9 redenen waarom mobile het oogappeltje van performance marketing wordt

5 juni 2013, 12:34

M-commerce is booming

De markt voor smartphones blijft groeiende. Mobiele telefoons met internet zijn al lang geen luxe-item meer, ook aan de onderkant van de markt zijn ze doorgedrongen. Smartphones en tablets zijn echter veel meer dan computers op broekzakformaat en een mobiele eerste hulp bij van alles en nog wat. De nieuwe generatie apparaten herdefinieert ook de digitale winkelstraat. Het mobiele verkoopkanaal is voor e-commerceproviders geen toekomstmuziek meer – het is de nieuwe realiteit. Datzelfde kanaal zal zich de komende tijd steeds verder ontwikkelen als middel voor performance marketing. Ik geef je 9 redenen.

Deze gastbijdrage is geschreven door Stefanie Lüdecke van de internationale Zanox Group. Voor meer informatie, zie onderaan het artikel.

1. Mobiele apparaten faciliteren directe toegang tot de consument

Tablets en smartphones zijn gepersonaliseerde toestellen. Op die manier bieden ze adverteerders directe toegang tot de consument – altijd en overal. Daarom is het mobiele kanaal voorbestemd om gebruikt te worden voor performance-gerelateerde één-op-één marketing.

2. Mobiel winkelen is de realiteit, mobiele branding is de toekomst

Consumenten gaan al veel slimmer om met m-commerce dan de industrie zelf wil geloven. Met hun persoonlijke gebruikerspatroon bevelen ze providers en adverteerders om aan m-commerce te doen. Dat wordt onderstreept door recente conclusies uit de Zanox Mobile Performance Barometer 2012: alleen al in het netwerk van Zanox verdubbelde het aantal mobiele transacties tussen 2011 en 2012. Tegelijkertijd is het salesvolume verdrievoudigd. Dat geeft aan dat consumenten steeds meer aankopen doen op hun mobiele telefoon of tablet en daarbij ook hogere bedragen spenderen.

3. Realtime veilingen zullen mobile display marketing gaan veranderen

NU de consument achter de laptop veroverd is, zullen realtime veilingen ook de aandacht opeisen van consumenten met een smartphone in de hand. Het veilingprincipe voor individuele advertentie impressies is onafhankelijk van de locatie waar toegang tot het internet verkregen wordt en is daarom ideaal voor het mobiele kanaal. Door realtime veilingen zal performance zich als sterk concept kunnen vestigen in de mobiele wereld.

4. CPA-modellen zijn verleidelijk

Aanvoer van content is er te over in het mobiele segment en zo ontstaat ook een steeds groter aanbod van advertentieruimte. Voor veel providers betekent dat scherp dalende prijzen als het om CPM’s gaat. Omdat publishers niet graag verlies maken op hun advertentieruimte zijn ze sneller bereid te kiezen voor performance marketing, ofwel een CPA-model.

5. Mobiele betalingen stimuleren m-commerce

Hoewel er nog steeds geen mobiele betaalstandaard is, zijn directe transacties via smartphones inmiddels wijd verspreid. Dat maakt een directe link tussen mobiel adverteren en mobiel winkelen heel eenvoudig.

6. Mobile targeting maakt de weg vrij voor direct-response marketing

Mobile faciliteert het aanspreken van doelgroepen op een heel precieze manier. Eentje die veel verder gaat dan de mogelijkheden op het vaste web. Mobile targeting kan refereren aan apparaten, locaties of het gebruik van apps en kan op die manier de weg vrijmaken voor direct-response marketing.

7. Performance advertising gaat het ‘worstenvinger-effect’ tegen

Studies laten zien dat een groot deel van de banners op websites per ongeluk worden aangeklikt. Dat komt door het zogenaamde ‘worstenvinger-effect’. Dat effect maakt dat men vraagtekens kan zetten bij de resultaten van alle bereik- en CPC campagnes. Het probleem doet zich echter niet voor bij CPA modellen omdat bij performance advertising niet het aantal clicks maar de volgorde (CpO) telt.

8. Performance biedt flexibele advertentievormen

Volgens recente onderzoeken hebben consumenten nog steeds bedenkingen bij mobile brand advertising. Het komt over als dominant, hindert het gebruik van mobiel internet en past veelal niet bij het gedrag van de gebruiker. Flexibele advertentievormen bieden een oplossing. Ze zijn al lang aanwezig in performance advertising, zijn aangepast aan het mobiele kanaal en zijn geaccepteerd door consumenten. Denk hierbij aan simpele tekstlinks, product informatie of mobiele kortingsbonnen.

9. Mobiele performance is meer

In het klassieke wereldbeeld van online marketing wordt performance marketing gezien als een zoektocht naar sales en leads. Die definitie wordt in de mobiele markt veel breder. Mobiele performance wordt straks verrijkt met downloads, aanbevelingen, activiteiten binnen apps of zelfs met click-to-call campagnes. Daarmee krijgt het concept van performance een heel nieuwe dimensie.

Over de auteur

Stefanie Lüdecke maakte deel uit van het dagelijks bestuur van de internationale Zanox Group, Platinum Sponsors van a4uexpo Europe – een internationaal platform over performance-based marketing dat plaatsvindt op 2 en 3 juli in het Okura Hotel in Amsterdam. Sinds oktober 2012 is zij Chief Sales Officer (CSO) bij Zanox Group.

Credits afbeelding: Pablo (CC)

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Remy Steijger

    Mooie opsomming! Hoe zie jij Mobile First? Ik geloof er zelf wel in dat bedrijven op korte termijn in ieder geval een goede smartphone of tablet site moeten hebben.


    5 juni 2013 om 18:06
    Jorn Moraal

    Aardige opsomming waar helaas veel zaken in kloppen. Ik zeg helaas, omdat we met deze opsomming *weer* veelal dezelfde weg bewandelen als met het ‘ouderwetse’ online: sales, sales, sales en nog meer sales.

    Ja, dat mag en zal een belangrijk onderdeel zijn, maar laat de marketeer met zeer veel respect omgaan met deze directe toegang tot de consument. Een klik dan wel vertoning mag nooit de doelstelling an sich zijn, enkel een middel om tot een ‘hogere’ doelstelling te komen (die gaat ook verder dan enkel directe sales). Het blijft communicatie en dat is een breekbaar concept wat makkelijk kan worden misbruikt en zelden daarna kan worden goedgemaakt.

    Dat het ‘worsten-vingereffect’ kan worden vermeden door enkel CPA campagnes te doen slaat natuurlijk nergens op. Ja, je hoeft niet voor die ‘per ongeluk’ kliks te betalen, maar ze gebeuren nog steeds, met alle merk-irritatie van dien.

    Dus ja op super relevante mobiele display & content marketing campagnes (afrekenmodel is dan niet relevant). Nee op de schieten-met-hagel-en-pas-afrekenen-als-de-rook-is-geklaard aanpak zoals dat veelal met online (is) gebeurt(d).


    5 juni 2013 om 19:41
    JaapBloem

    *wordt* in de titel moet *is* zijn – en verder: CHAPEAU


    8 juni 2013 om 18:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!