7 podcast- en audiotrends voor 2025
Van video tot YouTube, AI en betaalmuren, langlopend versus kort en mentale gezondheid als snelgroeiend genre.
Wat zijn de 7 belangrijkste podcast- en audiotrends voor 2025? We hebben ze voor je onder elkaar gezet:
1 Podcasts worden video
De meeste conversational podcasts zijn inmiddels ook te bekijken. Variety berekende dat een derde van de podcasts nu in video beschikbaar zijn. In 2025 gaan we ook een ander soort podcastformats in videovorm tegenkomen.
2 Opmars van YouTube zet door
Een trend die we al langer zien en ook komend jaar trekt YouTube weer een groter deel van de digitale audiomarkt naar zich toe. Om zich niet de kaas van het brood te laten eten, zet Spotify ook steeds meer in op video.
3 AI maakt productie slimmer
Afgelopen jaar was ik zeer onder de indruk van nieuwe tools, zoals Wondercraft, ElevenLabs en Notebook LM. Ook komend jaar gaan we meer zien op dit vlak: processen worden steeds slimmer, met hogere kwaliteit als resultaat.
4 Geïntegreerde aanpak
Podcasts gaan we steeds vaker terugzien als onderdeel van een bredere aanpak, met video, events, content voor social media, blogs en/of een grote campagne. Daarmee worden podcasts nog krachtiger.
5 Langlopende series
Met eenmalige series wordt het steeds lastiger om op te vallen, daarom zullen nieuwe podcastformats komend jaar deel uit maken van een overkoepelend format, dan wel dagelijks of wekelijks. Uitzondering is als het onderdeel is van een bredere content-aanpak (zie #4).
6 Meer betaalmuren
Vooralsnog hoef je alleen nog maar bij Podimo te betalen om podcasts te luisteren. Ik verwacht dat komend jaar uitgevers gaan experimenteren om podcasts (deels) achter de betaalmuur te zetten, naar het voorbeeld van onder meer The New York Times.
7 Aandacht voor mentale gezondheid
Het is één van de snelst groeiende genres binnen het podcastlandschap. Ook komend jaar gaan we dat terugzien in het aanbod in de luister-apps.
Plaats reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.