7 podcast- en audiotrends voor 2025

Van video tot YouTube, AI en betaalmuren, langlopend versus kort en mentale gezondheid als snelgroeiend genre.

30 december 2024, 07:40 564 x gelezen

Wat zijn de 7 belangrijkste podcast- en audiotrends voor 2025? We hebben ze voor je onder elkaar gezet:

1 Podcasts worden video 

De meeste conversational podcasts zijn inmiddels ook te bekijken. Variety berekende dat een derde van de podcasts nu in video beschikbaar zijn. In 2025 gaan we ook een ander soort podcastformats in videovorm tegenkomen.

2 Opmars van YouTube zet door

Een trend die we al langer zien en ook komend jaar trekt YouTube weer een groter deel van de digitale audiomarkt naar zich toe. Om zich niet de kaas van het brood te laten eten, zet Spotify ook steeds meer in op video.

3 AI maakt productie slimmer

Afgelopen jaar was ik zeer onder de indruk van nieuwe tools, zoals Wondercraft, ElevenLabs en Notebook LM. Ook komend jaar gaan we meer zien op dit vlak: processen worden steeds slimmer, met hogere kwaliteit als resultaat.

4 Geïntegreerde aanpak

Podcasts gaan we steeds vaker terugzien als onderdeel van een bredere aanpak, met video, events, content voor social media, blogs en/of een grote campagne. Daarmee worden podcasts nog krachtiger.

5 Langlopende series

Met eenmalige series wordt het steeds lastiger om op te vallen, daarom zullen nieuwe podcastformats komend jaar deel uit maken van een overkoepelend format, dan wel dagelijks of wekelijks. Uitzondering is als het onderdeel is van een bredere content-aanpak (zie #4).

6 Meer betaalmuren

Vooralsnog hoef je alleen nog maar bij Podimo te betalen om podcasts te luisteren. Ik verwacht dat komend jaar uitgevers gaan experimenteren om podcasts (deels) achter de betaalmuur te zetten, naar het voorbeeld van onder meer The New York Times.

7 Aandacht voor mentale gezondheid

Het is één van de snelst groeiende genres binnen het podcastlandschap. Ook komend jaar gaan we dat terugzien in het aanbod in de luister-apps.

Marvin Jacobs
Founder bij Airborne

Marvin is mede-oprichter van Airborne, dat sinds 2018 bestaat. Als Creative Director zet hij zijn expertise op het gebied van audio en podcasts in voor het vertellen van aansprekende merkverhalen. Hij publiceert in vak- en lifestyle-titels en spreekt geregeld op congressen over de ontwikkelingen binnen het audiolandschap

Categorie
Tags

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!