmatigend. Nijntje lijkt zo simpel, maar is geniaal in zijn eenvoud én gemaakt door een van Nederlands begaafdste grafisch ontwerpers. Dat zie je. Brikki vind ik zeker niet slecht gemaakt, maar het mist de brille van Bruna. Als ik dat combineer met het in mijn ogen iets te ver doorgeschoten basale van de app, dan moeten de makers (naast Ingmar ook appbouwer Ronald Luitwieler) erg oppassen dat het er niet ‘cheap’ uit gaat zien. Want de mix tussen ‘verrek, dit heeft echt wat’ en ‘tikkeltje goedkoop’ die het beste mijn eerste indruk beschrijft toen ik de app zag, is niet helemaal weggenomen. Misschien ben ik de enige. Maar de bredere marketinggedachte achter Brikki vind ik reuze slim en boeiend. Brikki heeft potentie en kon wel eens heel ver komen. Hij is breed inzetbaar en – ook niet onhandig – heel eenvoudig over te zetten naar andere taalgebieden.

Bert Vegelien
uitgeefadviseur bij Vegelien Advies

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!