Yuri van Geest: Nederlandse ambassadeur Singularity University
Als er iemand in Nederland is die zich verdiept in technologische singulariteit, is het Yuri van Geest. Deze ‘professionele innovator’ is meervoudig alumnus van de Singularity University die hoofdzakelijk wordt geïnitieerd door NASA en Google.
Afgelopen maandag organiseerde hij namens de Singularity University een event in Rotterdam en werd er een contest voor studenten gelanceerd. Yuri is ambassadeur voor Nederland van deze universiteit. In die hoedanigheid zal hij elk jaar meerdere events rondom deze universiteit organiseren. Klein en groot, voor verschillende doelgroepen. Ook is op 30 januari 2012 een weblog gestart op dit gebied met toonaangevende Nederlandse en Europese Singularity experts.
Intro
Vanuit intrinsieke behoefte is Yuri van Geest al jaren geleden gestart met een constante zoektocht naar innovatie. Hij volgde ‘technologie’. Dat was toen nog een keuzevak (!) bij zijn economische opleiding aan de Erasmus Universiteit, inmiddels is het nergens meer weg te denken. Vanaf het moment dat hij aan de Singularity University had deelgenomen is zijn leven veranderd. Na die eerste keer is Yuri ongeveer 10 keer op de universiteit geweest. Deze universiteit is mede opgericht door de Edison van onze tijd, Raymond Kurzweil, die met zijn boek ‘The Singularity is near’ een beangstigend maar zeer boeiend beeld over de toekomst schept. Singulariteit is de perfecte integratie tussen mens en techniek, een technologische verandering waarmee we in een maatschappij belanden waarin geen onderscheid meer bestaat tussen mens en machine.
Event & contest
Afgelopen maandag organiseerde Yuri een evenement waarbij een selectief gezelschap kon aanhoren wat bijvoorbeeld Marc Goodman (Interpol IT-criminaliteit) te vertellen heeft over dit onderwerp. Hij legde uit hoe criminelen en terroristen in toenemende mate sociale media gebruiken om slachtoffers te maken. Op de website van de Singularity University kunnen Nederlandse studenten en jongeren aan een contest meedoen om kans te maken aankomende zomer een Graduate Student Program (GSP12) te volgen aan deze waanzinnige universiteit, samen met de beste denkers van de wereld. Helemaal gratis, met een waarde van 25.000 dollar.
Er worden maar liefst twee prijzen in Nederland uitgedeeld bij de lokale GSP12 contest, deze prijzen worden mogelijk gemaakt door T-Mobile en FreedomLab. De prijzen betreffen twee plaatsen in het zomerprogramma op de NASA campus in Silicon Valley. Het evenement afgelopen maandag werd verder mogelijk gemaakt door Info.nl, Open Industries, TNO en de Gemeente Rotterdam. Vorige week interviewde ik Yuri over deze mega-interessante materie, die in Nederland té weinig op de agenda staat. In deze post een samenvatting, geclusterd per onderwerp.
Singularity
In 1993 lanceerde Vernor Vinge (SF-schrijver en wiskundige) het begrip ‘singularity’ in een inmiddels wereldberoemd essay met dezelfde titel. De singulariteit is de ultieme integratie tussen mens en machine. De singulariteit wordt ook wel omschreven als een tijd in de toekomst waar het mogelijk moet zijn om een kunstmatige intelligentie te creëren die op zijn minst gelijk is aan de menselijke intelligentie.
Yuri van Geest houdt zich voornamelijk bezig met de ontwikkelingen op het gebied van bio-, nano- en neurotechnologie, kunstmatige intelligentie, DNA en robotics. Alles om ons heen wordt op den duur aangesloten op IT, ‘the internet of things’ is daar een voorbeeld van dat voor veel mensen iets beter te begrijpen is. Als alles om ons heen connected is, kan dat enorm veel voordelen met zich mee brengen. De volgende stap kan betekenen dat niet alles connected is, maar een eigen intelligentie heeft ontwikkeld om met ons mee te denken.
Wet van Moore
De technologische vooruitgang gaat steeds sneller. De wet van Moore beschrijft dat de technologische vooruitgang iedere twee jaar verdubbelt. Als je dat exponentieel doortrekt en bedenkt dat we in 40 jaar van een computer zo groot als een huis naar een computer die in je broekzak past zijn gegaan, is het niet ondenkbaar dat over 40 jaar door nanotechnologie er kleine computers door je bloedvaten stromen. De snelheid van technologische vooruitgang is onder andere te zien aan de stappen die worden gemaakt op gebied van de kwantumcomputer. Met deze nieuwe vorm van computer-architectuur zijn we in staat om grote hoeveelheden data te analyseren en hier allerlei verbanden en patronen tussen te leggen.
Een stapje verder ligt DNA computing, ongeveer hetzelfde principe, maar dan zijn wij zelf de belangrijkste drager van (erfelijke) data. Over 10 jaar zijn we in staat DNA profielen te analyseren waardoor bijvoorbeeld Google nog meer gepersonaliseerd diensten kan gaan aanbieden. Quantified self is hier weer een voorloper van, het meten en analyseren van je persoonlijke informatie met betrekking tot slaap, werk, sport, etc. Jawbone UP, FitBit, Nike Fuelband zijn voorbeelden van quantified self, nu nog allemaal op en om je lichaam, nog niet er in.
Privacy
Privacy wordt met de singulariteit vanzelfsprekend alleen maar belangrijker. Volgens Yuri gaat het er in essentie om dat je mensen informeert, een keuze biedt en vooral respecteert. Als gebruikers iets niet willen, moet je ze het vooral niet opdringen, zoals Google+ soms doet bijvoorbeeld. Je moet investeren in je product, maar blijkbaar is het product Google+ nog niet goed genoeg en worden mensen min of meer gedwongen. Dit is natuurlijk niet de juiste manier, maar grote spelers als Google en Facebook proberen de grenzen op te zoeken om te kijken hoe ver ze kunnen gaan. En wij consumenten nemen ook steeds meer zomaar aan, privacy vraagstukken waar we nu over struikelen, nemen we misschien over 3-5 jaar wel voor lief.
Singularity University
Deelnemers van de Singularity University komen van alle verschillende disciplines en alle uithoeken van de aarde, allemaal met het doel de weg naar de (technologische) toekomst beter te leren kennen en vorm te geven. De universiteit heeft als partners onder meer bedrijven als NASA en Google aangetrokken. Voor NASA is de singulariteit erg interessant. Nu wordt er onderzocht hoe we het leven op Mars kunnen aanpassen aan de mens, maar waarom niet de mens dusdanig aanpassen zodat we op Mars kunnen leven? Google wil alle vormen van data indexeren, en door middel van bio-, nano- en neurotechnologie worden mensen geanalyseerd en uiteindelijk geïndexeerd. Daarmee kan Google in de toekomst mogelijkerwijs een soort coach worden die je op de hoogte brengt van wat er bijvoorbeeld niet goed gaat in je lichaam en hoe je daar mee om zou moeten gaan.
Dit is slechts een scenario, de vraag is of de gebruiker dit zal toestaan, in welke mate en door wie. Je DNA en hersenactiviteit zijn natuurlijk ook gewoon een soort data, die vergeleken kunnen worden met DNA-structuren en hersenactiviteit van anderen om patronen te herkennen en zo eerder te reageren op mogelijke gevaren.
Hoe ziet een gemiddelde dag op deze prestigieuze universiteit eruit vroeg ik Yuri? Na te beginnen met sporten start de dag van half negen tot begin van de middag met ongeveer drie lezingen. In de middag worden er workshops gehouden waar je meer in contact komt met de mededeelnemers van het programma en je buigt over allerlei aan de singulariteit gerelateerde vraagstukken. ’s Avonds is er nog wat tijd voor ontspanning en kan je netwerken met je studiegenoten. Het bezoeken van innovatieve bedrijven in Silicon Valley behoort ook tot een onderdeel van het programma, waar in alle gevallen de CEO tijd vrijmaakt om de groep rond te leiden.
Innovatie in Nederland
Yuri ziet een stroeve innovatieve vooruitgang in Nederland. In Nederland kampen we met de vergrijzing. Dit in tegenstelling tot India, waar relatief gezien veel meer jongeren zijn waardoor een échte innovatiecultuur bestaat. De overheid in Nederland is ook te voorzichtig vergeleken met andere landen en mist een sterke visie op dit gebied. In het technisch onderwijs lopen de aanmeldingen ieder jaar terug, en dit wordt niet genoeg gestimuleerd. Yuri schreef zelf mee aan het adviesrapport ‘Creatieve industrie in topvorm’ dat werd aangeboden aan Minister Verhagen.
