Bankkoppeling van Dyme helpt consumenten geld besparen
De huidige bank-apps hebben de afgelopen vijftien jaar stilgestaan
Je kent het: dat sportschool-abonnement dat doorloopt, terwijl je nooit meer sport. Of die loterij waar je maandelijks voor betaalt, terwijl je nooit wat wint. Makkelijk om af te sluiten, maar opzeggen is vaak meer werk. Dyme brengt daar verandering in. “Wij maken een bankkoppeling en geven gebruikers direct een helder overzicht van hun financiën, van de vaste lasten en abonnementen. Gebruikers kunnen met één klik abonnementen opzeggen of overstappen naar een goedkoper alternatief”, aldus co-founder en CEO Joran Iedema.
“Ons algoritme leest de transactiedata van de bank in, herkent de abonnementen en geeft een helder overzicht. Dan kun je bedenken: wil ik dit nog wel? En als je zegt ‘opzeggen’, dan regelen wij dat helemaal voor je. Daarnaast zijn er vaste lasten zoals je verzekeringen, je energiecontract, dingen die je wel wilt houden, maar waar je veel geld op kunt besparen. Dat geven wij ook aan: je betaalt meer dan de gemiddelde Nederlander voor bijvoorbeeld energie. Daar kunnen wij je mee helpen.” Het maken van een bankkoppeling is voor veel mensen nog wel een drempel. Dyme maakt duidelijk waar ze die koppeling voor gebruikt. Daarbij is het verkopen van data een no go. “Wij zullen nooit data gaan verkopen aan derden. Dat zal nooit ons businessmodel worden.”
Flink besparen
Om te kunnen doen wat Dyme doet, is een vergunning van de Nederlandse Bank nodig. Die krijg je niet zomaar. “Toen we begonnen dachten we: je vraagt die vergunning aan en die heb je dan na zes maanden. Nu we anderhalf jaar verder zijn, weten we dat er bij het opzetten van een financiële instelling best veel komt kijken.” De huidige bank-apps hebben de afgelopen vijftien jaar feitelijk stilgestaan, meent Iedema. “Wij willen de bank-app echt veel beter maken, zodat je inzicht krijgt in contracten, ziet waar je geld naartoe gaat en of je nog garantie hebt op producten. Wij willen een veel betere versie van de huidige bank-apps worden, waarmee je al je geldzaken kunt regelen, bij welke bank je ook zit.”
“Ontrouw wordt beloond als het op abonnementen aankomt”
Dyme telt op dit moment zo’n twintigduizend gebruikers. De meeste daarvan zijn via social media, zoals Facebook-ads, gewonnen. “We raken direct een snaar. Uit een recent rapport van het NIBUD blijkt dat 60 procent van de Nederlanders geen idee heeft waar ze voor betalen qua abonnementen. Dat merk je aan de praktijk: mensen klikken meteen op onze advertentie.” Gebruikers van Dyme zouden gemiddeld vijfhonderd euro kunnen besparen. “Je energie, je verzekering en je telecomcontract zijn de posten waarop je het meeste kunt besparen. Als je al jaren klant bent, dan blijft je tarief op een hoog niveau staan, maar als je overstapt dan is dat anders. Ontrouw wordt beloond. Je krijgt vaak een welkomstbonus van 250 euro en een korting van 100 euro. Veel mensen vinden overstappen vervelend, maar als je dat met één druk op de knop kunt regelen, dan wordt het interessant.”
Einddoel: de beurs
DYME hoopt in de toekomst een steeds belangrijker rol te kunnen spelen. “Daarom kijken we ook naar je dagelijkse uitgaven en willen je daarin ook adviseren.” Het bedrijf bestaat op dit moment uit tien mensen. Zes mensen die software engineering doen en wat marketing en legal. De eerste ‘seed-ronde’, waarmee 600.000 euro werd opgehaald, is net achter de rug. “Op dit moment betaal je 3,99 euro als je een abonnement wil laten opzeggen. Dat is niet het model waar we heen willen. We willen liever dat je 3 euro per maand betaalt en dat wij altijd dat soort dingen voor je regelen als je dat wilt. Op dit moment zijn we nog zodanig in ontwikkeling dat we er nog geen vast bedrag voor vragen, maar daar willen we wel naartoe.”
“Wij zullen nooit data gaan verkopen aan derden. Dat zal nooit ons businessmodel worden”
Wanneer alles in Nederland goed draait, staat uitbreiden in het buitenland zeker op de agenda. Met als einddoel mogelijk zelfs toetreding tot de beurs. Daarbij komen lessen uit het verleden zeker van pas. “Nieuwe features moet je eerst testen onder een kleine groep en als het aanslaat pas implementeren. Dat was voor ons een eyeopener. Dat hebben we met dit bedrijf direct vanaf het begin goed gedaan.” Om financieel gezond te kunnen draaien zijn grote groepen gebruikers nodig. Gemikt wordt op zo’n tweehonderdduizend gebruikers binnen veertien maanden. “Daarna willen we een volgende investeringsronde ophalen om daarmee in heel Europa actief te worden.”
Iedema onderschat de cultuurverschillen die Dyme dan gaat tegenkomen zeker niet. “Maar het probleem dat wij oplossen, speelt zich in heel Europa af. Alle consumenten hebben te weinig overzicht over hun vaste lasten en kunnen veel geld besparen. En de technologie kun je vrij makkelijk naar het buitenland verspreiden.”
Benieuwd naar het hele interview met Joran Iedema? Bekijk de video: