Van kneuter-marketing tot aan de consument in de boardroom – trends in 2012

14 februari 2012, 12:10

Bij the valley zijn we eens gaan nadenken wat we van 2012 kunnen gaan verwachten. En in die glazen bol zagen we (heel toevallig) 12 trends die gaan doorbreken in 2012. In dit artikel een overzicht van de voorspellingen, met als klap op de vuurpijl het gehele trendrapport.

1. Kneuter-marketing

Volgens creatief directeur Krijn Smits (Pickle Factory) gaan we weer heel veel kneuterigheid zien. Sympathieke, kleinschalige initiatieven. Gisteren bedacht, vandaag gelanceerd en morgen weer vergeten.

Een dag later loopt de tijdslijn alweer vol met reacties op Jackie’s Niggabitch.

2. De marketeer wordt regisseur van zijn eigen resultaten

Strategy director Gerben Busch (Veritate) voorspelt dat de marketeer de touwtjes weer in handen gaat nemen. Het mediabureau, het themabureau, het actiemarketingbureau, het onlinebureau, ze meten allemaal een ander stukje en puzzelen dat allemaal in elkaar. Maar een click of view in de ene rapportage is de andere niet. Reden temeer voor marketeers om de regie naar zichzelf toe te trekken.

Direct inzicht in hoe je website, app, Facebook fanpage of online campagne presteert.

3. Mobile, my remote, my wallet, my life

Jerry Lieveld, creative director van mobtzu, voorspelt dat ons mobile device een nog belangrijkere rol in ons leven gaat spelen. We regelen onze boodschappen er mee, we zijn altijd op de hoogte van het laatste nieuws, communiceren er constant mee, kijken er televisie mee en herinneren dat ene liedje dankzij Shazam. Het wordt naast de afstandbediening van je leven ook je portemonnee. Tijd voor merken om mobiel centraal te stellen en onderdeel van het leven van de consument te worden.

We gebruiken het als wekker, checken onze e-mail, social networks en pas dan zijn we wakker.

4. Design komt tot leven

Senior art director Jeroen Smeets (the people’s valley) weet ons te vertellen dat het in de digitale designwereld helemaal geen crisis is. Het mag weer een beetje meer zijn. We mogen weer scrollen, textures gebruiken, grotere images, caroussellen en parallaxen. Er mag weer gevoel in.

Vorm en functie zijn immers vrienden geworden. Het design leidt de bezoekers.

5. De consument in de boardroom van merken

Ik (Sytse Kooistra, social media strateeg bij Pickle Factory) voorspel dat echte mensen een stem gaan krijgen in de boardroom. De merken die in 2011 massaal actief zijn geworden op social media, gaan daar de (positieve) consequenties van merken. Waar de consument het campagnematig voor het zeggen had bij verschillende merken, gaan persona’s plaats maken voor echte verhalen van echte mensen.

Echte mensen met echte verhalen en problemen.

6. Conversie gaat social, conversie gaat mobiel

Online marketeer Liska Koekoek (the people’s valley) verwacht nog meer conversiemomenten dankzij de volwassenheid en convergentie van social en mobile. Zeker met de ontwikkelingen op het gebied van mobiel betalten en betalen op social media platforms. Van ‘hot’ als communicatiekanalen naar ‘red hot’ als verkoopkanalen.

Mobiel en social media kunnen hierin dus een katalysator zijn naar nog hogere conversiecijfers.

7. HTML 5 is de bom!

Lucien Immink (senior front-end developer bij the people’s valley) voorspelt de definitieve doorbraak van HTML 5. 2012 zal het jaar worden waar het gebruik van plugins om Rich Media weg gaat en wordt vervangen door standaard HTML-onderdelen.

Het is tijd voor een nieuwe technologie die door alle apparaten wordt ondersteund.

8. Mobile device als eerste inbox

Als event driven marketeer bij Veritate weet Ernst Muller als geen ander hoe, waar en wanneer mensen hun e-mail openen. In 2011 is het openen van e-mail op mobile devices al gestegen van 8% naar 20% en dit gaat naar verwachting doorzetten naar ruim 40% in 2012.

Hierdoor neemt de aandacht van de boodschap af.

9. One for all

Senior art director Jeroen Smeets (the people’s valley) weet ons te vertellen dat dankzij responsive design we eigenlijk nog maar één website nodig hebben in 2012. Deze past zich gewoon aan aan het device waarop je de website bekijkt. Dit alles heeft eigenlijk maar één nadeel: die ene site zal wel iets meer gaan kosten dan die ouwe uit 2011. Maar je hebt er dan nog maar eentje nodig.

We gaan experimenteren, veel meten, fouten maken en verbeteren

10. Echte interesse loont

Strategy director Gerben Busch (Veritate) weet als geen ander dat echte interesse loont. En nou klinkt dat niet nieuw, maar voor veel merken is dat nog geen gesneden koek. In 2012 gaan we afscheid nemen van losse flodders en eindelijk écht met scherp schieten. Amor in hoogsteigen persoon.

Als het gedrag van mensen op social media één ding duidelijk maakt, is het wel dit: mensen willen relaties met merken.

11. The importance of feel

Design director Vincent Koopmans (mobtzu) voorspelt het einde van fysieke knopjes. Siri, Android Personal Assistent, Kinect en multi-touch gesture support in MacOS X Lion. Wie heeft er nog knopjes nodig in 2012?

We gaan in 2012 echt van die knopjes af.

12. Een merk als som der daden

En als laatste heb ik (Sytse Kooistra, social media strateeg bij Pickle Factory) nog een voorspelling voor 2012. Het wordt weer tijd voor merken om dingen te gaan doen. Marketeers met de poten in de modder. En daarna mag je er over vertellen, of zelfs mee adverteren. Maar denk wel goed na over de communicatiekracht van de dingen die je doet. Zowel positief als negatief.

Merken moeten hun daden beoordelen op de communicatiekracht en hoe het de propositie bewijst.

Bekijk, lees en/of download het gehele trendrapport hieronder!

Sytse Kooistra
Strategy Director bij Isobar

Sytse werkt als Strategy Director bij digitaal creatief bureau Isobar. Hij heeft een digitale achtergrond, respect voor sterke merken en een zwak voor speciaalbier.

Categorie
Tags

1 Reactie

    bertwin.menninga@o2mc.eu

    Ben benieuwd welke van deze voorspellingen uitkomen.

    Met betrekking tot punt 2 zal het niet direct zijn dat marketeers inzichten krijgen in de prestaties van de kanalen. Als het goed is, zijn die inzichten er. Ik denk dat marketeers vooral op zoek gaan naar de mate waarin kanaal 1 bijdraagt aan het succes van kanaal 2 om deze inzichten vervolgens direct (real time) om te zetten in acties (bv verschuiven van budgetten).


    17 februari 2012 om 11:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!