Je bekijkt een artikel van

Hoe Bob Iger het businessmodel van Disney omver schopte

3 juli 2020, 09:00

Boekrecensie van managementboek ‘De rit van mijn leven’

Het eerste dat ik doe als ik een nieuw boek in handen krijg, is het snel van binnen bekijken. Hoe zit het in elkaar? De inhoudsopgave geeft een idee wat me te wachten staat. Tevens kijk ik naar de eerste pagina en lees ik de eerste tien regels. Bij ‘De rit van mijn leven’, de biografie van voormalig Disney-topman Robert Iger, liep het anders: voordat ik er erg in had, was ik tien pagina’s verder.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

Het verhaal start met de opening van een Disneypark in China. Een afsluiting van een meer dan tien jaar durend proces om uiteindelijk de opening te kunnen vieren. Maar dan gebeurt er iets in Amerika waar Disney zijdelings bij betrokken raakt. In een nachtclub in Orlando heeft een schietpartij plaatsgevonden. Met 70.000 medewerkers in Orlando is de kans groot dat er een of meerdere medewerkers bij betrokken zijn. De afstand lijkt groot: in kilometers en ook in betrokkenheid, zou je zeggen. De CEO (auteur Bob Iger) is er echter dichtbij en laat zich van minuut tot minuut infomeren wat de situatie is.

“Voorspellen kan niet, flexibel zijn wel”

Iger doet een boekje open over zijn ervaringen in zijn vijftien jaar als CEO van Walt Disney. Ooit begonnen als hulpje bij een tv-station klimt hij langzaam de hiërarchische ladder op. Ogenschijnlijk een echt Amerikaans verhaal en dat is het ook, terwijl het boek je mooi inzicht geeft in de basisprincipes die de auteur steevast toepast en die hem verder helpen. Zo stelt hij: “We kunnen niet in een glazen bol kijken maar we kunnen onszelf wel zo flexibel maken dat we in staat zijn om op veranderingen in de wereld in te spelen.”

Disrupt jezelf

In de tijd dat Iger de leiding had over The Walt Disney Company, was het bedrijf een aantal keren de disrupter van het eigen businessmodel. Ontwikkelingen konden namelijk dat model flink gaan beïnvloeden. Daarmee toonde hij lef. Grote acquisities zoals die van Pixar, Marvel en 21st Century Fox waren ingegeven door de technologische achterstand die Disney had terwijl de wereld om het bedrijf heen een enorme technologische ontwikkeling doormaakte. De auteur licht een tipje van de sluier op over wat zich heeft afgespeeld maar blijft jammer genoeg wat aan de oppervlakte. Wat meer diepgang was hier wel op zijn plaats geweest.

Wees sneller dan weifelende concurrentie

Iger heeft er zijn eigen stijl van management op na gehouden die hem de successen heeft gebracht. Dit boek bevat zeker managementlessen voor een ieder die zelf leiding geeft aan een organisatie. Voor marketeers vertelt het hoe je kunt omgaan met strategische ontwikkelingen die op je af komen. Je eigen organisatie de markt laten disrupten creëert een enorme voorsprong op de concurrentie, zeker als die de kat nog uit de boom kijkt.

Het boek leest lekker weg en verveelt geen bladzijde. De zogenaamde managementlessen zijn zonder meer waardevol.

De rit van mijn leven

Auteur: Robert Iger

ISBN: 9789047013808

Uitgever: Business Contact

Druk: 2020

Trefwoorden: leiderschap, biografie, carrière, Disney

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

1 Reactie

    noifapy

    Staxyn Fronia cialis for sale in usa acawsrib Cephalexin Liquid For Toddlers


    10 december 2020 om 18:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!