Breedbandinternet rukt op

23 januari 2003, 12:34

Breedbandinternet neemt de markt over. Inmiddels internetten zo’n 800.000 mensen via de kabel. Meer dan 200.000 doen dat met het zogeheten ADSL.

Tussen de aanbieders van breedbandinternet, de kabelbedrijven en de ADSL-aanbieders, woedt een hevige concurrentieslag. De aanbieders van ADSL hanteren daarbij vooral het prijswapen om klanten binnen te halen. Het telecomconcern KPN is de grootste speler op het gebied ADSL. Daarbij heeft het een dubbele rol. KPN is aanbieder van internetdiensten, maar ook leverancier van datacapaciteit.

ADSL is een techniek waarbij bestaande kabels worden gebruikt om data te vervoeren. In Nederland zijn drie bedrijven op die markt; KPN, BB-net en Versatel. Om ADSL te kunnen leveren, moeten de internetproviders de infrastructuur van ??n van hen gebruiken.

Volgens de branchevereniging van internetproviders NLIP kan het drietal dominant gedrag vertonen. “De inkoopprijzen worden door deze bedrijven bepaald. Ze hebben natuurlijk baat bij een hoge prijs”, aldus NLIP-directeur H. Leemans.

De telecomwereld heeft een toezichthouder in de vorm van de Opta. Omdat de data over zogenoemde niet-gereguleerde netten verloopt – vaak zijn het particuliere netten – mag Opta hier geen onderzoek naar doen.

De Europese Unie denkt over een nieuwe telecomwet die dat wel mogelijk maakt. “Bedrijven als KPN zijn daar fel tegen en lobbyen zoveel mogelijk om dat tegen te houden”, zei Leemans. Volgens hem neigt de EU ertoe de netten toch te reguleren. De wet moet uiterlijk 2005 van kracht zijn.

Behalve het gevecht om de klanten tussen ADSL-aanbieders onderling, woedt ook een strijd tussen ADSL-aanbieders en kabelbedrijven. Momenteel lijken de kabelbedrijven het nog te winnen, maar ADSL rukt op. Het exacte aantal ADSL-klanten is niet bekend, maar KPN had december vorig jaar 200.000 klanten. Volgens topman A. Scheepbouwer moeten dat er over twee jaar 1 miljoen zijn in Nederland.

“Het is een concurrentie tussen twee infrastructuren”, aldus Vecai-directeur R. van Esch. Volgens de branchevereniging van kabelbedrijven profiteert de consument daarvan. “Nederland heeft de grootste kabeldichtheid van Europa. En dan ook nog eens een moderne infrastructuur.”

Bron:

http://nu.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!