Dit rapport werd goed ontvangen, nu is het zaak de adviezen goed te implementeren. Dit ligt qua planning op koers. De missie van dit rapport, Nederland moet in 2020 één van de meest creatieve economieën van Europa zijn, kan alleen worden waargemaakt als alle belanghebbenden er samen iets van durven te maken. In tijden van crisis ontbreekt het helaas vaak aan lef. En dat terwijl de crisis natuurlijk een kans biedt om alle nieuwe ontwikkelingen sneller te implementeren. Verandering is noodzakelijk!
Afsluiting
Yuri van Geest is een ervaren professional die oprecht zijn hart volgt, die leeft voor innovatie en daar zijn energie uit haalt. De singulariteit biedt hem een uitdaging die altijd genoeg blijft boeien maar nooit helemaal opgelost wordt. Precies dat maakt dit onderwerp zo uitdagend. De inschrijving is geopend voor de contest waar studenten en jongeren aan mee mogen doen, ik kan alleen maar iedereen die in aanmerking komt aanbevelen hieraan deel te nemen; dit kan je leven veranderen. Doel is om grote maatschappelijke en mondiale vraagstukken op een unieke manier effectief aan te pakken waarbij exponentiële technologieën een hoofdrol spelen.
Voor meer achtergrond informatie over Yuri en singulariteit is hier nog een aflevering van Top Names en een Energize interview te vinden. Bovendien kan ik iedereen de documentaire ‘Transcendent Man’ over het leven en de drijfveren van Raymond Kurzweil aanraden.
Mooi artikel over Singulariteit. En Yuri :-). Miste nog wel even wat de daadwerkelijk wedstrijd was.
* Excellent academic track record and performance
* Entrepreneurial track record
* Submitting an original solution leveraging exponential technologies to tackle key global or Dutch challenges impacting at least millions of people in 10 years from now. This solution should be focused on stimulating and enhancing the social cohesion/integration locally (E.g. differences between rich and poor, less cultural tension, social change)
Wel zo belangrijk. Ze willen weten hoe jij bij wilt dragen om de wereld te beteren. Een erg mooi streven. Meteen even inschrijven. Ideeen genoeg.
Het is een prijsvraag met als prijzen 10 weken op het NASA campus. Een fantastische en unieke prijs. Met sprekers als Vint Cerf, Tim O’Reilly, Esther Dyson, John Gage, Ray Kurzweil, Daniel Kraft etc.
Kan helaas zelf niet meedoen 😉
Deadline: 15 maart 2012
@mike als je een aanbeveling nodig hebt om meer kans te hebben toegelaten te worden: je weet me te vinden, het is je zeer gegund!
@yuri goed bezig. Vooral benieuwd hoe je de stap ziet ontstaan waar de “Quantified Self populatie” bereid is om hun eigen data te delen met aanbieders van diensten / producten en onder welke voorwaarden dan. Nieuwe business modellen, of gewoon een ouderwetse “geef mij iets en dan krijg je korting/iets gratis?”. Relevantie zal belangrijk zijn, maar wat mag Nike bijvoorbeeld met de Fuel data en wie staat toe om dat volledig te gebruiken? Of is het inderdaad gewoon een kwestie van groei en vinden we ’t zodadelijk normaal dat we deze data ook met bedrijven delen?
Mijn idee is dat we dat wij steeds meer gaan delen. Meer openheid en transparantie maar wel selectiever en bewuster. De trend naar User Owned Data zal ook meer naar voren komen. Uiteraard is alles een win-win relatie danwel transactie. The User is the Product als iets gratis is zal naar mijn idee veranderen in modellen waar de User ook financieel gaat profiteren van het succes van een organisatie.
Het delen van persoonlijke / intieme data zal personalisatie van content en diensten met zich mee brengen alsmede serendipiteit (gunstig toeval / hulp). Quantified Self en het delen van DNA en neuroprofielen zijn een logisch vervolg op Twitter en FourSquare. Intiemer maar in essentie niet anders. De wetgeving wordt binnenkort aangepast om oneigenlijk gebruik van deze intieme data te voorkomen (zorgverzekeraars en wetgevers -> discriminatie). Alleen zullen we wel bewuster worden van alle nadelen door hackers, crimininaliteit (cyberwarfare) en oneigenlijk gebruik door commerciele organisaties alsmede overheden. En daardoor ook tegenmaatregelen nemen en zeker zullen eisen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!