Hoe personaliseer je een direct mail met behulp van Social Media?

23 juni 2011, 06:00

Een aantal weken geleden schreef ik op DMmediaplein over social media ter inspiratie voor een direct mail . Het artikel ging dieper in op de combinatie social media met traditionele media zoals direct mail. In het artikel werden vijf mogelijkheden voor het gebruik van social media voor een direct mail besproken. De eerste mogelijkheid is het personaliseren van een direct mail. Immers op social media laten mensen interesses en persoonlijke berichten achter.

Waarom personalisatie?

Vorig jaar heeft PostNL (voorheen TNT Post) in samenwerking met Rijksuniversiteit Groningen onderzoek gedaan naar de succesfactoren van een Direct Mail. Een variabele die daarin werd onderzocht is de mate van personalisatie door media. Daar kwam uit naar voren dat persoonlijke reclame nog steeds het liefst via de post wordt ontvangen (53% versus e-mail 25% en geen voorkeur 13%). Verder bleek dat de meeste direct mails die worden verstuurd niet specifiek zijn (in 63% van de gevallen). Opvallend aangezien specifieke mailings beter opvallen en een beter reclamebereik hebben. Social media biedt marketeers de kans om een direct mail persoonlijk te maken en dus meer respons en bereik te realiseren.

Personalisatie door ontvanger data te gebruiken

Een marketeer kan zijn mailing vanuit de verzender personaliseren, maar ook vanuit de ontvanger. Om een direct mail vanuit de ontvanger te personaliseren is het belangrijk om te luisteren naar je doelgroep. Dit kan een marketeer doen door lid te worden van LinkedIn, Facebook of Hyves groepen. Volg de discussies maar stel ook zelf vragen aan de volgers van deze groep. Deze input kan in sommige gevallen representatief zijn voor de totale doelgroep die je wilt bereiken met een direct mail.

Naast de verschillende social media groepen kan een marketeer er ook voor kiezen om specifiek bepaalde personen te volgen om te luisteren naar zijn behoeften en interesses. Dit kan vooral handig zijn wanneer bepaalde klanten een enorme waarde hebben voor een organisatie. Door echt specifieke elementen te gebruiken van personen zorgt het ervoor dat de ontvanger verrast is en dat de mailing beter opvalt. Een goed voorbeeld van mensen persoonlijk aanspreken is de surprise actie van KLM (eind 2010). De ontvanger is verrast en zal waarschijnlijk naderhand positief denken over KLM.

Ook voor personalisatie naar een grote groep mensen kan een marketeer gebruik maken van social media. Dit kan worden gedaan door gebruik te maken van diverse social media analyse tools, zoals Google Insight, Inside Facebook en Trendistic. Deze tools bieden de mogelijkheid om de interesse van bepaalde doelgroepen op bepaalde momenten inzichtelijk te maken.

Personalisatie door verzender informatie te gebruiken

Naast personalisatie vanuit de ontvanger kan een marketeer ook personaliseren vanuit de verzender. De ontvanger kan zijn mailing persoonlijk maken door zijn handtekening onder de boodschap te plaatsen, maar ook door zijn social media profiel gegevens achter te laten op de mailing. Door ontvangers naar een persoonlijke (social media) pagina te leiden, via een URL waar de naam van de verzender in staat, creëert een verzender geloofwaardigheid en dus vertrouwen. Het is verstandig om referenties te laten zien op de landingspagina/social media profielpagina om zo nog meer betrouwbaarheid uit te stralen. Een goed platform voor dit is LinkedIn.

Concluderend, social media is een uitstekende bron voor het personaliseren van een direct mail. Zowel aan de ontvangers kant als de verzender kant kan een mailing worden gepersonaliseerd. Personalisatie raakt mensen en zal een positief effect hebben op de response en het bereik van een mailing.

Daan Koek
Founder & CEO bij Aimy

Daan Koek heeft veelzijdige ervaring op het gebied van online marketing, E-commerce, SaaS software en logistics. Momenteel verantwoordelijk voor het SaaS bedrijf Aimy. In het verleden is Daan uitgeroepen tot Marketing Talent van Nederland.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!