Concurrenten worden paddenstoelen, revenge of the nerds en 8 andere trends voor 2013

13 februari 2013, 13:59

the valley trendrapport 2013

Ook dit jaar hebben we bij the valley een kijkje in de glazen bol gedaan. En wat toevallig, er waren precies 10 trends voor 2013 in te zien. In dit artikel een kort overzicht van 5 van de voorspelde trends. Smaakt het naar meer? Dan is het hele trendrapport uiteraard ook in z'n geheel te lezen onderaan de pagina.

SoLoMo heeft de toekomst

Philip Kok, CEO the valley

De winkelstraat wordt dé grote verliezer in 2013. De fantasieloze omgeving die in iedere gemeente verworden is tot een eenheidsworst met de bekende retailketens. Het businessmodel in de retail klopt niet meer: een starre en inspiratieloze omgeving met relatief hoge en inf!exibele kosten.

Verticale prijsbinding en de macht van de distributie zijn voorbij. De pure players halen de retailers steeds vaker in dankzij mooie webshops met een user experience van deze tijd. Daarnaast is het voor internationale toetreders steeds eenvoudiger om hun sterke merken snel en efficiënt naar Europa te brengen. De toekomst voor de retail zit hem dus in het flexibiliseren. Snel en doelmatig inspelen op de behoefte van de consument. De klant heeft het anno nu namelijk voor het zeggen, waarbij hij geholpen wil worden door klantvriendelijke technologie.Het gaat niet meer om de vraag “Waar is mijn winkel?”, maar wel om de vraag “Waar is mijn klant?”

De komende fase voor retail zou ik willen bestempelen als SoLoMo: Social Local Mobile. Retailers leren hun klanten beter kennen door de inzet van social media, door zich in hen te verdiepen en profielen op te bouwen c.q. te verrijken. Weten wat de klant doet, waar en wanneer.

Concurrenten worden paddenstoelen

Jasper Olieroock, strategy director mobtzu

Alles wordt software… boeken, muziek, geld. Dit heeft wereldwijd een enorme impact op de gevestigde merken. De verschuiving naar software creëert in combinatie met de steeds stijgende smartphonepenetratie een nieuwe situatie. Plotseling kunnen overal ter wereld concurrenten opstaan. Als paddenstoelen schieten ze uit de grond. Retail presence of heritage spelen opeens een veel kleinere rol. Het consumentenvertrouwen wordt vanaf nu vooral gebaseerd op transparantie, user experience en veiligheid.

Deze nieuwe ‘maakbaarheid’ van succes dwingt grote bedrijven om wendbaarder te worden en kritisch naar hun IT-infrastructuur en businessmodel te kijken. Als je dat niet doet, is een start-up je straks te snel af.

Hoeft digitaal zich niet langer te verkleden?

Jeroen Smeets, senior art director the people's valley

Bij het ontwerpen van de iPhone-kalender vroeg Steve Jobs zijn ontwerpers om de uitstraling van een echte lederen agenda na te bootsen. Digitaal gedesignde elementen moeten lijken op objecten uit de echte wereld. Onder andere door deze aanpak zijn Apple-producten zo natuurlijk en intuïtief te gebruiken.

Dit noemen we skeuomorphism. Je ziet deze trend in veel apps en websites terug. Vormen van bijvoorbeeld post-its, tabs, houten texturen, vellen papier, metalen oppervlakten en realistische 3-D ontwerpen. Zo maken designers de online ervaring menselijker en realistischer. Toch gaat dat veranderen. Het komende jaar wordt minimalisme koning. Veel textuur-zware ontwerpen zullen wijken voor eenvoudigere sites. De skeuomorphism-trend maakt plaats voor de cleanere authentically digital-stijl.

Goede bedoelingen zijn niet goed genoeg meer

Krijn Smits, creatief directeur Pickle Factory

Blijkbaar is goede content maken gewoon een vak. Een vak dat beter aan specialisten over gelaten kan worden dan aan stagiairs. In 2013 voorspel ik, en de wens is inderdaad de vader van de gedachte, een serieuze verbetering van de kwaliteit van content op social media.

Voor bedrijven die volharden in goedbedoelde leukigheid, voorspel ik een massaal afhaken van volgers. Volgers die afhaken, het is tot nu toe een onbekend fenomeen. Dat komt vooral omdat het allemaal nog steeds nieuw is. Mensen waren niet gewend om met merken te kunnen communiceren of om merken toe te laten in hun conversaties. Pas sinds eind 2010 kunnen mensen massaal met merken communiceren. Omdat het nieuw is willen mensen die merken best even de kans geven. Maar de nieuwigheid is er zo langzamerhand wel een beetje af.

Goede bedoelingen zijn vanaf 2013 niet goed genoeg meer. Als merk zul je daadwerkelijk meerwaarde moeten bieden in de tijdslijn van je doelgroep. Merken gaan dus de content die ze publiceren via hun (social media) platformen professionaliseren. Daarnaast zal de inbound content, de content die ‘de consument’ produceert, ook professioneler behandeld worden.

Revenge of the nerds!

Sytse Kooistra, strateeg Pickle Factory

De tijd voor hardcore nerds is aangebroken. Sterker nog, als je nog geen nerd in dienst hebt op de marketingafdeling, stel ik voor om eerst die vacaturetekst te schrijven voordat je deze trend verder leest. Deze nerd is iemand die moet kunnen uitvogelen wat je met de bestaande bedrijfs- en klantdata kunt doen en welke data je wilt verzamelen in de toekomst. Om je klanten te leren kennen én daarmee sales te genereren. Hoe ga je ervoor zorgen dat alle klantdata niet verloren gaat met de eventuele ondergang van Facebook? En waar haal je die data vandaan? Maak je bijvoorbeeld al gebruik van de 7(!) sensoren van de iPhone om klantdata te verzamelen via een app?

Rest nog één uitdaging: een sociale nerd vinden.

the valley trendrapport 2013

In the valley's trendrapport 2013 staan de 5 bovenstaande en 5 extra trends uitgebreider beschreven. Het rapport vind je hieronder, veel leesplezier!

Sytse Kooistra
Strategy Director bij Isobar

Sytse werkt als Strategy Director bij digitaal creatief bureau Isobar. Hij heeft een digitale achtergrond, respect voor sterke merken en een zwak voor speciaalbier.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Bas Brand

    Is dit nou een advertorial?


    13 februari 2013 om 15:46
    bramkoster

    @Bas: wat wordt er in dat geval verkocht dan, volgens jou?


    13 februari 2013 om 16:06
    Pieter Jossen

    Leuk om te lezen!

    Alvast een trend die je vergeten bent: De verdere uitdijing van grote klanten naar kleinere reclamebureaus.

    Omdat alles online gebeurt, zie ik geen rooskleurige toekomst voor the big guys!

    Jossen Pieter


    28 februari 2013 om 08:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!