‘Amazon is een bedreiging, maar dat zegt Bol.com niet hardop’
Rishi Kartaram (Jeffcommerce) over aanzwellende webwinkel-oorlog
Veel nervositeit over de entree van Amazon in Nederland. Concurrenten verlagen prompt hun prijzen, merkfabrikanten herzien hun retailstrategie. Rishi Kartaram, CEO van Jeffcommerce, werkt nauw samen met Amazon en analyseert de storm die door de webwinkelwereld raast. “Bol.com móet wel laconiek reageren.”
In online marketing is Rishi Kartaram (1973) een vertrouwd gezicht. Als economiestudent aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam startte hij al op 18-jarige leeftijd zijn eerste bedrijf: Game World, een uitgever en distributeur van games. Distributie is volgens hem de sleutel tot succes voor bedrijven in e-commerce, dus ontwikkelde hij 2016 zijn eigen B2B-distributieplatform Jeffcommerce. Twee jaar later werd dat ook de naam van algehele bedrijfsvoering.
Jeffcommerce is van origine ontwikkeld om goed te functioneren in Amazon, dat niet geheel toevallig inmiddels ook de grootste klant is van Kartaram. “Wij zijn een Platform as a Service (PaaS) waarmee het aanbod van leveranciers en merken gekoppeld wordt aan e-commerce-platforms zoals Amazon. Naast datacreatie leveren we ook veel verschillende producten en services.”
“Logistiek heeft komst Amazon vertraagd”
Kartaram werkt al met Amazon samen in India en Dubai. Hij kent de techreus dan ook goed en weet hoe deze te werk gaat. Op de komende editie van Online Tuesday (verplaatst naar 14 april vanwege de coronacrisis) spreekt hij over de komst van Amazon naar Nederland en het groeiende belang van marketplaces voor merkfabrikanten. Maar eerst reageert hij bij Marketingfacts op de huidige hectiek in de markt.
De komst van Amazon wordt al jaren voorspeld. Waarom heeft de mondiale marktleider eigenlijk zo lang gewacht met het betreden van de Nederlandse markt?
Rishi Kartaram: “Dit heeft te maken met het feit dat Amazon eerst alles logistiek op orde wil hebben voordat het de markt betreedt. De logistiek voor Nederland is door een aantal redenen vertraagd. Allereerst door de dreiging van Brexit, waardoor er minder capaciteit was. Ten tweede is er hinder geweest door de stakingen in Duitsland een aantal jaar geleden. Hierdoor diende Amazon nieuwe magazijncapaciteit te bouwen in Slowakije en Polen. Dit alles heeft ertoe geleid dat Amazon in Nederland later op de markt is gekomen.”
Wat betekent de entree van Amazon voor groothandels en merken? Komt er extra afzetruimte of heeft Amazon die zelf al vooraf ingevuld met buitenlandse partners?
“Normaliter zou er extra afzetruimte komen, maar hiervoor moeten we eigenlijk twee zaken onderscheiden: leveranciers die aan Amazon leveren en leveranciers die via de marktplaats verkopen. Via de marktplaats verkopen betekent dat er meer ruimte gaat komen vanuit mensen uit Europa naar Nederland toe en andersom van Nederland weer naar Europa toe. Voor merken betekent dit er waarschijnlijk veel ingeregeld gaat worden via de Europese kantoren en dat de lokale kantoren niet direct invloed zullen hebben op die afzet.”
“Amazon Prime is een beter product dan Select van Bol.com”
Hoe reageert Bol.com op de komst van Amazon?
“Bol.com zal publiekelijk laconiek reageren, alsof er niks aan de hand is. Dit is ook logisch, omdat deze concurrent niet kan vertellen hoe hij zich werkelijk voelt. Als men daar bijvoorbeeld bang zou zijn en dat aan publiek zou tonen, dan heeft dit natuurlijk consequenties voor het hele bedrijf. Denk aan hun marktaandeel en marktwaarde. Daarom zal Bol.com niet reageren alsof Amazon een bedreiging is. Maar als je kijkt naar Select van Bol.com en Prime van Amazon zie je wel dat de strijd heel hard zal zijn. Prime is ook gewoon een beter product is dan Select.”
Hoe gaat de markt van marketplaces zich de komende tijd ontwikkelen?
“De markt zal gaan groeien dankzij de komst van Amazon. Amazon leidt wel tot prijsdruk, maar die laat de e-commerce markt in het algemeen groeien.”
Wat zijn de kansen voor kleinere spelers te midden van reuzen als Bol.com en Amazon?
“Echte nichespelers die zich focussen op een merk en een goede online aanwezigheid via social media en influencers, daar zal altijd een markt voor zijn. Mensen zoeken namelijk ook online naar de echte merkspecialisten in plaats van de grote marketplatformen.”
“FMCG-markt is met komst van Amazon nu echt dichtgetimmerd”
Wat zijn de mogelijkheden voor groepen aanbieders om eigen platformen te starten?
“Dit moeten heel specialistische platformen worden. Als het gaat om fast moving consumer goods is met de komst van Amazon de markt nu wel dichtgetimmerd.”
Wat vindt de Mededingingsautoriteit eigenlijk van de centralisatie van de markt? En van de dubbelrol van ‘marktmeesters’ als Google, Amazon en Bol.com die tegelijk ook gewoon aanbieder zijn?
“Dit is een gecompliceerde vraag, want dit ligt eigenlijk aan de Mededingingsautoriteit per markt. In Europa en in Amerika zijn ze terughoudend. Zij grijpen nu nog niet in, want bij mededinging is alles afhankelijk van hoe de prijs in de markt zich ontwikkelt. Monopolistische partijen drukken voornamelijk de prijs omhoog, maar in dit geval drukken de marktplaatsen de prijs juist omlaag. Ander continenten reageren op een andere manier, zoals te zien is in India. Daar zijn ze heel streng tegen de juridische structuur en het gebruik van de marktplaats van Amazon. Daar zijn Amazon en andere partijen zelfs teruggedrongen.”
Blijft er ruimte op de markt voor local heroes?
“Deze ruimte blijft er altijd.”
Rishi Kartaram spreekt op de komende editie van Online Tuesday op 14 april 2020 over marketplaces. Dit maandelijkse event over online marketing wordt georganiseerd door DQ&A, Marketingfacts, Newpeople en Pink Marketing, en ondersteund door hoofdsponsor Pünktlich.