Appel, ananas, iPhoneclub

11 juni 2013, 04:59

Vanaf de zomer van 2007 druppelen de eerste iPhones de Nederlandse markt op. Voordat je er iets mee kunt, moet ‘ie worden gekraakt. Hoe Apple en een ananas aan de basis stonden voor het succes van Jean-Paul Horn en Gonny van der Zwaag van iCulture.

Vanuit Adfactor belichten we enkele succesverhalen uit ons portfolio in een serie interviews. Met Jean-Paul Horn en Gonny van der Zwaag van iCulture werken we sinds 2009 samen.

Van huis uit zijn ze journalisten, Gonny en Jean-Paul. Met niet alleen een feilloos gevoel voor nieuws, maar ook voor zaken die ‘hot’ kunnen worden. Zoals een site met het laatste nieuws over consumentendevices beginnend met een ‘i’. Met de in 2006 door hun opgerichte iPhoneclub.nl bereiken ze inmiddels zo’n 100.000 unieke bezoekers per dag. Standaardvraag in elk interview is dan ook: wat is het geheim van jullie succes? “Dat we iets doen wat we heel erg leuk vinden”, klinkt het dan.

Kaskraker

Dat klinkt geweldig. Maar is dat echt zo? Iemand die koken ‘leuk’ vindt is nog geen chefkok of auteur van een kaskrakerkookboek. Natuurlijk: doorzetten, volhouden, elke dag met plezier werken. Dat doe je als het leuk vindt wat je doet en is onmisbaar voor succes. Maar dit betekent niet automatisch dat mensen op je werk zitten te wachten. Wat maakt dat dit wel zo is?

Hebben!

Alles begint met een idee. En in het geval van Jean-Paul en Gonny, een gut-feeling op basis van geruchten. Apple zou wel eens kunnen komen met een iPhone. Gonny schreef al online over de handheldcomputers van Palm, maar veel reuring kwam er niet meer uit die hoek. Geruchten over een iPod met telefoonfunctie daarentegen werden steeds hardnekkiger. En ja, in de zomer van 2007 werd in de Verenigde Staten de iPhone gelanceerd; een jaar later officieel in Nederland. In het tussenliggende jaar liep menig stewardess volledig binnen: koffers vol iPhones verlieten het Amerikaanse luchtruim om in de handen van reikhalzend smachtende Nederlandse Apple-liefhebbers terecht te komen.

Hockeystick

Gonny zat goed met haar iPhoneclub.nl. Want te gek hoor, dat coole slicke gadget, maar hoe kreeg je ‘m aan het werk met je eigen simcard en e-mail? Nou, gewoon: ff jailbreaken. Oftewel: kraken. Degene die wist hoe dat moest, had het gouden ei in handen. En daar was iPhoneclub.nl. Even googelen en binnen no-time had je je jailbreak-stappenplan met het bekende icoontje van een ananas en kon de grote kraaktruc beginnen. “Dat was een eerste ‘hockeystick’,” vertelt Jean-Paul. Maar toen in de zomer van 2009 de iPhone 3GS werd gelanceerd, schoot de lijn pas echt door het plafond. De bezoekersaantallen explodeerden. Nederlanders stapten massaal over op de iPhone, iedereen zocht informatie over het toestel en wat je er allemaal mee kon.”

Als eerste

Van daaruit groeide het bezoekersaantal gestaag verder. Gonny: “We zijn goed in wat we doen. Wat mensen vooral interessant vinden is informatie over nieuwe apps, gerelateerd naar gebruik en dus niet contentgedreven. En over de hardware zelf. Ons streven is om altijd de eerste zijn met het nieuws. En mensen geven zelf ook veel tips: er is een grote groep actieve leden in onze community. Zij vinden het gaaf om ook zelf de eerste te kunnen zijn met nieuwtjes of met het geven van commentaar. Maar de grootste groep bezoekers zijn mensen die op zoek zijn naar informatie die op dat moment relevant voor ze is.”

Gids

Jean-Paul vertelt dat de namen iPhoneclub en iPadclub eigenlijk passé zijn. “De naam ‘club’ dekt de lading niet meer. We zijn veel meer dan een club. We willen richting geven en een gids zijn met antwoorden op vragen. We zijn inmiddels een autoriteit op dit vlak.” Vooruitlopend op de i-consumentendevices die nog gaan komen, worden de websites daarom binnenkort samengevoegd tot iCulture.nl, als nieuwe paraplu. “Nu zijn we de plek voor iPhone en iPad. Straks voor alles van Apple.”

Focus

De crux van het succes van de iPhoneclub lijkt te zijn: een goed idee, dito timing, relevante informatie bieden voor een grote groep mensen, hard werken. “En duidelijk een beeld voor ogen hebben van wie je bent, wat je wilt en wat je doet, en waarom je het doet”, vult Jean-Paul aan. “Focus je op de dingen waar je goed in bent, doe niet te veel losse dingen erbij. Wij vinden het belangrijk om onszelf telkens opnieuw uit te blijven vinden. Elke dag denken we weer: hoe kunnen we relevant blijven.”

Zelf doen?

Jean-Paul en Gonny hebben van hun hobby hun werk gemaakt: mensen informeren over hun eigen passie. “Nog steeds vinden we dit het leukste dat er is. Apple is zo rijk aan content; het is een vat vol verhalen.” Denk jij erover een website over je passie te beginnen? Doen! “Maar, zegt Gonny, let op dat jouw interesse ook die van anderen is. Want je wilt natuurlijk wel relevant zijn. Begrijp wat je lezers willen weten over baby’s, gitaren of sportvissen. Wat maakt eigenlijk niet uit, al moet de doelgroep wel groot genoeg en vooral gepassioneerd zijn: een site over goudvissen gaat ‘m niet worden. Wees duidelijk in je propositie, blijf consequent en consistent: bied elke dag nieuwe content aan. Zo bind je je bezoekers.”

Over iPhoneclub.nl

Sinds eind 2006 runnen Gonny van der Zwaag en Jean-Paul Horn iPhoneclub.nl. In 2010 kwam hier iPadclub.nl bij. Gonny is hoofdredacteur; Jean-Paul uitgever. Er werken drie fulltime redacteuren: een app-, nieuws- en chef eindredacteur. Binnenkort gaan de sites op in één nieuwe site: iCulture.nl.

Phileas Fox
directeur bij Adfactor

Directeur van Adfactor, een bureau gespecialiseerd in contentmarketing en native advertising.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Carlo

    Ik heb ze een paar dagen tijdens SXSW meegemaakt. Super leuke gasten


    11 juni 2013 om 07:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!