ADSL groeit nog steeds voortvarend

19 september 2003, 04:07

ADSL (asymetric digital subscriber line) had begin 2003 nog 360.000 abonnees, tegen nu al zeker 680.000.

Internet via de kabel heeft er met 800.000 abonnees wel meer, maar de groei is eruit. Met adsl is snel dataverkeer over de gewone telefoonlijn mogelijk. Door een speciaal kastje worden telefoonlijn en internetlijn gescheiden, waardoor bellen en internetten tegelijk kan.

De verschillende internetaanbieders via adsl beconcurreren elkaar flink. Zij geven, ondanks de recessie, miljoenen euro’s uit aan reclamecampagnes. Omdat adsl afhankelijk via de koperen telefoonlijn loopt, heeft KPN een dominante positie.

De voormalig monopolist heeft de touwtjes stevig in handen. KPN concurreert met Zon, Tiscali en Wanadoo. Zij leveren de connectie met het wereldwijde web en verzorgen e-mail voor de ontvanger. De KPN-dochters Planet Internet, Het Net en Xs4all hebben op deze markt een aandeel van 60 procent.

Daarnaast concurreert een aantal spelers met KPN met het aanbieden van de adsl-connectie die het snelle verkeer mogelijk maakt. Dit zijn onder meer Versatel, BBNed, en Tiscali. Zij plaatsten afgelopen jaren hun eigen adsl-kasten in de wijkcentrales van KPN. In de markt van adsl-kasten heeft KPN een marktaandeel van 84 procent.

Bron:

http://nu.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!