Beroemdheden en hun NFTs

8 februari 2022, 10:00

De Metagids #8: Kanye West schat promotie NFTs op waarde

Twee weken geleden vond een uiterst bevreemdend gespek plaats tussen realityster Paris Hilton en talkshowhost Jimmy Fellon. Gedurende het interview toonden ze elkaar hun Boring Ape en legden ze uit waarom ze juist voor deze NFT gekozen hadden. Reden was dat ze zoveel van zichzelf terugzagen in de aangekochte aap. Het publiek klapte beleefd, maar had overduidelijk geen flauw idee waarover het gesprek ging.

Helemaal bizar werd het toen Paris bekend maakte dat iedereen in het publiek een NFT kreeg van een collage die ze had gemaakt over haar huwelijk. Het publiek ging compleet uit hun dak, maar waarvoor?

Acteur Matt Damon promootte recentelijk het bedrijf Crypto.com. Ook deze reclame werd online belachelijk gemaakt. In de commercial is te zien hoe hij, al wandelend door een ruimtestation, terugblikt op mensen die het verschil maken. Een bergbeklimmer, de gebroeders Wright en een viertal astronauten. Hun inzet en toewijding werd beloond met succes. En dat moet de brug slaan naar de pitch van het bedrijf “Fortune favors the brave”. Ehhm, misschien een brug te ver?

In het artikel The celebs have gone cryptovan The Washington Post wordt Marc Beckman, marketing professor en auteur van het boek The Comprehensive Guide to NFTs, Digital Artwork, and Blockchain Technology, geïnterviewd. Volgens hem maken bovenstaande voorbeelden duidelijk dat nu beroemdheden met crypto aan de slag gaan, het niet lang meer kan duren voordat cryptomunten en NFTs gemeengoed zijn: “Celebrities have taken to pushing cryptocurrency and non-fungible tokens at a speed once reserved for viral dance trends. The artists among them insist our real world will soon resemble the fictional sort they’ve spent careers envisioning. […] Typically, when you see celebrities start to adopt and use something new … you reach the tipping point where it’s going to spill over to the masses. […] It’s just a sign that, culturally, we’re embracing this.”

De afgelopen twee jaar is Sander Duivestein ondergedoken in de wereld van deepfakes, nepnieuws, samenzweringstheorieën, influencers, virtuele mensen, generatie Z, memes, crypto, NFTs, Web 3.0, virtual reality en de Metaverse. Dit heeft geresulteerd in het boek Echt Nep waarin wordt geschetst hoe nep en echt dwars door elkaar heen lopen en hoe het mogelijk is dat nep meer waard is dan echt. In De Metagids duidt hij wekelijks op Marketingfacts wat de impact van de Metaverse op onze economie en maatschappij is.

Vraag is of je Beckman’s bewering voor zoete koek kunt slikken. Volgens Atlantic Magazin is er namelijk meer aan de hand en hebben beroemdheden en NTFs een verbond in de hel gesmeed. Aanbevelingen van beroemdheden – van een product of een merk – bestaan al eeuwen, maar door sociale media is de manier waarop ze aan de man worden gebracht nog persoonlijker en intiemer geworden. Het zijn zogeheten parasociale relaties, duurzame relaties met een mediafiguur die niet wederkerig zijn. Het is de psychologie van eenzijdige intimiteit met beroemdheden. Kun je dit soort type relaties wel vertrouwen? Helemaal als ze oreren over vage concepten als een NFT die ze zeer waarschijnlijk zelf niet eens snappen? De nieuwsbrief van Max Read heeft onderzocht hoe blindelings we de blauwe ogen van de beroemdheden moeten geloven. Uit onderstaande figuur blijkt wat voor een schimmig netwerk er achter de reclames en aanbevelingen schuilt gaat.

Read vraagt zich ook af waarmee we nu eigenlijk te maken hebben. Worden we opgelicht? Is het een pyramide spel? Is het een samenzwering? Een NFT Keiretsu? Of doet het aloude kapitalisme hier gewoon zijn werk? Waarschijnlijk is Kanye West de enige persoon die de promotie van NFTs op de juiste waarde inschat!

De artikelen die deze week verder het metaversum inkleurden, zijn de volgende:

1. Gelijkheid is een mythe

Gelijkheid is een mythe. “Moderniteit, de explosie van vooruitgang die zich vanuit West-Europa en Amerika over de wereld verspreidde, is eraan te danken dat we status hebben verbonden aan de ontdekking van nieuwe en bruikbare kennis, en objectieve waarheid. Want de hersens zijn gebouwd om status na te streven, niet rede en waarheidsvinding.” Keer op keer weet journaliste Kelli van der Waals mij met haar artikelen verbazen. Dit keer interviewde ze Will Store over zijn meeste recente boek The Status Game.

2. Generatie-concept is een lens

Kijk voorbij de avocado-toast! Op naar een genuanceerder beeld van de generaties. Het generatie-concept is een lens, schrijft dezelfde Kelli van der Waals in haar column. Het helpt ons sociale en culturele ontwikkelingen te bestuderen die ons anders misschien niet eens zouden opvallen.

3. Ontslag is geen taboe op TikTok

Met je ontslagvideo op TikTok. “De Amerikaanse behoefte aan betere werkomstandigheden is terug te zien op TikTok, waar een Great Resignation-gemeenschap is opgestaan. Werknemers die twijfelen over hun baan kunnen hier terecht voor tips en mentale steun rondom alles wat met ontslag te maken heeft. In de offline- wereld was het vroeger misschien schaamtevol om even geen baan te hebben, op TikTok is niets taboe. Met de hashtag #greatresignation, die 90 miljoen hits oplevert, delen mensen rauwe ervaringen over managers die hen als ‘slaven’ behandelen.”

4. Tegenlicht documentaire over Metaverse: Metaleven

Metaleven. “Vorig jaar kondigde Mark Zuckerberg aan zich met zijn bedrijf te gaan focussen op de Metaverse, een 3D simulatiewereld. Maar zitten we niet eigenlijk allang in een compleet gedigitaliseerde wereld? […] Wat betekent het straks om mens te zijn?” Fraaie documentaire van Tegenlicht over het leven in de Metaverse. Een documentaire die je gezien moet hebben als je wilt begrijpen wat er op ons afkomt.

5. Sorry als PR-strategie

‘Sorry, not sorry’: Wat als excuses een PR-strategie worden? In een serie van zes artikelen onderzoeken Larissa Biemond en Nienke Floor het fenomeen excuses. Deze week staat de retorische sorry in het voetlicht. Het is een excuses waarbij volgens onderzoekster Siri Beerends belangrijker is hoe het boetekleed gedragen wordt, dan dat verantwoordelijkheid daadwerkelijk genomen wordt. Beerends zegt: “Mensen houden van theater. We lijken het heerlijk te vinden om af en toe wat ophef mee te maken. We willen ons boos maken, we willen tranen zien. Ook al is het maar voor de show”.

Jaren geleden maakte ik al eens onderstaande compilatie van influencers, die voor het oog van de camera spijt betuigden. Het sluit naadloos aan bij de retorische excuses. Ik ben bang dat we in het metaversum nog veel meer krokodillentranen gaan zien.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!