AI op LinkedIn, TikTok lanceert Series en 4 nieuwe Pinterest ad-formats

In deze social update: Hoe LinkedIn AI toepast op het platform, hoe TikTok de search ad markt aanboort en nog veel meer.

5 april 2023, 11:00 5194 x gelezen

LinkedIn experimenteert met AI text features

LinkedIn staat er vol mee: professionals die aan het experimenteren zijn met Artificial Intelligence (AI) tools. Creaties gemaakt met Midjourney, prompt hacks voor Chat GPT of een overzicht met allerlei disruptieve tools. Maar naast het feit dat het onderwerp AI de LinkedIn-tijdlijn overneemt, komt het tegenwoordig ook ergens anders terug. LinkedIn heeft namelijk aangekondigd om zelf ook te experimenteren met AI-toepassingen. Het platform test een functie die het taalmodel van Open AI, Chat GPT-4, gebruikt om tekstsuggesties aan te bieden op profielen. Ook test LinkedIn hoe Chat GPT 3,5 ingezet kan worden voor het optimaliseren van vacature teksten. En last but not least: LinkedIn biedt tijdelijk honderden AI-cursussen gratis aan om het kennisniveau van professionals te boosten.

Beeld credit: LinkedIn

TikTok boort Search Ad markt aan

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat TikTok nog steeds een groot onderwerp van gesprek is onder online marketing professionals. Wel inzetten, niet inzetten? Hoe gaat TikTok nou om met dataverzameling? Is het platform ethisch? Maar hoe je het ook wendt of keert; een ding blijft zeker: TikTok blijft vooralsnog groeien. En onder jongere gebruikers zien we een duidelijke tendens terug als we kijken naar het social media gebruik. Steeds meer jongeren gebruiken TikTok als een manier om informatie te vergaren. Het is daarom geen gek idee dat TikTok aan de slag gaat met Search Ads. Hiermee gaat TikTok, naast de concurrentie met Meta en andere social kanalen, nu ook de strijd aan met Microsoft en Google.

Wanneer dit uitgerold wordt? Dat is nog niet zeker. Ondanks dat TikTok in staat is om redelijk snel nieuwe features door te voeren, geven zij zelf aan dat ze nog een zeer vroeg stadium zijn en search ads testen in selecte regio’s. Advertisers hebben vooralsnog niet de mogelijkheid om zelf te bieden op specifieke keywords aangezien TikTok zelf test welke keywords het relevantst zouden zijn en de meeste impact hebben voor een specifieke ad. Het is vooralsnog niet heel concreet. Maar wij zijn in elk geval benieuwd naar de verdere ontwikkelingen!

TikTok Series: premium content van creators

Socialmediaplatformen behalen enorm veel succes door de toewijding en quality content van contentmakers. Een marktbeweging die we terugzien is daarom ook dat veel platformen naar manieren zoeken om een concreter verdienmodel te lanceren voor deze creators. Waar YouTube al jaren een bedrag uitkeert per view, zien we eigenlijk pas nog maar recentelijk terug dat ook andere socialmediaplatformen hiermee aan de slag gaan. Zo lanceerde TikTok eerder deze maand ook een interessante, nieuwe feature: TikTok Series.

Met TikTok Series kunnen content creators hoogwaardige, waardevolle content aanwijzen als exclusieve, premium content. Kijkers moeten dan voor deze content betalen. Denk hierbij aan recepten, work-outs of finance tips. Een collectie met series kan tot wel 80 video’s bevatten van maximaal 20 minuten lang. Een duidelijke tegenhanger van waar het platform om bekend staat: pijlsnelle, vluchtige video’s.

Volgens TikTok is deze ontwikkeling een in een reeks van meerdere monetisatie-oplossingen waarmee het platform hoopt creators te waarderen en compenseren voor hun contentcreatie. Op dit moment is de nieuwe toepassing voor een beperkte groep creators beschikbaar die zich hiervoor de aankomende maanden kunnen aanmelden.

TikTok Series social update maart 2023

Credit: TikTok

Instagram test ‘Top 3’ sticker voor stories

Als het gaat om trends, is er altijd de eeuwige tendens van oude gebruiken in een nieuw jasje. Of het nou gaat om muziek, fashion of… social media! Want voor wie zich het Myspace-tijdperk nog herinnert, zal deze feature vast aanvoelen als een oude bekende. Instagram test namelijk met een nieuwe sticker: Top 3. Wat natuurlijk iets is wat we herkennen van de Top 8 op Myspace. Een leuk basisprincipe om meer interactie aan te gaan met volgers of om meer over de doelgroep te weten te komen.

Voor iedereen die gelijk enthousiast is: helaas bevindt deze nieuwe sticker zich nog in de testfase. App onderzoeker Alessandro Paluzzi stuitte op deze test, maar verder is er nog veel onduidelijk. Onze social content marketeers houden hun vingers gekruist dat deze nieuwe sticker gelanceerd wordt. Want de ontwikkeling op dit vlak staat al enige tijd stil bij Meta.

instagram update top 2 stickers

Credit: Twitteraar Alessandro Paluzzi

Pinterest maar liefst lanceert 4 nieuwe ad formats

Waar veel marketeers kijken naar de online strijd tussen Meta en TikTok, kom je bij Pinterest terecht in een oase van rust en innovatie. Dit blijkt ook uit de cijfers die Pinterest recent lanceerde: 9 op de 10 Pinners ervaart Pinterest als een online oase en een positieve plek. Met zo’n positieve user experience, zijn wij als social specialisten met de vele ontwikkelingen op dit platform. Naast de eerdere lancering van de Pinterest Academy, bouwt het socialmediaplatform nog meer aan de weg en lanceren zij 4 nieuwe ad formats:

  • Premier Spotlight Ads: een krachtige plaatsing van videoadvertenties met als doel het bereik maximaliseren. Adverteerders presenteren 24 uur lang hun merk op alle apparaten op een premium, exclusieve plaatsing op de zoekbestemmingspagina. Hiermee kan een merk uitpakken tijdens een productlancering of een piek genereren op het gebied van naamsbekendheid in een bepaald seizoensmoment. Dit ad-format is beschikbaar vanaf Q2 in de US en een aantal andere geselecteerde markten.
  • Quiz ads: een nieuwe, interactieve advertentie-ervaring die een diepere betrokkenheid van de gebruiker vraagt (en bewerkstelligt). Door middel van simpele vragen kunnen merken ideeën laten zien. Een leuke vorm van gamification én een manier om het aanbod perfect aan te laten sluiten op smaakvoorkeuren. Hierdoor wordt de productselectie natuurlijk een stuk persoonlijker. Dit ad-format is beschikbaar vanaf Q2 in de US.
  • Showcase ads: verkoop jij veel seizoens- of trendproducten? Dan is deze advertentievorm erg interessant. Met showcase ads kun je gebruikers door merkafbeeldingen laten bladeren en zo inspiratie bieden voor bijvoorbeeld seizoensgebonden outfits, recepten of interieuraanpassingen zonder dat de hele website van een merk aangepast hoeft te worden. Dit ad-format wordt vanaf Q2 uitgerold in de US.
  • Lead ads: sommige producten of diensten hebben nou eenmaal een langere aanlooptijd. Daar springt Pinterest op in met deze nieuwe advertentievorm. Hiermee kunnen adverteerders namelijk hoogwaardige leads binnenhalen met behulp van native, wrijvingsarme formulieren die compleet passen bij de Pinterest look-and-feel. Op een veilige, gemakkelijke manier kunnen Pinners zo contactgegevens delen met bedrijven waarin zij geïnteresseerd zijn. Helaas moet je voor deze advertentie-indeling nog wel even geduld hebben; het ad-format wordt namelijk pas in Q4 uitgerold in de US.
Rosanne Bos
Contentspecialist bij SDIM Online Marketing

Rosanne is contentspecialist bij SDIM Online Marketing. Binnen deze rol specialiseert zij zich op het gebied van strategie, innovatie en social media. Hierbij streeft Rosanne naar het beste resultaat passend bij de concrete doelen en de fase waarin de te bereiken customer zich bevindt. Dit doet zij voor veel verschillende opdrachtgevers. Het klantportfolio van SDIM loopt namelijk uiteen: van MKB, tot goede doelen en internationale organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!