Boycot Tesco vanwege RFID

9 februari 2005, 15:45

Boycot Tesco vanwege RFIDAl eerder vroegen we ons af hoe het zit met wet-geving en privacy van RFID-tags. Recent onderzoek door Capgemini in Frankrijk, Engeland, Duitsland en Nederland toont aan dat 55% van de ondervraagden zich zorgen maakt omtrent hun privacy.

Acceptatie van nieuwe technologieen is altijd lastig als de voordelen voor de consument niet opwegen tegen hun bezwaren. Volgens CapGemini zou het gebruik van de tags sneller geaccepteerd worden als het bijvoorbeeld autodiefstal kan verminderen.

Ook de EU verdiept zich in de mogelijke privacygevolgen voor RFID-tags. Consumers Against Supermarket Privacy Invasion and Numbering (CASPIAN) wacht niet af en heeft inmiddels al opgeroepen Tesco te boycotten vanwege het gebruik van RFID-tags, in hun ogen ‘spychips’. Onbekend is onbemind? Iemand al RFID-tags bij een Nederlandse retailer gesignaleerd?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!